BMW skaber en åben skønhed – ny 8-serie Cabriolet

  • BMW skaber en åben skønhed - ny 8-serie Cabriolet
  • BMW skaber en åben skønhed - ny 8-serie Cabriolet
  • BMW skaber en åben skønhed - ny 8-serie Cabriolet
  • BMW skaber en åben skønhed - ny 8-serie Cabriolet
  • BMW skaber en åben skønhed - ny 8-serie Cabriolet
  • BMW skaber en åben skønhed - ny 8-serie Cabriolet
  • BMW skaber en åben skønhed - ny 8-serie Cabriolet
  • BMW skaber en åben skønhed - ny 8-serie Cabriolet
  • BMW skaber en åben skønhed - ny 8-serie Cabriolet
  • BMW skaber en åben skønhed - ny 8-serie Cabriolet
  • BMW skaber en åben skønhed - ny 8-serie Cabriolet

BMW skærer taget af sin nye luksuscoupé og skaber en smuk cabriolet i den dyre ende af markedet. Den nye 8-serie Cabriolet er klar til sommeren 2019 som enten M850i med 530 hk eller 840d med 320 hk

Med den helt nye BMW 8-serie sker der nu det, der aldrig skete med den gamle 8-serie fra 1989: den kommer i en åben udgave, en cabriolet med plads til fire. 8-serie Cabriolet er netop præsenteret, og den attraktive cabriolet med stofkaleche er dermed den anden variant i den nye 8-serie-familie. Og det bliver ikke ved coupé og cabriolet, for en fuldbyrdet M-model, naturligvis kaldet M8, har allerede for længe siden vist sig på “spionbilleder” udsendt af BMW selv i en kamufleret udgave, og en coupé med fire døre, 8-serie Gran Coupé, vil komme ind i familien i 2019.

8-serie Cabriolet fortjener derimod opmærksomhed lige nu. Den er ingen reel afløser for den gamle 6-serie Cabriolet, for den er noget mindre og skal være noget mere dynamisk – tro mod det, BMW er blevet kendt for. Den er omtrent så lang som Mercedes-Benz E-Klasse Cabriolet, men man skal nok forvente, at 8-serien prismæssigt ligger langt fra E-Klassen og bliver den dyreste BMW-model.

Man har maksimeret tyngdepunktet i den 485 cm lange bil, skabt en let og ekstremt vridningsstabil cabriolet med aluminium, magnesium og kulfiberforstærket plast anvendt som materiale mange steder i bilen. Tværstivere i undervognen er lavet til den åbne udgave af 8-serien for at mindske vrid i karrosseriet.

Kalechen er en svær del at passe ind i designet, men BMW’s folk har formået at lave en ekstremt elegant løsning, der sidder stramt og naturligt på det lave karrosseri. Stoftaget skulle være virkelig velisoleret mod støj og kulde. Taget kan sænkes på 15 sekunder og mens man kører med en fart på op til 50 km/t.

To muligheder venter i første omgang kunderne. En næsten-M-model, M850i xDrive med V8-benzinmotor på 4,4 liter med 530 hk/750 Nm, som har bl.a. differentialespærre ved bagakslen som standard. Den har også, som den anden 8-serie Cabriolet, 840d xDrive, firehjulstræk som standard. Dieseludgaven 840d med 3-liters rækkemotor yder 320 hk og 680 Nm.

Adaptiv undervogn, læderstue og meget andet er standard, mens LED-forlygter med laserlys står som ekstraudstyr.

BMW 8-serie: flagskib i coupéform