Den billigste Citroën C5 Aircross koster 254.990 kr.

  • Den billigste Citroën C5 Aircross koster 254.990 kr.
  • Den billigste Citroën C5 Aircross koster 254.990 kr.
  • Den billigste Citroën C5 Aircross koster 254.990 kr.
  • Den billigste Citroën C5 Aircross koster 254.990 kr.
  • Den billigste Citroën C5 Aircross koster 254.990 kr.
  • Den billigste Citroën C5 Aircross koster 254.990 kr.
  • Den billigste Citroën C5 Aircross koster 254.990 kr.
  • Den billigste Citroën C5 Aircross koster 254.990 kr.
  • Den billigste Citroën C5 Aircross koster 254.990 kr.
  • Den billigste Citroën C5 Aircross koster 254.990 kr.

C5 Aircross er nu klar til en prøvetur hos de danske Citroën-forhandlere. Med priser fra 254.990 kr. starter den franske SUV cirka 15.000 kr. lavere, end importøren tidligere har lagt op til

Fransk SUV med høj komfort og god plads. Det er den helt korte beskrivelse af Citroëns nye C5 Aircross, som for kort tid siden blev introduceret hos de danske forhandlere. Den lange beskrivelse og Blog om Bilers egen video med den franske nyhed kan du finde i de to links herunder.

Her forholder vi os til modelprogrammet. Hvor meget C5 Aircross koster, hvad den er udstyret med, og hvilke motorer du kan købe den med.

Den oprindelige startpris fra importøren lød i efteråret på cirka 270.000 kr., men den pris har Citroën presset ned. Den billigste model koster i stedet 254.990 kr. Prislisten fortæller, at det er prisen for en kampagnemodel, men der er ingen udløbsdato på den pris – og heller ikke på de øvrige fem modeller på listen med kampagnemodeller. Det øvrige modelprogram, hvor udvalget af motorer er større, omfatter i alt 10 varianter til priser fra 264.990 kr.

Forvirrende? Ja, egentlig. For at gøre det lidt mere simpelt vil vi sige, at går man efter en af de to basismotorer, som enten er den trecylindrede 1,2-liters Pure Tech-benzinmotor med 130 hk eller 1,5-liters BlueHDi-dieselmotoren med 130 hk, er der en fordel ved at kigge på kampagnemodellerne. Vil man have 1,6-liters Pure Tech-benzinmotoren med 180 hk eller 2-liters BlueHDi-dieselmotoren med samme ydelse, er man tvunget til at kigge på det “almindelige” modelprogram, for de optræder ikke under kampagnemodellerne.

Høj på komfort

Fire udstyrsversioner – digital instrumentering i de to dyreste

Den danske Citroën-importør er landet på fire udstyrsniveauer for C5 Aircross. Aspire som det laveste, Iconic som trin to, Platinum som trin tre og Sportline i toppen af modelprogrammet. Basisudgaven Aspire fås udelukkende med de to motorer med 130 hk og manuel gearkasse, mens der er større udvalg af motorer med de to øverste udstyrsversioner.

Om man tager den billigste C5 Aircross (254.990 kr.) eller den dyreste (469.990 kr.), så er 8″ touchscreen, tre længdejusterbare og nedfældelige enkeltstole på bagsædet, blind vinkel-system, automatisk nødbremse og skiltegenkendelse standard, mens kun topmodellen Sportline har LED-forlygter og de komfortable Citroën Advanced Comfort-sæder med tykt skum som standard. Digital instrumentering med 12″ skærm er forbeholdt Platinum og Sportline. Aspire og Iconic fås ikke med adaptiv fartpilot – til Platinum koster det 7.000 kr., på Sportline er det standard.

Når det kommer til de særlige støddæmpere (Progressiv Hydraulisk Affjedring), som vi ved sikrer en fremragende affjedringskomfort (vi har ikke haft lejlighed til at prøve en version uden), får de fleste C5 Aircross det som standard – men der er undtagelser. Er SUV’en udstyret med 1,2-liters Pure Tech-benzinmotoren, manuel gearkasse og 17″ fælge (udstyrsniveauerne Aspire og Iconic), har den IKKE Progressiv Hydraulisk Affjedring. Alle andre kombinationer af udstyr, motorer, gearkasser og fælge har systemet som standard.

De fire udstyrsversioner i overblik:

Aspire (til motorer med 130 hk og manuel gearkasse) – Aircondition, regnsensor, 8″ touchscreen, elektrisk p-bremse, varme i forsæderne, tre individuelle bagsæder (justerbare i længden), fartpilot, automatisk nødbremse, skiltegenkendelse, blind vinkel-system, sporassistent, rat i plast, LED-kørelys og 17″ stålfælge.

Iconic (til benzinmotor med 130 hk og manuel gearkasse, diesel med 130 hk og manuel/auto) – Automatisk klimaanlæg med to zoner, Apple CarPlay/Android Auto, DAB+, Sølv-farvepakke, læderrat (multifunktionsrat), el-foldbare sidespejle med varme, tagrælinger, ventilation ved bagsædet, justerbar lændestøtte på førersædet, p-sensorer bagtil og 17″ alufælge.

Platinum (til alle motorer) – Ekstra tonede ruder bagtil, p-sensorer fortil, bakkamera, 12″ digital instrumentering, farvepakke Sølv, Hvid eller Rød, tågeforlygter med drejelys og 19″ alufælge. Navigation koster 15.000 kr., interiør Grå Metropolitan med Advanced Comfort-sæder og el-justerbart førersæde koster 35.000 kr., og nøglefri adgang/start og el-styret bagklap koster 18.000 kr.

Sportline (til alle motorer) – LED-forlygter, pedaler i aluminium, fjernlysassistent, nøglefri adgang/start, el-styret bagklap, 360 graders kamera, adaptiv fartpilot med kø-assistent, træthedsregistrering, Advanced Comfort-sæder, el-justerbart førersæde, trådløs opladning af smartphones, navigation og parkeringsassistent.

Priserne (Pure Tech er benzin, BlueHDi er diesel):

Kampagnemodeller:

C5 Aircross 1,2 Pure Tech 130 Aspire – 254.990 kr.
C5 Aircross 1,2 Pure Tech 130 Iconic – 279.990 kr.
C5 Aircross 1,2 Pure Tech 130 Platinum – 309.990 kr.

C5 Aircross 1,5 BlueHDi 130 Platinum – 319.990 kr.
C5 Aircross 1,5 BlueHDi 130 aut. Platinum – 339.990 kr.
C5 Aircross 1,5 BlueHDi 130 aut. Sportline – 414.990 kr.

Øvrige modelprogram:

C5 Aircross 1,2 Pure Tech 130 Platinum – 324.990 kr.
C5 Aircross 1,2 Pure Tech 130 Sportline – 379.990 kr.
C5 Aircross 1,6 Pure Tech 180 aut. Platinum  – 384.990 kr.
C5 Aircross 1,6 Pure Tech 180 aut. Sportline – 459.990 kr.

C5 Aircross 1,5 BlueHDi 130 Aspire – 264.990 kr.
C5 Aircross 1,5 BlueHDi 130 Iconic – 289.990 kr.
C5 Aircross 1,5 BlueHDi 130 aut. Iconic – 324.990 kr.
C5 Aircross 1,5 BlueHDi 130 Sportline – 389.990 kr.
C5 Aircross 2,0 BlueHDi 180 aut. Platinum – 394.990 kr.
C5 Aircross 2,0 BlueHDi 180 aut. Sportline – 469.990 kr.

VIDEO – Vi kører Citroën C5 Aircross i Marokko