24 timers Le Mans for nybegyndere

  • 24 timers Le Mans for nybegyndere
  • 24 timers Le Mans for nybegyndere
  • 24 timers Le Mans for nybegyndere
  • 24 timers Le Mans for nybegyndere
  • 24 timers Le Mans for nybegyndere

Le Mans er det mest prestigefulde racerløb overhovedet, og i Danmark har vi et særligt tilhørsforhold til det franske løb. Tom Kristensen er trods alt den mest vindende kører nogensinde med ni sejre i det 24 timer lange løb. I dag køres udholdenhedsløbet igen, men hvis man er nybegynder, kan det være svært at overskue, hvad der foregår. Blog om Biler er taget med Toyota til Le Mans for at finde ud af, hvad det egentlig går ud på

Jeg er så ny i Le Mans-sammenhænge, som man kan være. Jeg har fulgt lidt med på tv hjemme i sofaen, men uden nogensinde at have været til racerløbet, har det aldrig helt fanget mig. I år har jeg fået chancen for at se løbet udfolde sig direkte for øjnene af mig, takket være Toyota. Der er meget at lære, rigtig meget at se – og rigtig meget at blive benovet, forvirret og imponeret over, når man aldrig før har været tæt på. Løbet starter i dag, lørdag den 17. juni, kl. 15, og inden da vil jeg prøve at overskue så meget så muligt og få styr på, hvad der er hvad i 24 timers løbet. Hvis du kender mere end bare en smule til Le Mans, vil du ikke få noget ud af at læse videre, men hvis du, som mig, er nybegynder, kan du måske se det klarere for dig, når du har læst indlægget.

Og husk så at se TV2 de næste godt 30 timer – eller start med nogle timer spredt over i dag og i morgen. Starten kl. 15 i dag og slutningen kl. 15 i morgen er højdepunkterne, men det giver næsten sig selv. Det bliver helt sikkert underholdende, og måske vi så ses til Le Mans næste år!   

Hvad er Le Mans?

Le Mans er en fransk provinsby, som har givet navn til det store løb, der siden 1923 er kørt på banen i udkanten af byen. Det er en bane med en længde på 13,629 kilometer, og hvis man skal have et tal mere at prale med, så er det, at banen har 38 sving. Nogle af dem, især et lige før målstregen, er skarpt og kan nemt ende med en tur i gruset.
Men Le Mans er ikke bare et løb som opstår ud af ingenting. Løbet køres i 24 timer i streg, fra kl. 15 til kl. 15, men onsdagen inden er der fri træning og 1. kvalifikation, to dage inden 2. kvalifikation og 3. kvalifikation, som grundlæggende går ud på at finde ud af, hvor i feltet, bilerne skal starte. Le Mans er det absolut mest kendte løb i World Endurance Championship, men i 2017 er der faktisk hele 9 andre lignende løb på verdensplan. Der kører ikke så mange timer de andre steder, i stedet seks timer som i Bahrain, Shanghai og Texas.

FIA World Endurance Championship har eksisteret i sin nuværende form siden 2012, og udholdenhedsløbet, hvor forskellige kørere skiftes til at køre, har skiftende regler for alt fra dæk til aerodynamik og motorer. I 2014 blev nye regulativer for LMP1-klassen indført omkring vedvarende energi, som betyder, at hybrid-racerbiler kom i spil.


Hvem kan deltage i Le Mans?

WEC og Le Mans er bygget op om ufatteligt omfattende regler, regulativer, processer, krav og alt muligt andet, som kan virke som bureaukrati, men som sikrer ligevægt, klarhed og seriøsitet. Hvis man deltager i WEC og det store franske løb, så er det fordi, man har bevist sig værdig. Det kræver en seriøs pengepung, og jeg har lige fundet et tal, som viser, hvilken kategori, vi er i. Audi, som ikke deltager i World Endurance Race lige nu, havde i 2014 afsat næsten 1,5 mia. kr. til bygge biler, hold og teknik op. Det er i den billige ende af, hvad det koster at udvikle en helt ny gadebil, så billigt er det ikke.

Det betyder ikke, at det kun er bilmærker, som Audi, Aston Martin og Porsche, der deltager i Le Mans. Bilfabrikkerne har tit officielle samarbejdspartnere, som står for ekstern udvikling, kørere og meget mere. Privatejede hold er også velkomne, så det handler basalt set om at følge reglerne og kvalificere sig til løbene.
”Vores” store stjerne, Tom Kristensen, har vundet hele ni gange, fem af dem endda i række, og han har kørt for både Bentley, Joest Racing og Audi, men det er det tyske mærke med de fire ringe, han mest af alt hører sammen med.

Hvad er det for biler, de kører I?

Det er egentlig meget overskueligt med fire klasser, men det er også de fire klasser, der kan gøre det forvirrende. De fire biltyper i de fire klasser kører alle på en gang. Fire klasser i 24 timer på Le Mans. LMP1 er den øverste klasse, de hurtigste biler – Le Mans Prototype 1, som kører med en motor på maksimalt 5.500 cm3, men med fri størrelse, hvis de kører med hybriddrift. De må køre med benzin eller diesel. Kun Porsche med 919 Hybrid, Toyota med TS050 og ByKolles Racing Team kører i den øverste klasse, LMP1 – og kun Porsche og Toyota kører med hybridbiler. Toyota TS050 har en 2,4 liters V6-motor og et 8 megajoule-hybridsystem med i alt 986 hk.

Den næste klasse, hvor bilerne som i LMP1-kategorien ligner dedikerede og klassiske racerbiler, hedder LMP2, og den er dedikeret til hold, som ikke kommer fra bilfabrikanter, så her har private med en kiste fuld af guld muligheden for at være med. Prisen på hver enkelt bil må ikke overstige 3.375.000 kr. Men det er ikke nok med den slags småpenge, for opbygningen af teamet koster.

Tredje klasse i løbet, LM GTE PRO, er racerbiler, som ikke bare ligner ‘almindelige’ sportsvogne, men også biler, som er baseret direkte på sportsvognene fra et produktionsbånd. Derfor kan man genkende biler som Porsche 911, Aston Martin V8, den nye Ford GT. De er fabriksorganiserede teams, så der er ingen begrænsninger på bilernes pris, men de skal altså være baseret på biler, som må bruges på almindelig vej.
Den sidste klasse er en såkaldt amatørklasse. LM GTE AM er samme type biler som i pro-kategorien overfor, og de skal altså også være baseret på biler, som kan købes til gadebrug. Bilerne har en kortere udviklingstid.

Hvordan foregår løbet?

Det er intensivt, 24 timer med fuld fart på, fra kl. 15 om eftermiddagen til kl. 15 næste eftermiddag. Kørerne skiftes til at køre racerbilen, og der må selvfølgelig kun skiftes fører, når bilen er i pit, og holdene koordinerer selv, hvornår køreren skiftes. Det kædes sammen med skift af dæk, tankning og reparationer, og antallet af pitstop betyder meget for, hvem der ender med at tage sejren. Taktisk rigtig koordination af kørerskifte i løbet af de 24 timer kan betyde forskellen på sejr eller ingen sejr.

Le Mans har rullende start, og bilerne er placeret i forhold til de foregående dages kvalifikationsrunder. Har man kørt hurtigt i de dage, starter man forrest. LMP1-bilerne er hurtigst, og de trækker uden problemer fra GTE-bilerne. I Le Mans 2017 deltager 60 racerbiler, så der er konstant aktivitet på den næsten 14 kilometer lange bane.

Efter 24 timer handler det selvfølgelig om at være foran på tid. I 2016-løbet var Toyota foran frem til 23 timer og 57 minutter med bil nummer 5. Med tre minutter tilbage faldt trykket i turboen, og Porsche kunne overtage førstepladsen og tage sejren.


Er der danske kørere med i Le Mans?

Selv om Tom Kristensen ikke længere er Le Mans-deltager, så er der alle grunde til at følge med i Le Mans 2017. Der er nemlig seks dygtige danske kørere med i år. Fem mandlige, en kvindelig. Det er David Heinemeier Hansson på Rebellion-teamet i en LMP2-racerbil (bil nummer 13), Jan Magnussen i Corvette i LM GTE PRO-kategorien (bil nummer 63), Marco Sørensen og Nicki Thiim som fabrikskørere for Aston Martin (bil nummer 95), også i LM GTE PRO-kategorien, Michael Christensen på Porsches fabrikshold i en 911 RSR (bil nummer 92), også i LM GTE PRO-klassen, og endelig Christina Nielsen, som kører i GT AM-klassen i en Ferrari 488 (bil nummer 65).

Hvordan kommer man til Le Mans?

Le Mans har, nok især på grund af Tom Kristensen, udviklet sig til en begivenhed, som mange danskere hvert år tager til. Mange pakker bilen med mad og øl, tager sydpå med vennerne eller familien og sætter telt op på en af de store teltpladser lige omkring banen. Det er en fest, hvor man kan vælge at følge løbet intenst, bare hygge sig og gå til banen af og til – eller bare feste med vennerne. Alt er tilladt, og stemningen skulle være høj. Der er forskellige teltmuligheder omkring banen fra cirka 1.500 kr. – se mere på den officielle hjemmeside.

Det danske rejsebureau K Rejser (www.krejser.dk) har specialiseret sig i rejser til Le Mans, og de har organiserede teltpladser ved banen.

Fra København er der godt 1.450 kilometer til Le Mans, det samme fra Aarhus – og godt 100 km mere fra Aalborg. Man skal ikke køre hjem, direkte efter løbets slutning. Det vil ikke give andet end køkørsel ud af Le Mans.

Er Le Mans andet end bare underholdning?

Et udholdenhedsløb over 24 timer kræver helt ekstreme egenskaber af både teknik og mennesker, og mens det er fabelagtig underholdning at følge med i positioner, at høre de forskellige racerbiler spyde vidt forskellige gennemborende lyde (og ild) ud, så er det ikke for sjov, at især bilfabrikanterne afsætter millioner og atter millioner til at deltage i WEC og Le Mans. Opbygningen af et team tager tid, og Le Mans er i princippet en testbænk for ny mekanik og teknologi. Her kan bilerne presses til det yderste, for bilerne kører op til cirka 5.380 kilometer på blot 24 timer i ofte høje temperaturer, og hastighederne i LMP1-bilerne når op omkring 330 km/t.

For Toyota er Le Mans en hæderkroning af hybrid-princippet. Le Mans er oplagt som test af alle komponenter i systemet, og selv om TS050-motoren ikke finder direkte vej til den næste generation Prius, så kan den ekstreme stresstest i det franske løb føre til forbedret brændstoføkonomi, bedre forbrænding, brug af nye materialer og meget andet. Så Le Mans har relevans for kommende gadebiler.