Bedste mikrobil, basta

  • Bedste mikrobil, basta
  • Bedste mikrobil, basta
  • Bedste mikrobil, basta
  • Bedste mikrobil, basta
  • Bedste mikrobil, basta
  • Bedste mikrobil, basta
  • Bedste mikrobil, basta
  • Bedste mikrobil, basta
  • Bedste mikrobil, basta
  • Bedste mikrobil, basta

Mikrobilerne er under pres, for danskerne køber hellere bil i klassen over. Men hvis budgettet ikke rækker til en minibil, eller drømmen bare er en mikrobil, så kør en tur i den nye Kia Picanto. Klassens bedste bil

Jeg må forklare mig en del gange i løbet af den uge, jeg har den nye Kia Picanto til test. Ja, selvfølgelig vil jeg hellere køre rundt i en store Audi med seks cylindre end en mikrobil med tre cylindre og 67 hk, men det her er et realistisk bilkøb for rigtig mange danskere. Ja, den er meget rød, men tænk på hvor flot den ville se ud i sort, grå eller blå. Ja, det er bare en mikrobil, men det er den bedste mikrobil, du kan købe lige nu.

Det opsummerer meget godt, hvad jeg mener om den nye Picanto. Jeg har et belastet forhold til de fleste mikrobiler, fordi jeg synes, der skal indgås ret store kompromisser uanset hvilken, man vælger. Køreegenskaberne i en Up, Mii eller Citigo er rigtig gode, men jeg falder simpelthen sammen bag rattet i de dårlige sæder, og pladsen er ikke god nok. Peugeot 108, Citroën C1 og Toyota Aygo, det andet hold trillinger, har så mange fejl og mangler, at jeg slet ikke vil begynde. Opel Karl og Hyundai i10 kommer tættere på at være afrundede produkter, men i10 har virkelig kedelige køreegenskaber, mens Karl på mange måder er bedre, men som i10 kommer den stort set uden sikkerhedsudstyr.

Picanto er den første i klassen med en ordentlig automatisk nødbremse som standard, der virker ved højere hastigheder end bare 30 km/t. Det bør betyde noget, men det ville ikke betyde noget, hvis ikke Picanto også var god på andre måder. Men Picanto er netop så god – på langt de fleste områder – at jeg ikke føler, at jeg hellere vil sidde i en større bil. Jeg er glad for, at danskerne nu køber langt flere biler i den større miniklasse, men hvis man holder af de helt små (eller man ikke har pengene), så kan man være glad for, at den nye Picanto er kommet på markedet. Den er mikrobil med det hele.


Den kan sagtens klare de længere stræk

Det meste af det hele, i hvert fald. Hvis man er slagsen, der er vant til den sekscylindrede Audi, så vil den trecylindrede motor på 1 liter føles som om, man kører med håndbremsen trukket. Maksimalt moment på under 100 Nm er noget, man kan trække på smilebåndet over, men egentlig skal man hverken kigge på det tal, de 67 hestekræfter eller at det skal tage 14,3 sekunder at ramme 100 km/t. Jeg stoler på fornemmelsen i kroppen og i trafikken, og den siger mig, at Picanto 1,0 kommer med et udmærket kraftoverskud. Den røde testbil har ikke mere end 700 kilometer på sig, og det kan være derfor, den ikke trækker helt rent fra lave omdrejninger, men det kan også være den meget lette kobling, som giver lidt problemer i 1. og 2. gear. Da jeg kørte Picanto ved præsentationen i Spanien, versioner som havde kørt 1.500-2.500 kilometer, oplevede jeg i hvert fald ikke problemet.

Men den lille motor tager hævn, når man først er kommet op i fart. Jeg husker ikke den gamle Picanto som noget nær så omdrejningsvillig. Den følger rigtig fint med også på motorvejen med let oppakning, og motoren støjer markant mindre end i Up og Aygo. Den større motor med fire cylindre og 84 hk har et andet overskud, men fordi den er bundet til varianter med fem sæder (fire er standard. Og hvad skal man med fem seler bag i en mikrobil?), er der 15.000 kr. op fra denne Advance-version.

Den smide affjedring med rigtig fine kompetencer selv over hårde bump og ujævnheder, som ellers ofte er nok til at slå mikrobiler med kort akselafstand og lav vægt ud af balance, får mig til at sige, at Picanto er både komfortabel og underholdende. Styretøjet har i nogen grad et dødt punkt, når man kører lige ud, men det spænder op og giver god feedback i alle andre henseender. Det bliver virkelig sjovt at se de fine køreegenskaber kombineret med turbomotoren med 100 hk, som lader vente på sig lidt endnu.


Advance er den, man skal ha’

Lokkeprisen, bedre kendt som indstigningsprisen, er 94.999 kr., som giver testbilen minus en hel del udstyr, jeg nødigt ville undvære. Basismodellen 1,0 Vision har nødbremsen, elruder, fjernbetjent centrallås, lyssensor og splitbagsæde, men hverken radio, aircondition, Bluetooth eller varme i sæderne. Variant nummer to, 1,0 Comfort til 104.999 kr., har radio og elruder bag, men mangler stadig de vigtigste ting, og begynder man at købe dem til, lander man alligevel på den testede 1,0 Advance til 114.999 kr. Den har aircondition, Bluetooth, varme i forsæder og rat og læder på rat og gearknop, og jeg synes, prisen virker helt fornuftig – og senere skal der nok komme kampagnemodeller med lavere pris og/eller mere udstyr. En Up 1,0 Move Up med 60 hk uden helt så meget udstyr ligger i samme nabolag med 113.998 kr.

Sæderne er gode til både kortere og længere ture, rattet ser lækkert ud og er en fornøjelse at holde om, kabinen er rummelig og bagagerummet stort og regulært – og så virker Picanto bare voksen med en kabine, som nok er smallere end den i den nye Rio, men mere frisk at se på og i lige så god kvalitet. Jeg diskuterer med mig selv, om den traditionelle radio, altså ikke et infotainmentsystem med 7″ skærm, bliver ved med at være rimeligt. På den ene side ja, for det er nemt at koble mobiltelefonen op på Bluetooth, nemt at skifte radiokanal og nemt at justere diverse indstillinger. På den anden side ved jeg, at det infotainmentsystem med 7″ touchscreen, som desværre kun fås med navigation til 10.999 kr. i den dyre GT-Line-udgave (fra 129.999 kr.), er et virkelig godt og lækkert system for en mikrobil. Mon ikke Kia finder ud af at gøre systemet til tilkøb på flere udstyrsvarianter eller giver det med i en kommende kampagnemodel?

Min adgang til at skifte radiokanal på en touchscreen trækker ikke så meget ned, at det bliver et alvorligt minus på en mikrobil, der hænger så godt sammen på alle andre punkter. Kia har begået en rigtig god mikrobil, og det er fedt i en tid, hvor mange skifter en klasse op, men hvor der stadig er brug for de mindste biler.

0
85

KARAKTER

9/10

    Plus

    • Plads, sæder, indretning, køreegenskaber, støjniveau, gearskifte, aut. nødbremse, motorkraft når man først er oppe i fart

    Minus

    • Styretøj i lige ud-stillingen, infotainmentsystem kun mod merpris i topmodellen, dyrt at opgradere til større motor