Den gode lyd flytter ind i din bil

  • Den gode lyd flytter ind i din bil
  • Den gode lyd flytter ind i din bil
  • Den gode lyd flytter ind i din bil
  • Den gode lyd flytter ind i din bil
  • Den gode lyd flytter ind i din bil
  • Den gode lyd flytter ind i din bil
  • Den gode lyd flytter ind i din bil
  • Den gode lyd flytter ind i din bil
  • Den gode lyd flytter ind i din bil
  • Den gode lyd flytter ind i din bil

I gamle dage lænede du dig tilbage i sofaen hjemme i stuen og lod det store stereoanlæg med CD-afspiller, forstærker og to gulvhøjttalere på størrelse med en Up fylde dig med god lyd. I dag streamer du på en lille højttaler, så derfor er den rigtig gode lyd flyttet ud af huset – den sidder i din nye bil. Flere og flere store HiFi-mærker leverer lyd til bilproducenterne, der kan leve højt på at lydkvaliteten i din stue er stærkt reduceret. Leverandørerne tæller Bose, Canton, Sony og danske Dynaudio

Musik fylder rigtig meget i min hverdag, og jeg har enten musik eller radio kørende på anlægget, telefonen eller computeren når jeg arbejder, skal slappe af eller sidder i et fly. Men noget der virkelig kan tænde op for min lyst til at høre musik (og selv spille forsanger, hvis det skal være), er forventningens glæde til at komme ud at køre i en bil med et rigtig godt lydanlæg. Kombinationen af at køre og samtidig være omgivet af perfekt tilpasset lyd er svær at slå, og det kan gøre selv en omgang køkørsel til noget, jeg kan holde ud.

Bilproducenterne har længe vidst, at rigtig mange mennesker elsker at høre musikken flyde i bilen, men hvor det engang var Blaupunkt, der leverede en indbygget omgang bilstereo, og du havde et stort HiFi-anlæg (High Fidelity, på dansk høj nøjagtighed/troværdighed) med store gulvhøjttalere derhjemme, så er det nu stort set alle de store HiFi-producenter, der leverer omfattende og dyre lydsystemer til bilfabrikkerne, lige fra Harman Kardon i den nye Alfa Romeo Giulia til Bowers & Wilkins i de nye 90-modeller fra Volvo.

HiFi- og bilproducenter har nemlig for længst fundet ud af, at dit store anlæg hjemme i stuen er skiftet ud med en trådløs højttaler, som streamer musik fra din telefon og iPad. Alle vinder noget ved det her – HiFi-skaberne får skabt en forretning, når de nu ikke kan sælge klassiske anlæg, bilproducenterne kan slå sig op på mange gange at være det eneste mærke med et HiFi-mærke, altså unik leverandør – og folk som mig kan klappe i hænderne, fordi lydsystemerne hurtigt bliver bedre og mere tilgængelige.

Lige fra Alfa Romeo til Volvo – alle er med

Amerikanske Bose er et af de audiomærker, der har været i spillet i længst tid, og i de leverer til en række bilproducenter, bl.a. Audi, Mazda, Mercedes-Benz og Renault, og deres systemer er standard i biler som Audi Q7 og Mazda CX-3 med Optimum-udstyr, og at et Bose-anlæg er standard i en relativt lille model fra Mazda siger noget om, hvor vi er på vej hen. Senest har den amerikanske lydleverandør Beats, startet af rapper og producer Dr Dre, fået en aftale med Volkswagen om at levere lyd til både Up og Polo. God lyd i bilen er ikke noget, du skal eje en stor bil eller en stor bankkonto for at nyde.

Listen af store navne indenfor lyd, der er gået sammen med bilproducenter for at give dig koncertoplevelse bag rattet, er næsten uudtømmelig. Bowers & Wilkins, Burmester, Harman, Naim, Lexicon, JBL og mange flere. Harman leverer fx Harman Kardon-lyd til den nye Alfa Romeo Giulia, JBL tager sig af Toyota og de meget dyre Naim-anlæg finder man hos Bentley.

Vi danskere kan være stolte af Bang & Olufsens både ekstremt gode anlæg med smukt højttalerdesign i luksusbiler fra mærker som Aston Martin, Audi, BMW og Mercedes-Benz, ligesom Dynaudio stadig leverer lyd til Volkswagen-modeller som Golf og Passat. Men det er en dråbe i havet, og alle konkurrerer om at levere det mest omfattende, naturligt lydende og imponerende system – så selv om en Audi Q7 har et Bose-anlæg som standard, kan det nemt opgraderes til et meget avanceret Bang & Olufsen-system.

      

Gode Canton-toner i Skoda Superb

En HiFi-producent jeg ikke kendte, før jeg sidste år prøvede den nye Skoda Superb, er tyske Canton, der laver utallige former for lydsystemer og højttalere. Canton har lavet udstyr siden 1972 og har leveret lyd til Skoda siden 2013. Først i den seneste generation Octavia, hvor det er ekstraudstyr til en pris mellem 7.800-9.600 kr. i de fleste modeller og standard i topmodellen Laurin & Klement. Systemet har 9 højttalere, subwoofer, støjreducerende effekt og optimering af lyden alt efter om man bare er sig selv eller flere i bilen.

For nylig havde jeg igen chancen for at teste en Skoda Superb, denne gang stationcarudgaven Combi, der i topmodellen Style har et større Canton-anlæg end i Octavia med 11 højttalere, surround-effekt og en subwoofer indbygget i venstre side af bagagerummet. Lydsystemet er ikke forbeholdt de dyreste Superb, og du kan købe det til Ambition-modellerne til 9.300 kr. Billigste Superb Ambition med anlægget ender på 372.200 kr., men da Superb for alvor er på vej ind i varmen som firmabil, er der sikkert kun tale om en merudgift på få hundrede kroner om måneden.
For at sige noget om kvaliteten af og klarheden i lyden, så kunne jeg næsten ikke få nok af Canton-lyden i den store Skoda, der ikke bare har lyd som i en koncertsal, men også den fysiske størrelse. 9.300 kr. er i forhold til de danske afgifter på biler og ekstraudstyr en absurd god pris, og jeg kan ikke få armene ned over hvor godt det kan indstilles til at spille i forhold til den lave pris.

Den digitale forstærker med 12 kanaler, placeret under passagersædet, gør at den er har kontrol over hver eneste højttaler, og man kan indstille lydmiljøet til at ramme føreren eller flere i bilen. Bluetooth-streaming giver aldrig nuanceret eller rar lyd, så jeg slutter min iPhone til USB-indgangen, når jeg ikke bruger DAB-radioens ret klare lyd. Canton-højttalerne fordelt over en centerhøjttaler ved forruden, diskantenheder ved sidespejlene, fire højttalere i fordørene, fire i bagdørene plus subwooferen på 2 x 100 W i bagagerummet forvrænger på intet tidspunkt, selv ikke under musiknumre med tung bass – eller når jeg skruer højt op. Anlægget kan spille med højere styrke end de fleste vil finde behageligt. Af andre funktioner kan nævnes surround-effekten, som man kan skrue op og ned for, og systemets dynamiske udligning af støj fra vej, vind og motor.

For mig er et godt audioanlæg i en bil ikke bare en nydelse, men også noget der hjælper til at holde mig vågen og koncentreret på en lang tur. God lyd som sikkerhed er nok ikke universelt anerkendt, men for mig er det et vigtigere sikkerhedssystem end en hysterisk sporskifteadvarsel.