10 brugte biler, der stadig er værd at drømme om

  • 10 brugte biler, der stadig er værd at drømme om
  • 10 brugte biler, der stadig er værd at drømme om
  • 10 brugte biler, der stadig er værd at drømme om
  • 10 brugte biler, der stadig er værd at drømme om
  • 10 brugte biler, der stadig er værd at drømme om
  • 10 brugte biler, der stadig er værd at drømme om
  • 10 brugte biler, der stadig er værd at drømme om
  • 10 brugte biler, der stadig er værd at drømme om
  • 10 brugte biler, der stadig er værd at drømme om
  • 10 brugte biler, der stadig er værd at drømme om

Brugte drømme. Det lyder lidt usselt. Men der er slet ikke noget usselt ved at drømme om brugte biler, biler som andre har kørt – og som andre har taget det store hug med et ordentligt værditab for. Den perfekte brugte drømmebil behøver ikke være en sportsvogn, og det behøver slet ikke være den bil, man drømte om, da den var nu. Nogle bilmodeller får man bare først øjnene op for, når de er 10, 20 år gamle, men der er selvfølgelig også de biler, der allerede var selvskrevet til brugtbildrømmene, da de kom frem

Der er de brugte biler, vi allesammen køber, fordi vi skal have et eller andet at køre i. Noget fornuftigt, noget der starter hver morgen, så Falck-abonnementet kun er til for at fylde i bagagerummet i form af en forbindingkasse. Det kan være sjovt nok at købe en 10 år gammel Toyota Avensis, for det er vel også en sport og en glæde at have bilen, der aldrig er noget i vejen op. Men jeg er nok ikke den eneste, der ikke vender mig om på gaden efter en sølvfarvet japansk firmabil fra 2005.

En brugt bil kan være lige så stor en drøm som en ny bil, og den kan mest af alt være vejen til en bil, der var så dyr som ny, at den var en drømmebil med lidt for stort D. Det blev aldrig rigtig til noget med den sportsvogn. I min drømmegarage med brugte biler er der plads til overraskende fornuftige biler i det ene hjørne, nogle der er lige så holdbare som en Avensis, og så er der det store hjørne, hvor der er plads til, at jeg bare vælger med hjertet. Holdbarhed? Reservedelspriser? Brændstofforbrug? Det er min drømmegarage, ikke brevkassen i FDM’s Motor.

Min garage for brugte drømmebiler kunne indeholde 50 biler. Nej, flere biler end det, men jeg har tænkt mig rigtig godt om og fundet 10 af de brugte biler, der på mere eller mindre underlig facon starter noget i mit baghoved – og der findes udgaver af dem alle til salg på BilBasen. De betyder noget for mig, og de er fede for mig. Hvordan ser der ud i din drømmegarage?

 

Audi Q7 V12 TDI

Den store Q7 er en bil, jeg er blevet mindre og mindre vild med over tid. I 2006 var jeg i Arizona i USA for at prøve den, og der var den fed, fordi den var stor, lækker og kunne vælte en stor kaktus, hvis der ikke var en vej udenom. I årene efter var jeg imponeret, da den kom med 4,2-liters V8-diesel. Et motorvejslokomotiv hvis der nogensinde har eksisteret et. Men designet begyndte at falme, og jeg holdt op med at holde af Q7. Bare ikke den syrede Q7 V12 TDI, som jeg aldrig har prøvet, men som jeg engang så på (danske) hvide nummerplader på motorvejen. Min kærlighed blomstrede op, for jeg falder pladask for noget så skørt som en dieselmotor med 12 cylindre og 500 hk i en alt for stor SUV. Som jeg skrev i går, da der kom priser på den nye SQ7, så kostede Q7 V12 TDI næsten 3 mio. kr., og hvordan kan jeg sidde den slags arrogance og overlegenhed overhørig. Nu mangler jeg så bare at prøve den voldsomme Q7.

Jeg har fundet et eksemplar fra 2011 til salg i Danmark – hos Sand Jensen. Den har kun kørt 42.000 km (hvordan det?), og den kan blive min, eller din, for den nette sum af 1.199.000 kr. Klik her for se nærmere på SUV-monstret hos Sand Jensen.

 

BMW 130i

Der er rigtig mange ting, der går op i en højere enhed i den første 1-serie. Den har baghjulstræk, den har hydraulisk styretøj med en helt anden BMW-feeling end i efterkommeren, den er kompakt – og så kunne den fås med det, der gennem tiden har gjort BMW til motorernes mester: En langsliggende sekscylindret benzinmotor med cylindrene på række. Og det er tiden inden turboladere, så motorens responstid, lyden og udviklingen af de 265 hk i 130i er nok til at starte nogle ret så erotiske drømme. Jeg har svært ved at bestemme mig for, om jeg er mere til 1-serien som coupé, men det bliver den mere anonyme hatchback, der vinder på et mere sammenhængende design – den korte bagende passer bedre til den tunge side. Jeg kalder 130i den ultimative hatchback i min drømmegarage.

130i er ikke ligefrem den mest almindelige 1-serie på BilBasen, men de er til at komme i nærheden af. De er bestemt ikke billige, som dette Le Mans-blå eksemplar fra 2005, til salg hos en privat køber, så tydeligt viser – den ser ud til at stå smukt med sin metallak og M-sportspakke, og den har da også kørt næsten uforståeligt få kilometer: Cirka 64.000 km, små 6.000 km om året. Prisen er 244.000 kr., og du kan se mere på linket til BilBasen lige her.

 

BMW Z4 Coupé 3,0 si

En BMW mere. Endda en BMW med den samme sekscylindrede motor som i 130i med de samme 265 hk. Jeg kan presses til at tilstå, at måtte jeg kun vælge en enkelt bil at sætte i min drømmegarage for brugte biler, så bliver det BMW Z4 Coupé. Fra den første tur på Estoril-banen i Portugal til efterfølgende test i Danmark – jeg blev målløs over, hvor godt den ser ud, og hvor meget ægte og ‘gammeldags’ sportsvogn der er i coupéen. Det skal ikke være Z4 Roadster, det skal være Z4 Coupé med klart bedre afstivet karrosseri og det smukke, smukke design. Der ikke nær så mange motorer til den lukkede Z4, og den blev først introduceret i 2006 og solgt i få år. 3,0 si med 265 hk er rigeligt til at tænde alle julelysene i mine øjne, men jeg vil også gerne lade den vige pladsen for Z4 M Coupé med vidunderet af en motor – R6eren på 3,2 liter med 343 hk.

Det er ikke utopi, at jeg en dag kommer til at eje min brugte drømme-Z4 Coupé, og det kunne være et eksemplar som dette fra 2007, som er til salg hos Kajs Autoimport i Højslev. Den har kørt 144.000 km, og den koster 299.900 kr. Se den sorte coupé på BilBasen lige her.

 

Honda Civic 1,8 Sport

Nogen har engang kaldt Honda den japanske BMW. Det er helt sikkert ikke efter en tur i en Jazz eller en Insight, men jeg kan godt se, hvad vedkommende har haft gang i, for for mig har de to mærker en ting til fælles: En del af deres biler ældes ikke med samme hastighed som andre biler, og det er især når man sammenligner med andre biler, at det bliver tydeligt. Det kommer ikke til at ske med den kiksede Civic, Honda sælger lige nu, men det kan komme til at ske med den næste Civic. Og det er sket med den forrige Civic, som jeg synes overgår de fleste af de tilsvarende biler fra for omkring 10 år siden – ligesom en 10 år gammel Civic ser mere moderne ud end en ny Toyota Auris.

Det er nok ikke Civic, jeg tager ud af de brugte bilers drømmegarage for at køre en tur på landevejen, men når jeg skal fra A til B, måske med lidt oppakning, er den perfekt – virkelig rummelig, fedt interiør, økonomisk. Der er ikke plads til en 1,4 med 100 hk i min garage, for den er så tarvelig, men 1,8eren med 140 hk og Sport-udstyr (sportssæder, aut. klima, alufælge) gør det fint, når den får omdrejninger. Min klare favorit er Civic Type R med 201 hk, helst den hvide specialmodel Championship White med hvide fælge og mekanisk spærredifferentiale. Wow, en forhjulstrækker.

Civic er en drømmebil, der er nem at gøre til en bil, der reelt holder i indkørslen. Der er mange af dem derude, og mange af dem er velholdte. Jeg har fundet en årgang 2006, en tidlig udgave, til 79.900 kr. hos Holte Bilcenter – se mere om den her på BilBasen.

 

Honda S2000

Jeg har en idé om, hvordan Honda S2000 kører. Jeg er sikker på, styretøjet føles som om, enhver lille detalje kommer ufiltreret op gennem rattet. Jeg er også sikker på, at 2-liters motoren med 240 hk skriger og lyder som en Formel 1-racer, når den rammer 9.000 o/min, som motoren i den første generation fra 1999 var i stand til at klare. S2000 kommer med på min liste, fordi den lille roadster er noget af det vildeste og mest rene, der nogensinde er kommet ud af japansk bilproduktion – VTEC-systemet får vilde ting til at ske. Den er jo ikke sådan en rigtig skønhed, og den har digitaldisplays, der lige så godt kunne være taget fra en Fiat Tipo, men det underspillede design gør også, at selv de første årgang holder sig helt friske.

Honda S2000 er ikke stangvare i Danmark, men de dukker op med mellemrum. En privat sælger har en virkelig flot gul S2000 fra 2007 til salg på BilBasen, og der er kun 76.000 km på tælleren. Prisen vil få rigtig mange til at stejle, for den koster med 335.000 kr. det samme som en ny Mazda MX-5. Se den gule sportsvogn her.

 

Lexus IS 250

Lexus er for længst flygtet fra Danmark, og dengang luksus-japaneren blev solgt i Danmark, var det i så små doser, at det i dag virker særdeles eksklusivt at køre i en af Toyota-mærkets særligt fine biler. De fleste af dem har jeg ikke et godt øje til, men jeg kan ikke forstå, at flere kunder ikke valgte at prøve den mindste sedan i programmet, IS, i stedet for igen-igen at gå ned til Audi og komme hjem med en A4. Okay, jeg forstår det delvist. Modelprogrammet indeholdt meget få motorer, fra starten en 2,2-liters diesel med 177 hk (IS 220d) og en 2,5-liters V6 (IS 250) med 208 hk. En diesel med omkring 150 hk var nok mere oplagt for firmabilisterne, men den kom meget sent i form af IS 200d. Mange ved ikke, at de går glip af en ekstremt solid, komfortabel og velsmurt luksusbil, der kan være dem tro i mange år fremover. Den kører mest som en Mercedes-Benz C-Klasse af samme årgang (2005 og frem), og den lille V6-motor er fremragende på grund af overlegen gangkultur og blød kraftudvikling, ikke overskud. Put et af Lexus’ Mark Levinson-lydanlæg i IS 250, og jeg er solgt.

På BilBasen er det altid til at finde en brugt IS, selv om det ikke er hundreder af eksemplarer, der dukker op. Jeg har fundet et eksemplar fra Lecus’ sidste tid i Danmark, en IS 250 F Sport fra 2013 med kun 39.000 km på tælleren. Den meget veludstyrede IS koster 379.900 kr., og den er dermed en af de dyreste, man kan støve op. Se tilbuddet her.

 

Mazda MX-5 Roadster 1,8

Den giver sig selv, den lille japaner. Den bør stå i enhver bilelskers drømmegarage, om det så er første, anden, tredje eller fjerde generation. Jeg vælger generation nummer tre, MX-5 NC, fordi første generation er for gammel, anden generation ikke har et design, jeg bryder mig om, og fjerde generation er alt for ny til at høre hjemme i min brugt-garage. Der er også det ved generation nummer tre af den åbne baghjulstrækker, at den er kommet ned i pris, selv om MX-5 generelt er meget god til at holde prisen.

Produktionen af MX-5 NC begyndte i maj 2005, så de første eksemplarer er for længst fyldt 10 år. Der er intet andet ved bilen end fødselsdatoen, der gør den til en lidt ældre model – den er bundsolid, kører som en drøm. Det er den tungeste af MX-5’erne, men tung er i det her tilfælde som at sammenligne en pose fjer med en lidt større pose fjer. Den nye har tabt vægt og længde, og det kan mærkes, men NC’eren kører så godt som noget andet fra 2005. Om det er den rigtige roadster med stoftag eller den mere vejrbestandige Roadster Coupé – jeg er til dem begge to.

Jeg foretrækker klart MX-5 med 2-liters motor med 160 hk, men en 1,8 med 126 hk gør det ikke meget ringere. En sådan fra 2007 (62.000 km) står til salg hos Bilmessen i Farsø til 169.900 kr. Følg linket her for at lade drømmen begynde.

 

Mercedes-Benz C 350

Hvem blev ikke overrasket, da Mercedes-Benz i 2007 introducerede den nye C-Klasse? Den kunne fås med stjernen både i køleren og på den klassiske plads over grillen. Det virker ikke som noget stort i dag, men dengang var det en stor ting – og det viste sig, at kunderne var rigtig vilde med at ha’ stjernen i grillen, som den var på Avantgarde-udgaven, og som den er det i dag. Jeg blev også vild med den forholdsvis kompakte og kileformede C-Klasse, også selv om det er klart, at den ikke kører så skarpt som datidens BMW 3-serie (den var også rigtig skarp…). I dag kan jeg tydeligt se, hvad jeg faldt for. C-Klassen overstråler designmæssigt 3-serien fra dengang, og den er også mere komfortabel. En Mercedes skal være komfortabel. Du kan tydeligt mærke, at bilen er baghjulstrukket, og med et let styretøj guider den dig perfekt på din vej. 2,1-liters dieselmotoren, introduceret i samme periode som bilen, har altid været et spektakel, og de firecylindrede kompressormotorer var heller ikke helt i top. Jeg vælger den klassiske V6, en C 350 med 272 hk og automatgear.

På BilBasen er der selvfølgelig flest af de mindre motorer, men jeg har fundet en C 350 fra 2007 til salg hos en privat i Horsens. Den grå bil med 174.000 km på bagen er fuld af udstyr (tysk import?) og koster 229.000 kr. Se mere her.

 

MG ZT V8 260

Hvis du smadrer den, så skal du ikke regne med, du bare kan få en anden, men det her handler om drømme, og så sker den slags jo ikke. Du skal derfor introduceres for et af de mest bemærkelsesværdige påfund i nyere bilhistorie, nemlig MG ZT 260. Hvad der i 1990erne startede som en meget civil og nobel Rover 75 med forhjulstræk og små V6-motorer, bygget af BMW dengang de stadig ejede det britiske mærke, endte som en MG ZT (og Rover 75 V8) med baghjulstræk og V8-motor fra Ford Mustang. Den er ikke hjemmebygget, den er kommet fra en fabrik. Det er i sig selv lidt af en drøm, hvad der er foregået her. En komplet ombygning var nødvendig for at få en 4,6-liters V8 til at passe på langs i den kompakte sedan, og omkostningerne for det her projekt må have været vanvittige. Kun omkring 900 eksemplarer blev bygget mellem 2003-05, så måske vi her har en af grundene til, at Rover/MG kom på kinesiske hænder.

Hvis du har 299.900 kr., kan du lige nu få fingrene i en MG ZT 260, som er til salg hos Skinbjerg Auto i Nørresundby. Det sjældne eksemplar har kørt 151.000 km, og du kan se annoncen på BilBasen lige her.

 

Volkswagen Golf II Country Syncro

Jeg synes, det her projekt er nogenlunde lige så tosset, som at Volkswagens ingeniører i ly af natten skabte den første Golf GTI i 1970erne – Golf II Country er udviklet i slutningen af 1980erne, og den kunne lige så vel som GTI være blevet en succes. Men den var for tidligt ude, og den var for meget af det gode. Den højt hævede Country ligner noget, der kan klare terræn som en Land Rover Defender, og den har da også fuldt udviklet Syncro-firehjulstræk, men hvis man ville have en firehjulstrækker i 1990, så skulle den også ligne en firehjulstrækker og ikke en hatchback på stylter. Så den blev aldrig til den vinder, som GTI gjorde.

Jeg synes, den symboliserer de skæve forsøg, som bilindustrien fra tid til anden finder på, og jeg har den underlige Golf med på min liste, fordi der er lavet under 8.000 eksemplarer, fordi den ser vildt sej ud, og fordi det er for nemt bare at gå efter en GTI.

Lige nu er der et totalrenoveret eksemplar til salg på BilBasen hos Thomsens Auto i Aabenraa – en årgang 1990 med 258.000 km bag sig. Den har 1,8-liters motoren med 98 hk, som de fleste af de 8.000 producerede eksemplarer havde det, og den koster 79.800 kr. Den står næsten som ny, som du kan se her.