Dansktoppen i november: Qashqai nummer et

  • Dansktoppen i november: Qashqai nummer et
  • Dansktoppen i november: Qashqai nummer et
  • Dansktoppen i november: Qashqai nummer et
  • Dansktoppen i november: Qashqai nummer et

De ændrede registreringsafgifter er fuldt implementeret, og salget af nye biler vil trods markant lavere salg i september og usikkerhed omkring leasing i oktober nå nye højder – De Danske Bilimportører forudser et samlet salg i 2017 på flere biler end i 2016, som var rekordår med flere end 223.000 biler

Regeringens langtrukne vej mod en aftale om ændringer i registreringsafgiften vil kunne ses på det samlede salg af nye biler i 2017, hvor markedet i september-oktober faldt med mellem 30 og 40 procent, men med salgstallene for november på plads er det tydeligt, at danske bilkøbere og leasingtagere er godt i gang med at afbøde faldet. I november solgte de forskellige danske bilimportører i følge brancheforeningen De Danske Bilimportører 18.051 ny personbiler, som er en lille fremgang i forhold til november 2016 på 0,3 procent, men nok til at hive salget for de første 11 måneder af 2017 over niveauet i 2016. Til og med november 2016 fik 203.523 nye biler for første gang nummerplader på, i samme periode i år ligger tallet på 205.577 biler, og meget skal gå galt for at december ikke bliver en stærk måned og dermed får 2017 op over det samlede tal for hele 2016: det foregående år bød på 223.165 nye biler.

Der er god grund til at tro på forudsigelser om 2017 som endnu et rekordår for salget af nye personbiler i Danmark. For det første har leasingmarkedet været underdrejet i en periode efter ændringerne i afgiftssystemet, som førte strengere krav til bl.a. genberegning af bilernes værdi efter leasing. I løbet af november kunne mange importører og leasingselskaber igen åbne for leasing, og mange kunder vil sandsynligvis bestille ny leasingbil eller få den leveret i december. Årsskiftet markerer også udskiftning af firmabil for mange, og bilforhandlere vil også promovere tilbud på 2017-modeller i december.

Af de 18.051 nye biler i november var hver 19. en Qashqai, Nissans for nyligt faceliftede SUV i den kompakte klasse. I rene tal bliver det til 951 styk, en ubestridt førsteplads på listen over de mest solgte biler. Nummer to blev en evergreen i top tre, den franske minibil Peugeot 208 med 881 eksemplarer, mens plads nummer tre gik til Volkswagens Golf med 669 styk. Plads fire går til mikrobilen fra samme mærke, Up, med 626 eksemplarer. Der er et godt stykke ned til listens femteplads, hvor Skoda Octavia findes med 436 nye eksemplarer, og i modsætning til de fire biler på de foregående pladser er Octavia ikke med i opløbet om at blive den mest solgte bil i 2017, selv om meget kan ske i december. Mest sandsynligt er det, at 208 igen tager titlen, da den efter november ligger på næsten 9.000 biler, cirka 2.500 eksemplarer foran Qashqai.


En stor sending familiebusser

Går man lidt længere ned af november-listen, væk fra de fem biler i toppen, er det som om Mercedes-Benz har invaderet listen med et stærkt salg for fire modeller i november. Mercedes-Benz C-Klasse, som lige nu fås til usædvanlige priser fra 369.000 kr., har fået godt fat med et salg på 396 biler – en sjetteplads. Den kompakte A-Klasse ligger tæt på med en ottendeplads med 374 styk (De Danske Bilimportører klassificerer den fejlagtigt som en model i klasse med Peugeot 208), mens plads 14 går til luksusbilen E-Klasse med 296 styk, som er tæt forfulgt af sin ærkerival BMW 5-serie med 282 biler på plads 17.

Mærket med stjernen står også for det bemærkelsesværdige indslag i top 20. På plads 13, altså foran E-Klassen, finder vi Vito Tourer med 307 eksemplarer. Det er en ærlig sag ikke helt at kunne se den for sig – det er en meget usædvanlig gæst i top 20, passagerudgaven af tyskernes mellemstore varebil. Det er næppe 307 danske storfamilier, som på samme tid har vundet i lotto (sådan en er dyr), men nok nærmere en usædvanlig sending biler til et eller flere udlejningsselskaber.