Den gyldne middelvej?

  • Den gyldne middelvej?
  • Den gyldne middelvej?
  • Den gyldne middelvej?
  • Den gyldne middelvej?
  • Den gyldne middelvej?
  • Den gyldne middelvej?
  • Den gyldne middelvej?
  • Den gyldne middelvej?
  • Den gyldne middelvej?
  • Den gyldne middelvej?
  • Den gyldne middelvej?
  • Den gyldne middelvej?
  • Den gyldne middelvej?

T-Roc er en Volkswagen med kant, og danskerne har allerede taget godt mod den kompakte SUV. En harmonisk bil, men den firecylindrede benzinmotor på 1,5 liter med 150 hk har ikke harmonien med sig

Volkswagen har et hit på hænderne med den nye T-Roc. Mere kant og mere spændende end den klassiske Golf, men uden at prisforskellen er voldsom. T-Roc har god plads, sikre og entydige køreegenskaber med høj komfort, og den har allerede efter få måneder på markedet sneget sig ind i top 20 over de mest solgte biler i Danmark.

Vi har tidligere testet T-Roc med basismotoren, den trecylindrede benzinmotor med 115 hk, og nu er turen kommet til den betydeligt stærkere benzinmotor, den nye 1,5-liters TSI-motor med 150 hk, som vi tester med manuel gearkasse. Der findes en endnu stærkere 2-liters benzinmotor med 190 hk (og tre dieselmotorer fra 115 til 190 hk), men 150 hk kan være den gyldne middelvej, når det kommer til den rigtige motor i Volkswagens lave SUV.

Men der er stadig hård plast overalt i kabinen?

Det mest omdiskuterede ved T-Roc er ikke designet eller priserne, men noget så konkret og håndgribeligt som plastkvaliteten i kabinen. Volkswagen har begået den fejl at lave en bil i Golf-størrelse med hård plast på instrumentbordet i ALLE udgaver – så det gælder selvfølgelig også i 1,5’eren her, og det gælder i den dyreste T-Roc, som med ekstraudstyr snildt kan ramme 450.000 kr. Det er en fadæse, når selv den nye Polo i de fleste versioner kommer med blød, mat og lækker plast.

Det er absolut ikke den billigste (hårde) plast, der fylder kabinen i T-Roc, hvis det kan være en trøst. Det ser pænt nok ud, men Volkswagen er i mere end en forstand selv skyld i problemet: for det første er beslutningen tvivlsom, for det andet så har Volkswagen siden midt i 1990’erne fodret os med blød plast, og en Golf har bare klart mere gennemførte materialer, og de gennemførte materialer virker også til at være samlet bedre.

Hård plast er nemmere at overse i en billig bil, så følelsen af at nogen har været fedtet er større her i 1,5’eren end i den billigere 1,0 TSI. Man kan ikke tage høj funktionalitet, overskuelig og praktisk indretning og god plads i hele bilen fra T-Roc, så alt det og meget mere møder man også her i 1,5 TSI med 150 hk.

Vi ville ønske, testbilen var udstyret med en spændende, farverig kombination af lister og indlæg i kabinen, men også denne gang er testbilen grå i grå. Den blå bil har ellers Designpakken med kontrastfarvet tag, som fås i sort eller testbilens hvid, stemningsbelysning og 17″ fælge, hvor man kan vælge mellem brun, blå, orange og gul – udover den grå tone i testbilen – til det store panel på tværs af instrumentbordet, til midterkonsollen og striben i sæderne. Prisen er 12.998 kr., og med tanke på at fælgene er med i prisen, er det et oplagt tilvalg.

T-Roc – Volkswagen med hitpotentiale

Hvad så med kernen i bilen, motoren?

T-Roc er en velfungerende og harmonisk bil, så en negativ forskel mellem to motorer kommer hurtigt til at stikke ud. Den trecylindrede basismotor – 1,0 TSI med 115 hk – er på alle måder en harmonisk maskine, som overrasker ved at være støjsvag og kultiveret. Den føles som en stræber, der yder mere, end den har ret til med sine 115 hk.

Den nye 1,5-liters motor har 35 hk mere og 50 ekstra Nm, som endda står til rådighed ved lavere omdrejninger. Det er 250 Nm fra 1.500-3.500 o/min mod 200 Nm fra 2.000-3.500 o/min. Det positive er, at den føles mere overlegen i overhalinger på motorvejen, som også er forventeligt, og den er ikke bange for at tage omdrejninger. Men problemet er, at den føles mere træg og mere rå end den trecylindrede – en motor som ikke leverer mere, end der står på dataarket.

Cylinderfrakobling er et highlight på 1,5’eren og en teknik, som 1,0’eren endnu ikke byder på. Men når to af de fire cylindre går fra for at sænke forbruget, tilføjer det støj til motorens ikke ligefrem charmerende lydbillede. Manglen på harmoni går igen i gearingen og hvad der føles som huller i kraftudviklingen. Der er absolut en idé i ikke selv at skifte gear i T-Roc 1,5 TSI, for den automatiske dobbeltkoblingsgearkasse med syv trin koster bare 16.998 kr. ekstra – og uden at have prøvet den, vil et ekstra trin og automatiske gearskift nok være en fordel. T-Roc 1,0 TSI fås kun med manuel gearkasse, men det er okay, for der passer både gearing og kraftudvikling.

Hvor meget koster T-Roc 1,5 så mere end 1,0?

Den ekstra cylinder og de 35 hk mere koster 21.002 kr., og det er en overskuelig prisforskel, men altså 21.002 kr. som med fordel kan bruge på en rejse – eller på ekstraudstyr til T-Roc. Den kommer fint udstyret i alle versioner med adaptiv fartpilot, automatisk nødbremse, infotainmentsystem med 8″ touchscreen (fremragende system), regnsensor, automatisk klimaanlæg med to zoner og multifunktionslæderrat som standard i selv den billigste. Kun 1,0 TSI kommer som basisudgaven City, mens 1,5’eren starter et niveau højere som Style – den fås så til gengæld som topmodellen Sport, hvor 1,0’eren i højeste udstyrsniveau hedder Style.

T-Roc 1,0 TSI Style koster 258.975 kr., T-Roc 1,5 TSI Style står til 279.977 kr. De fleste af de 21.002 kr. kan gå til Designpakken og DK-pakken med bakkamera, varme i rattet, forsæder med lændestøtte mv. – til i alt 19.996 kr.

I tilfældet T-Roc er mere ikke nødvendigvis at foretrække – især ikke når basismotoren gør det så fremragende.

Bilsalg – se hvordan 10 af de nyere modeller klarer sig

 

7.5

KARAKTER

7.5 /10

Plus

  • Rummelig kabine, høj funktionalitet, adaptiv fartpilot uden merpris, mange udstyrsmuligheder, stort motorprogram, sikre og entydige køreegenskaber, fast og udmærket affjedring

Minus

  • Billig plast i kabinen, motoren virker ikke harmonisk i kraftudfoldelse og lyd, ikke den mest præcise gearkasse