Den gyldne midte i Passat-programmet

  • Den gyldne midte i Passat-programmet
  • Den gyldne midte i Passat-programmet
  • Den gyldne midte i Passat-programmet
  • Den gyldne midte i Passat-programmet
  • Den gyldne midte i Passat-programmet
  • Den gyldne midte i Passat-programmet
  • Den gyldne midte i Passat-programmet
  • Den gyldne midte i Passat-programmet
  • Den gyldne midte i Passat-programmet
  • Den gyldne midte i Passat-programmet
  • Den gyldne midte i Passat-programmet
  • Den gyldne midte i Passat-programmet
  • Den gyldne midte i Passat-programmet
  • Den gyldne midte i Passat-programmet
  • Den gyldne midte i Passat-programmet
  • Den gyldne midte i Passat-programmet
  • Den gyldne midte i Passat-programmet
  • Den gyldne midte i Passat-programmet
  • Den gyldne midte i Passat-programmet
  • Den gyldne midte i Passat-programmet
  • Den gyldne midte i Passat-programmet
  • Den gyldne midte i Passat-programmet
  • Den gyldne midte i Passat-programmet
  • Den gyldne midte i Passat-programmet
  • Den gyldne midte i Passat-programmet
  • Den gyldne midte i Passat-programmet

Volkswagen Passat er en af de helt store spillere på firmabilsmarkedet – man vælger aldrig forkert med den store tyske bil, og den ligger et sted mellem Audi og Ford på prestigebarometeret. En af de mest oplagte udgaver, når man kører mange kilometer dag efter dag, er 2,0 TDI med dobbeltkoblingsgearkasse og Highline-udstyr

> Dieselmotoren yder 150 hk og 340 Nm
> Passat er den bedst sælgende af de store firmabiler i Danmark
> Med Highline er adaptiv fartpilot og Alcantara-/lædersæder standard

Jeg har meget svært ved at finde noget rigtig negativt ved den nye Passat, Volkswagens spiller i firmabilsklassen. Passat er en uhyre kompetent bil, uanset hvilke parametre man bruger til at måle den – rummelig, sikker, solid, langtursegnet, sparsommelig, godt udstyret, fås i en hel masse udgaver. Med så meget perfektion bygget ind i en bil, er der også risiko for at kede mange mennesker.

Så Passat er altså en kedelig bil?

Jeg synes ikke, en bil per definition bliver uinteressant, fordi den sælges i tusindvis af eksemplarer på vores lille marked år efter år. Som med Passat er der jo en grund til, at der kører så mange af dem. Jeg vil hellere køre fra København til Jylland og hjem igen i en ”kedelig” og perfekt bil med perfekte sæder, perfekt retningsstabilitet og perfekt støjisolering. Det er en umådelig og afstressende luksus, når en bil er så god.

Den sorte Passat Variant var mit våben mod stress, irritation og træthed på en tur med mere end 1.200 km, fordelt over en uges tid. Som Highline har Passat Variant ErgoComfort-sæder med en masse gode justeringsmuligheder, så jeg ikke bliver træt i kroppen. Highline har også adaptiv fartpilot, som holder en fin, ikke for lang, afstand til bilen foran mig. Da testbilen samtidig har den i de fleste tilfælde hurtigt og sikkert skiftende DSG-dobbeltkoblingsgearkasse med seks trin, er det bare at læne sig tilbage og nyde turen, holde øje med trafikken. Hvis det er kedeligt at blive hjulpet til en afstressende tur på de af og til belastende danske motorveje, så er jeg med i den kedelige gruppe.

DSG-gearkassens merpris er i øvrigt kun ca. 23.000 kr., og derfor er den et must i Passat. Det samme er dieselmotoren med 150 hk og 340 Nm, som godt nok kører noget kortere på literen med DSG – 22,2 km/l, 24,4 km/l med manuel gearkasse. Men gevinsten med højere komfort opvejer det forhøjede forbrug, selv om dobbeltkoblingsgearkassen ikke er perfekt. Den er faktisk programmeret til at være med til at sænke forbruget, så hvis man kun trykker let på pedalen, bliver man skuffet over reaktionstiden – der sker bare ikke rigtig noget.

Den harmoniske og blødt klingende diesel med sine 340 Nm passer perfekt til danske forhold. Den er tilpas, men ikke rigelig. På Autobahn vil man hurtigt blive tvunget væk fra venstre spor af Passater med 190 og 240 hk.

          

Så meget perfektion koster sikkert også kassen?

Alt er relativt, hvis jeg skal svare kort og kontant. Listeprisen på 485.797 kr. med DSG-gearkasse er meget tæt på en tilsvarende Ford Mondeo, og du får kun en Mercedes-Benz C-Klasse stationcar med manuel gearkasse og basisudstyr i den prisregion. Beskatningsprisen er ca. 414.000 kr. med manuel gearkasse, og her lander den meget tæt på en C-Klasse med tilsvarende motor og automatgear, men stadig mindre udstyr – hvis plads og standardudstyr tæller, vinder Passat uden konkurrence. På prestige kan den ikke være med.

Passat Variant 2,0 TDI DSG Highline er udover adaptiv fartpilot og de virkelig gode sæder udstyret med LED-kørelys, automatisk klimaanlæg med tre zoner, en masse sikkerhedssystemer og infotainmentsystem med 6,5” touchscreen. Fuld-LED-forlygter koster kun 10.000 kr., den virtuelle instrumentering i testbilen lander helt oppe på ca. 37.000 kr., fordi man er tvunget til samtidig at tilkøbe to pakker med bl.a. navigationssystem.

Man kan spare ca. 35.000 kr. på listeprisen ved at gå ned i Comfortline-modellen, men så forsvinder fx den adaptive fartpilot og ErgoComfort-sæderne. Og så er Passat ikke helt så perfekt, men næsten da.

         

TRE KONKURRENTER

Ford Mondeo stationcar
FOR: Design, rummelighed, udstyrsniveau, udvalg af motorer
IMOD: Samlekvalitet, delvist materialekvalitet, betjening, køreegenskaber, motorkraft

Mercedes-Benz C-Klasse stationcar
FOR: Design, indretning, komfort, sikkerhedsudstyr, køreegenskaber
IMOD: Pladsforhold, basisudstyr, gamle dieselmotorer

Toyota Avensis stationcar
FOR: Udstyrsniveau, priser, rummelighed, betjening, affjedringskomfort, køreegenskaber
IMOD: Delvist materialekvalitet, sikkerhedsudstyr ikke komplet, få motorer

9

KARAKTER

9.0 /10

Plus

  • Rummelighed, udstyr, sikkerhedsudstyr, støjniveau, motor, styretøj

Minus

  • Gearkassens skift,