Baby-Jaguar klar til at kradse på X1 og Q3

  • Baby-Jaguar klar til at kradse på X1 og Q3
  • Baby-Jaguar klar til at kradse på X1 og Q3
  • Baby-Jaguar klar til at kradse på X1 og Q3
  • Baby-Jaguar klar til at kradse på X1 og Q3
  • Baby-Jaguar klar til at kradse på X1 og Q3
  • Baby-Jaguar klar til at kradse på X1 og Q3
  • Baby-Jaguar klar til at kradse på X1 og Q3

Jaguar E-Pace bliver lillebror til den 33 cm længere F-Pace, og den får sin sag for mod BMW X1/X2, Audi Q3 og Mercedes-Benz GLA. Midlerne den skal kæmpe med er design og et bredt motorudvalg mellem 150 og 300 hk, men desværre også en mistænkeligt høj vægt, som nærmer sig 2 tons for den tungeste

Jaguar har fået succesen at føle med den mellemstore SUV F-Pace, som i Danmark har fundet langt over 100 kunder alene i de første seks måneder af 2017, men nu er briterne klar til at få en bid af kagen i klassen under F-Pace, hvor konkurrencen bestemt ikke er mindre aggressiv. Her har søstermærket Land Rover længe haft sin Range Rover Evoque, men derudover skal den nye E-Pace møde Audi Q3, BMW X1, Mercedes-Benz GLA og Lexus NX (sælges ikke i Danmark). E-Pace virker ved første øjekast som en forkortet F-Pace, men fronten har ganske meget til fælles med den på sportsvognen F-Type. Slet ikke en dårlig start for en bil, som er en del af et af de stærkest voksende segmenter i bilindustrien.

Interiøret med en klar afgrænsning mellem fører og passager har også mere F-Type end F-Pace over sig, og med tanke på manglende kvalitetsfølelse i F-Pace, håber vi, at Jaguar henter lidt af soliditeten fra F-Type – og ikke kun designinspiration. Et stort head up-display af den ægte slags, digital instrumentering på 12,3” og 10,2” Touch Pro-infotainmentsystem er blandt lækkerierne for luksusglade kunder. Alle får knapper til klimaanlægget, som er inspireret af en kromomrandet kameralinse, og små Jeep-lignende overraskelser flere steder i kabinen: en jaguar (kattedyret) med sin unge ses i silhuet tæt på forruderammen, og på et mærkat på sæderne og på de små gummimåtter i opbevaringsrummene ses grafik, som minder om pelsen på en jaguar.

I den 440 cm lange SUV er der plads til 577 liter i bagagerummet, og mens det er overraskende stort, så stiger volumen kun til 1.234 liter, når bagsæderyglænene lægges ned. Det er straffen for den meget skrå bagrude, som Jaguar beskriver som noget direkte fra en sportsvogn.


Fem motorvarianter med op til 300 hk

E-Pace kommer med træk på forhjulene eller på alle fire (aktivt firehjulstræk), og det er standard fra og med den stærkeste dieselmotor. Motorerne har alle fire cylindre og stammer fra den nye Ingenium-motorfamilie, hvor alle medlemmer er på 2 liter. Der findes en diesel med 150, 180 eller 240 hk, og så to benzinmotorer med 249 eller 300 hk. Manuel gearkasse er standard på de lavest ydende varianter af dieselmotoren, mens en 9-trins automatgearkasse, fra Range Rover Evoque, er standard med de tre andre motorvarianter.

E-Pace er dog overraskende tung: minimum 1.775 kilo for en basisdieselmodel med forhjulstræk og manuel gearkasse. Det er ikke blot cirka 300 kilo mere end BMW X1, men faktisk også cirka 85 kilo tungere end den 33 cm længere F-Pace. En vægt på tæt på 2 tons for en dieselmodel med 240 hk og firehjulstræk vil næppe få E-Pace til at føles som en sportsvogn, designslægtskab med F-Type eller ej.