20 års fremskridt forklaret i en enkelt skræmmende crashtest

Vi ved inderst inde godt, hvordan det her sammenstød ender. En bil udviklet til starten af 1990erne mod en bil udviklet til nutiden. Men alligevel er en ny crashtest fra det amerikanske institut IIHS et opsigtsvækkende syn, for når den mexicanske Nissan Tsuru uden sikkerhedsudstyr støder ind i den amerikanske Nissan Versa med airbags, så er det ikke kun en påmindelse om, at døden lurer under overfladen i de gamle biler – det er også et opråb til verden om, at der i mange lande sælges nye biler, der er kørende dødsfælder

For et halvt år sad jeg på bagsædet af en bil magen til den røde bil i videoen. Jeg sad på bagsædet af en Nissan Tsuru, som passager i en typisk taxa, da jeg var i Mexico. Jeg morede mig over, at jeg blev kørt rundt i en fabriksny bil, der er udviklet i 1980erne – det er stadig måden, der produceres biler til de mindre velstående befolkningsgrupper mange steder i verden. Billigt, simpelt. Win-win.

Eller tabere hele vejen i gennem, viser det sig for alvor nu. Tanken strejfede mig, da jeg sad i den nye gamle Nissan i Mexico, at sikkerheden nok mest bestod af seler og så chaufførens evne til at undgå andre bilister og træerne i siden af vejen. Men med et opråb fra verdens institutioner for sikkerhed i biler, gennem en crashtest udført af den amerikanske organisation IIHS (Insurance Institute for Highway Safety), får man smækket realiteterne lige i hovedet. Vi ved godt, at en bil skabt i 1980erne er en dødsfælde, men det er noget andet, når vi ser det.

Mange danskere kører stadig rundt i biler fra starten og midten af 1990erne, og en ‘ny’ Nissan Tsuru repræsenterer desværre de biler. Den er oprindeligt udviklet til USA, solgt der fra 1992 som Nissan Sentra, og så er produktionen overgivet til en mexicansk fabrik, da den ikke var moderne nok til USA. Bilen får ikke bare tæsk. Den bliver pulveriseret, da den møder Nissans billigste amerikanske model, Versa, der er en sedanudgave af den Note, der sælges i Danmark.

Versa klarer sig, som man forventer af en moderne bil, selv om det er en af de billigste biler i USA. Bilerne mødes med en hastighed svarende til 80 km/t, når de rammer hinanden med 50 procent af fronten.

Videoen viser med al tydelighed, at det er på tide at nye biler, som klarer sig til 0 stjerner, og det der er værre, skal udfases. Nissan Tsuru udfases heldigvis, og Mexico introducerer endelig strengere krav i 2019. Sikkerhed skal i 2016 være for alle.