A8 udfordrer S-Klasse på teknisk kunnen

  • A8 udfordrer S-Klasse på teknisk kunnen
  • A8 udfordrer S-Klasse på teknisk kunnen
  • A8 udfordrer S-Klasse på teknisk kunnen
  • A8 udfordrer S-Klasse på teknisk kunnen
  • A8 udfordrer S-Klasse på teknisk kunnen
  • A8 udfordrer S-Klasse på teknisk kunnen

Fuldstændig selvkørende i kø med op til 60 km/t, alle udgaver som mild-hybrid med nyt 48 Volt elektrisk system, en undervogn som løfter sig i tilfælde af sidekollision, laserforlygter og fodmassage ved bagsædet – den nye Audi A8 vil være førende i den store luksusklasse med bunker af ny teknik

Selv om en helt ny AI-undervogn (Artificiel Intelligence) med fuldstændig separat kontrol af alle fire hjul kan få den nye A8 til at køre som en sportsvogn – eller til at flyde som en klassisk luksuslimousine – så er den bedste plads i bilen pladsen til højre i bagsædet, siger Audi. Det er her, man vil opleve hidtil uset luksus og komfort, underholdning og arbejdsro.

Bestiller man til sin nye A8, som i den nye udgave er “vokset betragteligt” (vi har endnu ingen eksakte tal), i L-udgaven med 13 cm længere akselafstand, åbner det op for muligheden for at bageste højre siddeplads er et relaxation seat, et afslapningssæde. Så kommer A8 ikke bare med fodstøtte, som andre biler i klassen, men en uddybning i sædet foran, hvor man kan få varmet og masseret sine fødder. En separat betjeningsenhed med krystalklart OLED-display, som kan tages ud af armlænet, betjener sædemassage, HD Matrix-læselamperne og styre underholdningssystemet.

Ønsket om at komme i førersædet vil dog være stort for mange ejere, og der er god grund til at glæde sig. Ikke bare fordi Audi for første gang sætter et nyt betjeningssystem ind i en af sine biler, stort set uden fysiske knapper og med to separate touchscreens, en 10,1″ til bl.a. det selvlærende navigationssystem og en mindre under den til bl.a. klimaanlæg og til at skrive fx tekstbeskeder, men også fordi bilens køreegenskaber skulle byde på en helt ny oplevelse.


48 Volt giver nye muligheder

Det starter med et helt nyt 48 Volt elektrisk system, som er nødvendigt for at der er strøm nok til den avancerede teknik – en helt ny AI-undervogn med aktiv styring af hvert enkelt hjul. Hvert af de fire hjul kan hæves og sænkes separat ved hjælp af aktuatorer, styreenheder, og det giver en usædvanlig fleksibilitet. A8 skal kunne køre stramt og uden krængning som en sportsvogn, flydende og alligevel kontrolleret som en luksuslimousine – og alt mellem de to yderpunkter. At den nye undervogn også kan bruges i sikkerhedens tjeneste, er virkelig fagre nye verden: udstyret med sikkerhedssystemet Pre-Sense 360, kan bilen opfatte, at en sidekollision er uundgåelig, og luftundervognen hæves til den maksimale højde før sammenstødet for at skåne passagererne.

Den kunstige intelligens gennemsyrer den nye A8. Den kan helt af sig selv styre ind på en p-plads eller i en garage, uden at man er i bilen, så længe man står og overvåger processen, men den kan også fuldstændig overtage kørslen ved hastigheder op til 60 km/t på motortrafik- og motorveje, primært når der er kødannelse. Ved et tryk på AI-knappen overtager A8 styretøj, speeder og bremser, og man behøver ikke overvåge systemet, men kan se tv eller læse avis – alt efter de lokale regler, selvfølgelig.

Som flagskib skal den nye A8 også byde på noget ekstraordinært i motorrummet. Og det gør den uden tvivl, igen med bruges af 48 Volt-systemet, som gør alle fem motorvarianter til mild-hybrider med mulighed for at cruise uden brug af forbrændingsmotoren. Systemet giver også langt blødere start, når start-/stop-systemet har været aktiveret, siger Audi, og det sparer op til 0,7 liter per 100 kilometer. De fem motorer er to sekscylindrede (V6), to ottecylindrede og en 12-cylindret. De to V6’ere, en benzin og en diesel, begge på 3 liter, yder henholdsvis 286 og 340 hk. V8’erne er en 4 liters TFSI-benzin med 460 hk og en 4,2 liters TDI-benzin med 435 hk. Ydelsen for topmodellen, en 6 liters W12 er endnu ikke offentliggjort, men ydelsen kommer sandsynligvis over 600 hk for at matche de 610 hk i BMW’s topmodel, M760Li. Det lyder til også at blive ret sjovt at sidde bag rattet af den nye A8.

En plugin-hybrid med 3 liters benzinmotor og elmotor og en samlet ydelse på 449 hk følger på et senere tidspunkt.