Avant er den smukkere A6

  • Avant er den smukkere A6
  • Avant er den smukkere A6
  • Avant er den smukkere A6
  • Avant er den smukkere A6
  • Avant er den smukkere A6
  • Avant er den smukkere A6

Kort tid efter premieren på den nye A6 sedan er det stationcarudgaven Avant, der stjæler billedet. Bag de elegante linjer gemmer sig al den nye teknologi fra sedanen og et bagagerum på op til 1.680 liter

Attraktive stationcars hedder Avant, siger de hos Audi. Vi kan kun stemme i, for den netop offentliggjorte A6 Avant er en elegant luksusbil med et design, som vil ældes med ynde – præcis som alle tidligere udgaver af den tyske model. Et kig på den udgående A6 Avant, lanceret i 2011, viser Audis sans for holdbart design, og den store stationcar er et af de bedste eksempler.

Der er støbt mere dynamik ind i Avant’ens linjer denne gang, og især den bredere grill og de tydelige markeringer, som går fra bagklap og front, over hjulene og ender i dørene, en hentydning til Audis stærke historik omkring firehjulstræk, adskiller de to generationer A6. Bagenden står meget strammere og med en mindre bagrude, mens den store tværgående kromliste – et signal om en ny generation Audi – enten er unødigt fyld eller ekstra elegance, alt efter hvad man er til.

Den nye A6 Avant beholder stort set de samme mål og præcis den samme bagagerumsvolumen som den gamle. Den er lige over 494 cm i længden (kortere end Opel Insignia Sports Tourer), og i bagagerummet er der plads til mellem 565 og 1.680 liter. E-Klasse stationcar er stadig den mest rummelige i klassen med et litermål på op til 1.820 liter, mens Skoda Superb Combi kan fyldes med endnu mere oppakning, op til 1.950 liter.

Audi gør opmærksom på, at A6 Avant slår alle konkurrenterne, når det kommer til benplads ved bagsædet og plads til armene både på for- og bagsæder, så på i hvert fald to mål slår den E-Klassen.

Den tid er forbi, hvor der skulle betales ekstra for udstyr, som gør A6 Avant til en mere anvendelig bil. Bagklappen åbner og lukker elektrisk som standard, og bagagerumsdækkenet er også elektrisk betjent og følger bagklappen. Bagsædet kan lægges ned i tre separate dele i opdelingen 40/20/40 procent, og en skinne i gulvet med fire kroge til fastsurring følger også med. Sensorstyret bagklap (sparkemetoden), teleskopsystem til skinnerne og el-styret trækkrog finder man på ekstraudstyrslisten.

Ny Audi A6 – teknisk cool

Mild-hybrid i alle udgaver

A6 Avant ryger som sedanen (limousine i Audi-sprog) over på platformen, som mange af de andre luksusbiler i VW-koncernen også står på. A6’erne er nært beslægtede med den nye A7 Sportback, så alle motorer vil være bundet op på et 48 Volt-system og en generator, som fanger op til 12 kW energi ved nedbremsninger og sender strømmen videre til et litium-ion-batteri. Det gør bl.a., at start-stop-systemet kan aktiveres ved højere hastigheder, og at man i sin A6 Avant noget af tiden kan køre af sted med konstant fart med motoren slået fra (mellem 55 og 160 km/t). 48 Volt-systemet giver også plads til elementer som adaptive undervogne, der reagerer hurtigere og mere præcist. Der er fire typer undervogne til den nye stationcar: fra standardundervognen med almindelige støddæmpere til luftundervognen. Mellem de to ligger en sportsundervogn og en udgave med adaptive dæmpere.

Audi nævner ingen specifikke motorer for A6 Avant, men vi ved fra sedanen, at den vil blive introduceret med sekscylindrede motorer: A6 Avant 55 TFSI med en 3-liters benzinmotor med 340 hk og A6 Avant 50 TDI med en 3-liters dieselmotor med 286 hk. Den typisk populære firecylindrede dieselmotor på 2 liter kommer senere i A6 Avant 40 TDI med 204 hk, og den får selskab af en anden firecylindret motor, en 2-liters benziner i A6 Avant 45 TFSI med 245 hk. En sekscylindret dieselmotor, A6 Avant 45 TDI, med 231 hk er også programsat. De sekscylindrede dieselmotorer har en automatgearkasse med otte trin, mens benzinmotorerne generelt er koblet sammen med en dobbeltkoblingsgearkasse med syv trin.

A6 Avant er den fjerde Audi med det nye MMI Touch Response-infotainmentsystem, hvor dreje- og trykhjulet ved gearstangen er droppet til fordel for to berøringsfølsomme skærme – den øverste til navigationskort, apps mv., den mindre under den til klimaanlæg og når man skal skrive adresser ind i navigationen. Fulddigital instrumentering med 12,3″ skærm, B&O-lydanlæg med 3D-surround, cloud-baseret talestyring og førergenkendelse og en lang række assistancesystemer opdelt i pakkerne City og Tour er med til at gøre den nye A6 Avant til en langt mere avanceret bil end den gamle.

VIDEO: Stil og styrke i ny Audi A7 Sportback