Civic diesel – når motoren er god, timingen forkert

  • Civic diesel - når motoren er god, timingen forkert
  • Civic diesel - når motoren er god, timingen forkert
  • Civic diesel - når motoren er god, timingen forkert
  • Civic diesel - når motoren er god, timingen forkert
  • Civic diesel - når motoren er god, timingen forkert
  • Civic diesel - når motoren er god, timingen forkert
  • Civic diesel - når motoren er god, timingen forkert
  • Civic diesel - når motoren er god, timingen forkert
  • Civic diesel - når motoren er god, timingen forkert
  • Civic diesel - når motoren er god, timingen forkert
  • Civic diesel - når motoren er god, timingen forkert

Honda har videreudviklet sin 1,6-liters dieselmotor til den store guldmedalje, og givet den plads i Civic. Dieselmotoren passer godt til bilen, men ikke til den tid, vi lever i

Honda var længe om helt at omfavne dieselmotoren, og efter at have benyttet sig af en støjende 1,7-liters motor fra Isuzu i blandt andet Civic tog japanerne endelig affære midt i 00’erne og udviklede en dieselmotor. Den 2,2 liter store diesel var en fremragende motor fra en producent, der altid har foretrukket benzinmotorer, og da den trængte til en afløser, lavede Honda en moderne 1,6-liters diesel med både enkelt turbo og to turboladere.

Den motor har Honda givet en overordentlig stor overhaling og modernisering, så den lever op til de strengeste emissionskrav, men også for at den skal være mere støjsvag, kultiveret og have en bedre kraftudvikling og udlede færre af de små partikler, som er skadelige for os allesammen. Det har været dyrt, men det viser sig desværre, at resultatet ikke står mål med de store anstrengelser. Det kunne lyde som om, den stærkt reviderede motor i sig selv er dårlig. Det er den ikke, tværtimod, som vi kan konkludere efter en uges test af den 1,6-liters dieselmotor i Civic.

Problemet er for det første, at Honda ikke har tænkt sig at bruge motoren i nogen anden bilmodel (Honda introducerer fx den nye CR-V kun som benzin- og benzinhybridmodel), og for det andet, at bilkøberne i den grad allerede har vendt ryggen til diesel i Golf-klassen, uanset om motoren er lavet til at være særdeles effektiv og miljøvenlig. Som den reviderede dieselmotor fra Honda er det.

Honda afliver diesel i den nye CRV

Effektiv, kraftig og sparsommelig

I juni var 25 procent af de solgte Civic født med dieselmotoren under den lave motorhjelm. Jeg kan ikke sige, om det er nyhedens interesse, om det er demobiler, eller det er kunder, som har ventet i halvandet år efter den nye Civic kom på markedet, til at den for kort tid siden er kommet med dieselmotoren, men det er tal, bilnørder kan følge med i over det næste lange stykke tid. Hos Volkswagen, som både har båret dieselmotoren frem og kastet den i unåde, ligger andelen for dieselmotorer i Golf på lige under 7 procent, så det går sandsynligvis nedad for Civic diesel herfra.

Den nye Civic kom til landet i 2017 med to helt nye benzinmotorer, og de er på hver sin måde fornemme, kraftfulde motorer. Den ene en trecylindret 1-liters turbomotor med 129 friske heste, den anden en omdrejningsglad og kraftig firecylindret 1,5-liters turbomotor med 182 hk. Et moderne opbud og en kæmpe forandring i forhold til de gamle Civic-motorer uden turbo, og det kan ikke lade sig gøre at vælge forkert i det lille motorudvalg. Det kan det heller ikke, selv om dieselmotoren er kommet til som en tredje mulighed.

Ydelsen er moderat med 120 hk, men ikke desto mindre har den 300 Nm, som svarer til det, en kraftig benzinmotor yder. Benzinmotoren med 182 hk har 240 Nm (med manuel gearkasse), mens Volkswagens 1,6-liters dieselmotor med 115 hk har 250 Nm. Civic-motoren skal op på 2.000 o/min for at frigive hele sit maksimale moment, og det er forholdsvis højt for en moderne dieselmotor. I virkeligheden er den kultiverede dieselmotor harmonisk i sin opbygning af omdrejninger, også selv om de 300 Nm kommer helt tydeligt til udtryk mellem 2.-3.000 o/min. Den har en blød, næsten fransk dieseltone uden resonans eller skarp grovhed, som stikker i ørerne.

Det meste foregår i det område af omdrejningstælleren, og krydser man for langt over 4.000 o/min, får motoren en mavepuster og melder sig ud af kampen. Men en omdrejningsvillig Civic har en benzinmotor, og det er der heldigvis råd for med de to andre motorer.
Det er direkte forkert at køre en dieselbil med høje omdrejninger, og kører man Civic diesel rigtigt, får man stor gavn af de 300 Nm og en fornuftig gearing, der gør, at bykørsel kan foregå i både 4. og 5. gear. Den manuelle gearkasse er ikke det stykke ingeniørkunst, jeg forventer i en Honda – lidt for stram, nogle gange svært at finde 1. eller 3. – så jeg ser frem til, at Honda på et tidspunkt sender den ud med 9-trins automatgearkasse.

Med mere motorvejs- og bykørsel end ture på landeveje bliver forbruget presset op, og jeg kommer ikke tæt på det officielle tal på 28,6 km/l, som stammer fra en måling efter den nye og strengere, men også mere realistiske WLTP-norm. Det er dog forbløffende nemt, selv med kørsel der ikke foregår med tanke på økonomien, at komme over 20 km/l.

Koreansk skarpskytte

Civic har charme og irritationsmomenter

Civic diesel mister noget af det legesyge element, som de to benzinmotorer tilfører bilen. 1-liters motoren fordi motoren er let og dermed gør fronten lettere, så styretøjet får de bedste betingelser, 1,5-liters motoren fordi den er så stærk og er nem at docere ved høje omdrejninger. Jeg forventer heller ikke på nær samme måde, at en fornuftig dieselbil med 120 hk skal være en sjov hatchback, op med tanke på det har Civic diesel også et styretøj, som giver fin adgang til alle informationer uden at give alt for mange.

Rummeligheden er et andet stærkt kort. Det forventer jeg til gengæld af en hatchback, der er 26 cm længere end en Golf, og det lange bagagerum er stort og nemt at fylde i. Det er et virkelig smart bagagerumsdækken, som kan monteres i enten den ene eller den anden side af rummet – det ruller sig sammen i en lille boks, når det ikke er i brug, så det fylder ikke. Alligevel dækker det den åbning, der ville være, når nogen kigger ind.

Der er også smarte ting, som bestemt ikke er smarte i længden. Den lave mur mellem forsæderne, hvor man ruller et ”armlæn” hen som låg, får man ondt i armen af at bruge, og det kunne ikke være mindre fleksibelt. Infotainmentsystemet med 7” touchscreen har jeg før tilgivet, men det gør jeg ikke mere. Det er så langt fra noget intuitivt og nemt anvendeligt, at det er for pinligt for en japansk producent. Jeg kan fare vild i de dårligt optegnede menuer, og det er et af årets mirakler, når telefon og bil bare finder hinanden via Bluetooth. Det indbyggede Garmin-navigation, som vi så ikke kan takke Honda for at have udviklet, virker i det mindste pædagogisk opbygget.

Civic er faldet noget i pris siden introduktionen, hvor den startede på 249.000 kr. plus levering. I dag fås den fra 220.000 kr. inklusive levering, og den startpris passer simpelthen bedre i segmentet, når bilen ikke er tysk og hedder noget med Audi eller BMW. Kunderne strømmer ikke til af den grund, og i juni blev der kun solgt 40 styk Civic i Danmark. De 10 af dem var altså med den nye dieselmotor, og i det mindste kan jeg sige, at de ikke kun 30 af kunderne, men alle 40, har taget en god beslutning med købet af en Civic.

7

KARAKTER

7.0 /10

Plus

  • Dieselmotor med god og harmonisk ydelse, rummeligt bagagerum, meget sikkerhedsudstyr som standard, fornuftige priser, udmærket affjedringskomfort, god vægtning i styretøjet, velvalgt gearing

Minus

  • Kunderne i Golf-klassen vælger benzinmotor, fås endnu ikke med automatgear, bløde sæder, ufleksibelt og fast armlæn ved forsæderne, ikke så dynamisk som benzinmodellerne, et håbløst og forældet infotainmentsystem, mange konkurrenter er mere lækre i kabinen, ikke så præcis manuel gearkasse som tidligere fra Honda, designet på bagenden er mere særpræget end pænt