Biludstilling i Genève – 10 vigtige nyheder

  • Biludstilling i Genève - 10 vigtige nyheder
  • Biludstilling i Genève - 10 vigtige nyheder
  • Biludstilling i Genève - 10 vigtige nyheder
  • Biludstilling i Genève - 10 vigtige nyheder
  • Biludstilling i Genève - 10 vigtige nyheder
  • Biludstilling i Genève - 10 vigtige nyheder
  • Biludstilling i Genève - 10 vigtige nyheder
  • Biludstilling i Genève - 10 vigtige nyheder
  • Biludstilling i Genève - 10 vigtige nyheder
  • Biludstilling i Genève - 10 vigtige nyheder

Den årlige biludstilling i Schweiz viser tendenser, prototyper og mange af de nye biler, som kommer til salg i løbet af det næste år. Blog om Biler har besøgt udstillingen i Genève og fundet de 10 største og vigtigste nyheder

Hvert år når vinteren slutter, åbnes dørene til en af de vigtigste biludstillinger i verden i den schweiziske by Genève. Den internationale udstilling har det hele: de ypperste luksusbiler, konceptmodeller som giver et kig i krystalkuglen, vulgære supersportsvogne fra helt små bilproducenter og et udvalg af faceliftede og spritnye biler i de segmenter, som danskerne køber stort ind fra.

Blog om Biler har allerede vist dig mange af nyhederne fra Genève. Billeder og informationer kommer fra mange bilmærker op til udstillingen, og biler som de faceliftede Kia Niro-modeller, den fornyede Mercedes-Benz GLC og den nyeste Volkswagen Passat er derfor ingen overraskelse. Men vi kan kun anbefale en tur rundt på de mange store stande i Palexpo-messecenteret lige op ad lufthavnen i Genève (man kan flyve ud og hjem samme dag uden at blive ruineret).

Vi har været på udstillingen for at finde se på de nye varer og pille ved tingene – og vi har fundet 10 af de vigtigste og mest spændende nyheder, Genève kan byde på.

Geneva International Motor Show 2019 har åbent fra den 7. til den 17. marts. Adgang for en voksen koster cirka 105 kr., børn 60 kr. og pensionister 60 kr. Fra København flyver flere selskaber direkte til Genève, og det kan også lade sig gøre at rejse direkte fra Hamborg, mens det kræver en mellemlanding fra Aalborg, Aarhus og Billund.




ALFA ROMEO TONALE

Store nyheder fra Alfa Romeo er desværre sjældne, og konceptbilen Tonale er en af de store overraskelser på den schweiziske biludstilling. Italienerne skulle være i gang med en SUV, der er større end Stelvio, men det Alfa Romeo har brug for er præcis hvad den nye Tonale er: en kompakt SUV, en konkurrent til BMW X2 og Jaguar E-Pace.

Tonale er opkaldt efter det pas i Italien, som hænger sammen med det mere kendte Stelvio-pas, men det er for tidligt at sige, om en produktionsudgave af Tonale vil hænge teknisk sammen med Stelvio (og Giulia), som er lavet på en platform baseret på baghjulstræk – eller den nye SUV skal køre på FCA-koncernens aldrende platform for forhjulstrækkere.

Konceptbilen er en plug-in-hybrid, og det kan den færdige Tonale også nemt ende med at være i mindst en version. På Genève har FCA også præsenteret Jeep Renegade og Jeep Compass som plug-in-hybrider med op til 240 hk.

AUDI Q4 E-TRON CONCEPT

Audi E-Tron får en lillebror. I slutningen af 2020 præsenteres en færdigudviklet udgave af Audi-folkenes nyeste konceptbil, Q4 E-Tron Concept. Det ligger fast, at den anden elektriske SUV fra Audi er bygget på samme nye platform, MEB, som de elektriske biler fra Seat, Skoda og Volkswagen, og udgangspunktet er baghjulstræk og fleksibel opsætning. 

Rækkevidden på en opladning er selvfølgelig ønsketænkning, når vi snakker om en konceptbil, men Audi deler gerne fakta ud: 82 kWh, rækkevidde på 450 kilometer, opladning med op til 125 kWh og en ydelse fra de to elmotorer på 306 hk og firehjulstræk.  

Q4 E-Tron Concept er lidt længere end den nye Q3, men kortere end Q5.

CUPRA FORMENTOR

Den står på standen som en konceptbil, Cupra Formentor. Det er den også, hvis man er med på, at det vil sige, at kun godt 2 procent mangler for at den spændstige crossover er helt klar til produktion. Som den første unikke model fra Seat-søsteren med de store overarme, Cupra, bliver Formentor en spydspids for mærkets design. Der er mere kraft på formerne, og de runde lygter i fronten får også Formentor til at skille sig ud fra flokken af Seat-modeller.

“Konceptbilen” har en drivlinje bestående af en benzin- og en elmotor, og det skulle også være sikkert, at en sådan plug-in-hybrid dukker op. Men bare rolig, der skal nok komme en Formentor udelukkende med benzinmotor og et sted omkring 300 hk.

HONDA E PROTOTYPE

Med fare for gentagelser, så skal man være med på, at den lille E Prototype fra Honda er en konceptbil. Som på Cupra Formentor er det nemlig detaljerne og ikke det store billede, der justeres på – fx at den elektriske Honda kommer uden lys i logoet i grillen.

E Prototype er både cool, nuttet, retro og fed, både ude og inde, og de store display-paneler og de kamerabaserede sidespejle følger med over i den endelige udgave af den elektriske Honda – sidstnævnte endda som standard.

Rækkevidde er det uundgåelige emne, og Honda lægger op til, at den lille elbil med baghjulstræk vil ligge i den lave ende: et sted over 200 kilometer, men næppe meget. Japanerne ser sin ny elbil primært som en bil til byen og de kortere ture ud af byen.

MAZDA CX-30

Vi havde luret, at Mazda ville bruge Genève-udstillingen til en helt ny kompakt SUV, som skal gå efter de kunder, som synes CX-3 er for lille og CX-5 for stor (og måske for dyr) – og selvfølgelig sørge for at Mazda har et modspil til Nissan Qashqai, Ford Kuga og Toyota CH-R. Navnet skal vi lige vænne os til – CX-4 bruges på en Kina-model, og den nye model skal sælges over hele verden, så Mazda mener ikke, CX-4 kan bruges andre steder. Men en VW Passat i Europa er slet ikke den samme bil som en Passat i USA, så det ville være til at overskue.

CX-30 står skarpt, som Mazda mange gange før har vist det, og under metaller gemmer sig alt det nye fra den lavere 3’er. Interiøret er mere eller mindre taget direkte – og det er et stort plus – og CX-30 kommer som Mazda 3 med en dieselmotor med 116 hk og to benzinmotorer. Firehjulstræk bliver en mulighed med dieselmotoren og den nye Skyactiv-X-motor, når CX-30 lander i Danmark sidst på året.

MERCEDES-BENZ CLA SHOOTING BRAKE

Hvis den første CLA Shooting Brake så smal og smeltet ud, så ser den nye ud som en rigtig vellykket afløser. At den er næsten fem centimeter længere og mere end fem centimeter bredere end den første CLA Shooting Brake gør en stor forskel for designet, som ligger i tråd med designet på den nye CLA Coupé og den større CLS. At bagagerummet kun vokser med 10 liter fra 495 til 505 liter kan vi tilgive, når formen er så stærkt forbedret.

Som de andre kompakte Mercedes-Benz-modeller, som indtil videre vil sige A-Klasse som hatchback og sedan og B-Klasse, er CLA Shooting Brake som udgangspunkt en forhjulstrukken bil, som i nogle udgaver fås med firehjulstræk. CLA-serien skal adskille sig fra A-Klassen ved en mere direkte køreoplevelse.

Mercedes-Benz nævner kun den midlertidige topmodel CLA 250 Shooting Brake med 2-liters benzinmotor med 225 hk i pressematerialet, men meget mere er med ved introduktionen i efteråret, bl.a. flere dieselmotorer og 1,3-liters benzinmotoren med bl.a. 163 hk i CLA 200 Shooting Brake. AMG-versioner følger på et senere tidspunkt.

PEUGEOT 208

Genève-udstillingen er første sted, vi møder den nye Peugeot 208 i virkeligheden, og den lille franskmand er på enhver måde blevet mere voksen end den udgående. Peugeots designere har ikke kastet den store succes, som den første 208 har været, ud af vinduet, men i stedet tilføjet fornyelse fra nyere modeller som 3008 og 508, fx panelet på tværs af bagsmækken.

Hugtænderne i fronten er kommet fra den nye 508, og de bliver ikke standard på de mest almindelige udgaver af den nye 208, men sidder uden merpris på GT-Line og GT-modellerne. På samme måde forventer vi heller ikke, at den 3D-lignende digitale instrumentering bliver standard i alle versioner. Førerpladsen er indrettet efter Peugeot-foreskrifterne med i-Cockpit, touchscreen og nogle lækre genvejsknapper i klavertangent-stil under den store touchscreen. Materialerne er en opgradering, dog uden at 208’eren når de større modeller på “lækkerhed”.

Når 208 generation to på et tidspunkt efter sommerferien dukker op i Danmark for at forsvare sin position som Danmarks mest solgte model, bliver det både med almindelige forbrændingsmotorer og i en udgave på ren el.

POLESTAR 2

Ren eldrift er der rigtig meget af på udstillingen i Genève, og der skal noget til for et mærke at skille sig ud. Det gør Polestar ved at være ny i klassen og ved at sigte direkte efter Tesla Model 3 med sin nye 2’er. Polestar 2 går i produktion i 2020, og den eneste version det nye søstermærke til Volvo har givet data på er en udgave med batteripakke på 78 kWh og en rækkevidde omkring 500 kilometer.

Høj ydelse er en anden del af Polestars eksistensgrundlag, som det er for Tesla. 2’eren kører derfor med to elmotorer og flere kræfter end størstedelen af kunderne nogensinde kan bruge til noget: 408 hk og 660 Nm.

Mens vi endnu venter på modsvar fra Audi, BMW og Mercedes-Benz på en elbil i klassen med BMW 3-serie (BMW er på vej med en elektrisk sedan), så går Polestar i gang med at udvikle sin tredje model, som skulle vise sig at være en stor SUV.



RENAULT CLIO

Den nye Clio er ikke en minibil, der får os til at spærre øjnene op. Det kan lade sig gøre at gå forbi Renault-standen og tro, at franskmændene har stillet den gamle Clio ind, for det er en let udvikling af den gamle bils design, som er krydret med lygterne fra Megane og Talisman. Mere sikker stil end kreativ tænkning.

Clio er blevet lidt mere end 1 centimeter kortere, men der er heldigvis blevet plads til mere luft ved bagsædet, så voksne bedre kan have benene. Skuffelsen sætter ind, når vi sætter os om foran. Den store touchscreen er imponerende i størrelsen (9,3”), men materialerne virker noget mere simple end i den nye Peugeot 208.

Den nye Clio er den første bil i alliancen, der omfatter Renault, Nissan, Mitsubishi m.fl., som er lavet på en ny platform. Udviklingen startede i 2014, og den vil hurtigt brede sig til nye modeller, fx Renault Captur, Mitsubishi Space Star og Nissan Juke.

SKODA KAMIQ

Den mindste SUV fra Skoda har fået navn efter praktisk grønlandsk fodtøj, og på billeder ser den faktisk også mere praktisk end fed ud. Kamiq ser heldigvis godt ud i virkeligheden, hvor det også bliver tydeligt, at den er noget større end sine søskende, Seat Arona og VW T-Cross. Der er næsten plads som i den større Karoq på bagsædet, og så har Kamiq som den eneste af de tre mini-SUV’er fra VW-koncernen blød plast på toppen af instrumentbordet.

Vi kan konstatere, at det er svært at kende forskel på instrumentbordet i Kamiq og den nye Scala, og mens der kun er minimale forskelle, så er indretningen både praktisk, simpel og meget fornuftig. Vi havde ikke tid til at finde alle de funktionelle Simply Clever-detaljer i den lille SUV, men isskraber, paraplyholder og taskekroge er helt sikkert bare toppen af isbjerget.

Hvilke motorer og gearkasser den nye Kamiq bliver produceret med, kan du læse om ved at følge linket herunder.

Skoda afslører sin nye mini-SUV