10 ting du skal vide om den faceliftede Peugeot 308

  • 10 ting du skal vide om den faceliftede Peugeot 308
  • 10 ting du skal vide om den faceliftede Peugeot 308
  • 10 ting du skal vide om den faceliftede Peugeot 308
  • 10 ting du skal vide om den faceliftede Peugeot 308
  • 10 ting du skal vide om den faceliftede Peugeot 308
  • 10 ting du skal vide om den faceliftede Peugeot 308
  • 10 ting du skal vide om den faceliftede Peugeot 308
  • 10 ting du skal vide om den faceliftede Peugeot 308
  • 10 ting du skal vide om den faceliftede Peugeot 308
  • 10 ting du skal vide om den faceliftede Peugeot 308
  • 10 ting du skal vide om den faceliftede Peugeot 308
  • 10 ting du skal vide om den faceliftede Peugeot 308
  • 10 ting du skal vide om den faceliftede Peugeot 308
  • 10 ting du skal vide om den faceliftede Peugeot 308
  • 10 ting du skal vide om den faceliftede Peugeot 308
  • 10 ting du skal vide om den faceliftede Peugeot 308
  • 10 ting du skal vide om den faceliftede Peugeot 308

Peugeots stærke model i Golf-klassen har tabt momentum i salgsstatistikken, men det vil franskmændene rode bod på med et facelift. Blog om Biler har kørt den fornyede 308 – og kommer med 10 ting, du skal vide

Peugeot 208 ligger efterhånden langt foran 308 på listen over de mest solgte biler i Danmark, og i Golf-klassen kan den franske familiebil ikke længere true hverken Volkswagen Golf eller Opel Astra. I maj satte VW-forhandlerne turbo på og lukkede flere end 600 Golf ud på vejene, hjulpet godt på vej af et facelift og bedre muligheder for privatleasing. Peugeot halsede efter trods privatleasingekspertise og kom kun af med 328 styk 308’ere. Altså, tid til facelift og fornyet interesse omkring 308. Blog om Biler er draget en tur til Østrig for at se nærmere på faceliftet, og for at køre en lang tur i bilen, selvfølgelig. Her får du 10 ting om faceliftet

Løven er rykket ned

Det så ud som om, tanken var tænkt fra starten. Det store løveemblem sad som en torn i øjet på motorhjelmen. Der var god plads til emblemet i den tomme grill, så jeg kan kun komme i tanke om, at Peugeot har villet adskille de almindelige 308’ere, dem danskerne faktisk køber, fra de dyre GT- og GTi-modeller. Det giver et meget bedre helhedsindtryk, at løven nu ikke ligger ned på motorhjelmen, men står prominent og prangende i grillen.

Ellers har 308’eren været rigtig godt med designmæssigt fra starten, og den er ældet med ynde. Det er simple, spændstige linjer, som holder længe. Ikke fransk pjank a la Renault Megane, den kørende misforståelse.

Der er lidt mere kantede udskæringer i kofangerne, ny form på tågeforlygterne og uvæsentlige ændringer i den anden ende af 308. Bagdelen ligner, heldigvis, sig selv. Hvis vi går en tur op foran igen, virker det spøjst, at Peugeot ikke har lavet LED-kørelys i en “flydende” stribe og ikke i punktform som på en Audi A4 årgang 2008. En mindre detalje.

308 har ikke i-Cockpit 2.0 med digital instrumentering

Du og jeg havde god grund til at håbe, at Peugeot lod sig kraftigt inspirere af sin succes af en SUV, den nye 3008, i kabinen. Det er i-Cockpit-miljøet, jeg taler om, og det er helt præcist den flotte og klare skærm, som bruges til fulddigital instrumentering. Nu er håbet sendt videre til en helt ny generation 308, for det kom altså ikke med faceliftet her. To almindelige urskiver og en lille skærm i sort/hvid til øvrige informationer. Havde det ikke været fedt at kunne prale af digital instrumentering i alle 308, Peugeot.

Der kan være sket det, at 3008 er blevet så populær, at der ikke kan produceres skærme nok. Det er i hvert fald ikke gjort nemmere af, at display-fabrikken nedbrændte i starten af året, lige som Peugeot også skulle bruge skærme til den nye 5008. Den blev forsinket af samme årsag.

Peugeot har så i stedet hentet ny hardware ind til den store touchscreen. Det ses ikke med det blotte øje, men tryk på skærmen – og opdag til din glæde, at du ikke længere skal vente på godkendelse via satellit fra Frankrig til at skifte mellem de forskellige funktioner som klimaanlæg, radio og navigation. Det er noget, jeg finder på, men det føltes bare ikke hurtigt før. Indbygget i skærmen fås ny 3D-navigation med TomTom live-trafikopdatering og Mirror Screen, så man kan bruge Apple CarPlay eller Android Auto – og styre det via din smartphones stemmestyring.


Peugeot har ikke tryllet mere plads frem på bagsædet

Af og til kommer et facelift med mere plads på bagsædet, måske fordi forsæderne er tyndere, eller bagsædet er rykket. Præcis som Peugeot ikke har rørt ved grunddesignet i kabinen, er der ikke gjort noget for at gøre bagsædepladserne mere luftige. I den testede hatchback er det et større problem end i den længere stationcar, 308 SW. Teenagere med lange lemmer vil blive glade, hvis du vælger en Golf i stedet.

Bagagerummet er massivt i 308 SW. Det oplyses til at være 660 til 1.775 liter, og det er i toppen af Golf-klassen. Det er et godt, regulært rum. I 308 hatchback er det også fint, opgivet til at være 470 til 1.309 liter. Jeg synes, 470 liter lyder som en røverhistorie, men det står sort på hvidt i de tekniske specifikationer. Målemetoden er den officielle VDA.

Den har automatisk nødbremse som standard

Jeg går meget op i, at alle biler skal have automatisk nødbremsesystem som standard, og det skal ikke bare være det billige system, som opererer ved meget lave hastigheder. De gange jeg har oplevet systemerne i brug, har jeg været imponeret, for de kan redde både fører og bil (dyre buler) i situationer, man ikke forudser. Jeg har ikke testet det i den fornyede 308, så jeg vil nøjes med at være glad for, at den kommer til Danmark med automatisk nødbremse som standard (i de modeller, fabrikken kan levere det med, siger importøren – forhåbentlig alle versioner). Systemet, Active Safety Brake, opererer op til 140 km/t fra 5 km/t. Standard er også en indikator for, hvornår det er tid til pause. Førerovervågning, træthedsregistrering – kært barn har mange navne. Kører du mere end to timer med mere end 65 km/t, bliver du opfordret til en pause, og et kamera holder derudover øje med, om du begynder at slingre.

Den hvide testbil har også to andre systemer indbygget, som dog kommer til at koste dig, uden at jeg endnu ved hvor meget. Peugeot havde allerede før en adaptiv fartpilot i 308, men af en helt ubrugelig slags, som kunne holde afstand, men hvor man selv skulle overtage opbremsningen, hvis bilen foran bremsede mere end bare blidt. Nu fås den adaptive fartpilot til flere modeller, og i biler med automatgear har den stop & go-funktion. I biler med manuel gearkasse slår den fra under 30 km/t. Vognbaneassistent og blind vinkel-system, som bruger vognbaneassistenten til at skubbe 308 tilbage i samme spor, hvis man prøver at skifte bane, når der kommer en bil bagfra.


Ny diesel på 1,5 liter med 130 hk er en perle

Helt præcis hvor meget Peugeot ser 308 som en stjerne, ses i motorrummet. To af de absolut vigtigste motorer i Peugeots modelprogram som hele er 1,6-liters HDi-dieselmotoren og den trecylindrede 1,2 PureTech-motor, og 308 er så vigtig, at en helt ny diesel til afløser for 1,6 HDi og en grundigt overhalet 1,2 får premiere i den forfinede 308.

I min testbil ligger den nye diesel, som med 1,5 liter er en anelse mindre end den gamle. Men i stedet for 120 hk fra 1,6’eren yder 1,5’eren 130 hk, og så skal den glæde sine ejere med et forbrug, der er 4-6 procent lavere. Ikke bare det, men den skal også være så usædvanligt ren og miljøvenlig, at den lever op til emissionsregler, som først træder i kraft i 2020. Der er både SCR-katalysator og partikelfilter. Mens 308 triller af sted, behandles udstødningen både tæt ved motoren og igen ved udstødningen, og i stedet for at skulle køre med et additiv, som forhandleren skal fylde på, er der nu en AdBlue-tank med opfyldning ved siden af det almindelige tankdæksel. For at ikke kun dieselbilister skal føle sig grønnere, er den grundigt rekonstruerede benzinmotor med 130 hk nu også udstyret med et partikelfilter, som fanger mere end 75 procent skadelige partikler. Ja, benzinbiler har for længst vist sig at have et problem omkring partikeludledning, så det er et vigtigt skridt.

Den nye dieselmotor er et mesterværk, hverken mere eller mindre. Den får Volkswagens 1,6 TDI til at lyde som en traktormotor. Jeg er i tvivl om, om det er en dieselbil, jeg kører i, for gangkulturen er usædvanlig for en dieselmotor i denne størrelse, og den minder mig mere om 2-liters TDI-motoren i en Audi A4. På samme måde har jeg ikke prøvet en diesel i denne kategori, som trækker ubesværet fra så lave omdrejninger. Fremragende, Peugeot. Jeg vil tro, den er nogenlunde så stærk som den gamle 1,6 (den forbliver i handlen lidt endnu) – begge har også 300 Nm – men fordi Østrig har sin del af veje med store stigninger, kan den have lidt ekstra at byde på. Den er ikke bjørnestærk som Peugeots egen 2,0 HDi med 150 hk eller Volkswagens 2,0 TDI, men kraftfuld er den.


Den kører præcis som før. Og det er meget godt

Det lille rat, som jo virkelig er ret lille, får 308 til at virke mere dynamisk og direkte. Er det at forvrænge, hvordan den egentlig kører. Det synes jeg ikke. Den har ikke nær samme følelse i styretøjet som Mazda 3 eller Seat Leon, men den er så langt mere komfortabel og støjsvag end japaneren – på niveau med den velkørende spanske bil. Som GT Line har 308 store hjul og dæk som den dyrere GT, og det fremhæver det bedste ved EMP2-platformen, som 308 og 3008 kører på. Den dækmontering gør intet negativt.

Der er stadig en GTi, som vi kan savle over

Har du nogensinde set en Peugeot 308 GTi? Sandsynligheden er lille, forsvindende lille, her i Danmark. Peugeot har sit ry for GTi’erne med sig fra 205, men når der er danske købere til biler i Golf-klassen omkring 500.000 kr. (308 GTi før facelift: 510.990 kr.), så går man enten premium og køber Audi eller BMW, eller man køber en Golf GTI.

Det betyder heldigvis ikke, at Peugeot-importøren dropper at have raketten på lager. Det bliver sandsynligvis som før, at det er udgaven med 270 hk, GTi Performance, som skal sælges her.

308 får snart en ny storebror

Her hopper jeg af sporet for at holde dig opdateret omkring andre Peugeot-modeller. Fordi jeg synes, 308 er en gennemført og god bil, glæder jeg mig til at se og prøve afløseren til 508, som er på vej. Peugeot Danmark sælger flere 508’ere end 308 GTi, men ikke mange, bare lige for at få det på plads. Så jeg ser ikke et boom for den nye 508, som uden videre får den til at overgå VW Passat som firmabil, men husk at Peugeot engang havde et solidt greb om den klasse med 405, 406 og 407. Det var før Audi og de andre rigtig fik åbnet markedet op, er jeg godt klar over, men den rigtige bil fra et mærke som Peugeot har stadig en chance.

Privatleasing går ingen steder

Tilbage på sporet af 308. Privatleasing er ikke altoverskyggende som forretning for Peugeot i Danmark, som mange tror. Andelen er høj, også for 308, men Peugeot har bestemt også en forretning i at sælge 308’ere. I 2016 blev der i alt solgt 6.135 styk i Danmark, og 3.334 var på privatleasing. Det går lige nu mod mere salg end privatleasing for 308, men det kan skyldes, at det lige nu kun er 308 SW (stationcar), der optræder som privatleasingtilbud.

Den er hos din lokale forhandler fra september

I løbet af september er forhandlerne klar med den faceliftede 308. Det skal siges, at den nye 1,5 HDi med 130 hk først afløser 1,6’eren sidst på året, og derfor kan jeg kun råde til, at man spørger sin forhandler, hvornår den kan bestilles – og så ellers venter på den.

Prisforhandlingerne løber stadig, så importøren har endnu ingen bud på, hvad 308 facelift skal koste. Før-facelift-modellen, stadig til at få fingre i, hvis man ikke bryder sig om løven i grillen, fås fra 223.990 kr. 308 Stationcar har den laveste startpris, fordi den fås i en basismodel, som 308 hatchback ikke gør, men ellers gælder det, at stationcar koster 12.-15.000 kr. ekstra.