Cadillac og storheden

  • Cadillac og storheden
  • Cadillac og storheden
  • Cadillac og storheden
  • Cadillac og storheden
  • Cadillac og storheden
  • Cadillac og storheden
  • Cadillac og storheden
  • Cadillac og storheden
  • Cadillac og storheden
  • Cadillac og storheden
  • Cadillac og storheden
  • Cadillac og storheden
  • Cadillac og storheden
  • Cadillac og storheden
  • Cadillac og storheden
  • Cadillac og storheden

Dollargrinet og de store V8-motorer, kæmpe sedaner med skvulpende affjedring og krom fra ende til anden. Det var sådan, amerikanske Cadillac kom frem i verden, men det er længe siden, og luksusmærket fra 1902 har længe kæmpet med at finde sin rigtige plads i verden. Vi kører 3.500 kilometer i USA i den nye SUV XT5 for at komme nærmere, hvor Cadillac passer ind i dag

The Standard of the World. Cadillacs slogan, brugt on-off siden i mere end 100 år, inviterer til øretæver mere end noget andet slogan i bilindustrien jeg kan komme i tanke om. At kalde sig selv bedst i verden er ikke atypisk for noget med amerikansk oprindelse, og der er slet ingen tvivl om, at Cadillac faktisk var det bedste og ypperligste i verden. Det amerikanske luksusmærke, som i 1909 blev opslugt af store General Motors, har introduceret os for skelsættende ting, som vi i dag har i alle biler: automatisk klimaanlæg (Comfort Control), synkroniseringen af den manuelle gearkasse, cylinderfrakobling og noget så basalt som det grundlæggende layout af førerpladsen, vi kender i dag. Før Cadillac i 1916 satte gearstang og håndbremse i midten, pedalerne til kobling, bremse og gas ved siden af hinanden og gav os tænding med nøgle, stak bilerne i alle mulige retninger.

Men det er længe siden, og hvis Cadillac i de sidste 50 år har sat standarden for noget, så er det nærmere at være mest udskældt for at være et amerikansk dollargrin. Amerikansk luksus med store flydere, og kulminationen på alle dårligdommene for mig var, da Cadillac for ikke mere end lidt over et årti siden prøvede at lokke danske og europæiske kunder til med BLS. En Saab 9-3 i en usandsynligt kedelig designskal. Den føltes så lidt amerikansk, at havde det været i dag, ville Donald Trump ville have trådt til og bandlyst den.

Cadillac vil gerne tilbage til storhed. Lege med og udfordre de dominerende tyske luksusmærker. De har allerede i en årrække lavet rigtig gode, dynamiske og unikke biler, som kun få danskere kender, og anerkendelsen og succesen lader på samme måde vente på sig ude i verden. Jeg har kørt BMW 3-serie-konkurrenten ATS, og jeg var forbløffet over dens dynamik, og jeg har kørt den større CTS, som kan få en Mercedes-Benz E-Klasse til at virke som en balje. Eller nok nærmere som en gammel Cadillac, for at blive i stemningen.

Ny BMW X3 afsløret med op til 360 hk

Uden SUV, ingen succes

I 2018 er det ikke alene den traditionelle sedan, der gør udslaget. Cadillac bliver kun stor ved at opruste på SUV’erne, som mærket allerede har lang erfaring med. Bare tænk på Escalade. Men en monster-SUV med V8 flytter ikke Cadillac i den rigtige retning i vores bevidsthed, så meget afhænger i stedet af den nye XT5, som jeg låner af Cadillac i USA til en rejse rundt i Californien og Nevada.

XT5 er på størrelse med en BMW X5, så den er selvfølgelig stadig stor efter europæisk målestok, men som jeg oplever hver eneste gang, jeg er i USA, ”skrumper” store biler til små, når der skrues op for bredden på vejene og de imponerende landskaber – for ikke at tale om enorme lastbiler, Peterbuilts og Macks, som overhaler på motorvejen med 120 km/t.

XT5 har en kæmpe grill, og den har en blød udgave af Cadillacs designsprog, Art and Science – Kunst og Videnskab Jeg elsker navnet, som både lyder snobbet og uprætentiøst på samme tid, og jeg er også og har længe været vild med designet. Det gør bilerne unikke, og på XT5 er den prangende grill et statement på samme måde som grillen på en Audi Q7.

At sammenligne med store europæiske SUV’er er præcis det, Cadillac gerne vil have os til. XT5 har pondus som en X5, men helt så fornemme materialer i kabinen og så imponerende teknologi finder jeg ikke, som jeg lærer XT5 at kende. Amerikanerne har stukket mig den fineste og dyreste udgave, Platinum, hvor jeg kan prøve det første fuldt digitale bakspejl i verden, hvor et kamera filmer i bredformat bag bilen og viser det i spejlet. Men de digitale instrumenter virker lidt grynede og mens læderet og det lyse Alcantara er smukt og lækkert, skaber som rattet med træindlæg en varm stemning, er infotainmentsystemet fra en Opel Astra og stilkene bag rattet vist også fra samme bil. Komforten i den ekstremt tyste kabine, hvor aktiv støjreduktion bekæmper vind og vej, efterlader derimod intet at ønske, og jeg glider luksuriøst over de frustrerende dårlige motorveje omkring Los Angeles og videre ud i Californien.

Sensationen sidder i bakspejlet

314 hk uden for meget påstyr

Som jeg lægger kilometer efter kilometer bag mig, bliver jeg mere og mere glad for XT5. Decideret sportslige tendenser har den meget få af, men jeg har det lige så sjovt bag det her rat som i en Audi Q5. Den store SUV æder de amerikanske veje, og når jeg har brug for ekstra greb på grusvejene, hvor det at drifte rundt i svingene bør være tvang, slår jeg firehjulstrækket til og mærker de fire hjul balancere fornemt på det løse underlag.

Motoren holder sig i baggrunden. En V6 på 3,6 liter, som selvfølgelig kan slå to af sine cylindre fra, når jeg passer på med speederfoden, er det bankende hjerte i XT5, og da den ingen turbo har, skal motoren med 314 hk bruge omdrejninger til at give sit bedste, og det fungerer faktisk. En omgængelig motor som nemt sætter den mange kilo i sving. Automatgearkassen med otte trin er en stille og arbejdsom partner på min lange tur, og den er med til at understrege, at den store SUV er en ægte luksusbil.

Kan Cadillac konkurrere med Audi, BMW og Mercedes-Benz? Meget af det handler om kundernes opfattelse, og opfattelsen kommer fra en bil som XT5, som allerede er en succes i USA og i Kina. Den bærer selvfølgelig heller ikke alene mærket til succes, så i år kommer der en endnu vigtigere SUV i klassen under, XT4. Sofistikeret og luksuriøs – og en model der kan give Cadillac en chance i Europa. En ny sedan, CT5, kommer senere som afløser for ATS, CTS og XTS, så der arbejdes på sagen. Det er en langsom rejse mod succes for amerikanerne, men Cadillac er både unikt som mærke og i kraft af sine biler, og forhåbentlig kan det igen blive nøglen til succes.