Den nye 3-serie på tur i sneen

  • Den nye 3-serie på tur i sneen
  • Den nye 3-serie på tur i sneen
  • Den nye 3-serie på tur i sneen
  • Den nye 3-serie på tur i sneen
  • Den nye 3-serie på tur i sneen

Vores første indtryk af den nye BMW 3-serie er en kølig omgang – vi prøver den langt oppe i de norske fjelde, hvor sne og is dækker landskabet. Den nye 3-serie har forhandlerpremiere i den kommende weekend

Der findes ikke dårligt vejr, kun dårlig påklædning. Og når lejligheden byder sig til at komme bag rattet af den helt nye BMW 3-serie (internt hedder den G20), så betyder det ikke spor, at termometret viser minus 12 grader, og alt i landskabet er pakket ind i sne og is. I Golsfjellet, to-tre timers kørsel nord for Oslo, er der hvidt så langt øjet rækker, og de store skove med fyretræer hænger med dækkede grene. Bunden af dalen mellem de høje fjelde er dækket af Tisleifjorden, men på det her tidspunkt af året skal man ikke regne med at se vand, for isen dækker alt.

Jeg har store vinterstøvler, tre par sokker og skiundertøj på, og jeg føler mig godt klædt på til en travetur i sneen, men det er meget vigtigere at komme ud i 3’eren og opleve alt det, BMW har ændret i forhold til den gamle F30-serie, som kom i 2012. Når landskabet er dækket af sne, så er vejene det også, så i forhold til en første køretur i en bil på en tør spansk landevej, hvor solen varmer asfalten og giver greb i vejen, så bliver selve køreoplevelsen denne gang mere en lille forsmag end en lang afhandling – så motorvej, bykørsel og sving må vente til jeg prøver den nye 3-serie i Danmark senere i år.

Men brugbare indtryk giver 30 minutter i førersædet på en bil altid. Hvordan er pladsen, indretningen, materialerne? Støjer motoren, og hopper affjedringen? Jeg triller efter en “rejseleder” og to andre nye 3’ere i en 320d med xDrive-firehjulstræk og M Sport-udstyr, som ikke kun ser større ud end nogen 3-serie før den; 7,6 cm er lagt til i længden, 4,1 cm mellem akslerne, og det gør at den engang kompakte BMW i profil nu nærmer sig en 5-serie.

Der er mere 3-serie at holde af, mere 3-serie til gavn for bagsædepladsen. Den er nu mere end tålelig, fortæller min krop mig, da jeg hurtigt besøger bagsædet, men tro ikke at 3-serien på nogen måde er tæt på Insignia, Passat eller Superb; at vælge 3-serie eller en af de direkte konkurrenter – A4, Giulia, XE eller C-Klasse – svarer stadig til at vælge de meget stramme jeans og ikke de løse bukser.

Den nye BMW M340i når op på 374 hk

Mere af det gode

Man må lide for skønheden, og i mine øjne er 3-serien også denne gang dynamisk og muskuløs i designet, selv om den store forlængelse af bilen principielt modarbejder det. Grillen er selvfølgelig større, og som på enhver BMW har de to “nyrer” fået mere kant. Bagpartiet er ikke helt så originalt, men i det mindste er inspirationen kommet fra en lækker bil: Lexus IS.

Interiøret minder er derimod helt BMW-typisk, forfinet med de nyeste påfund fra München. Alle de centrale betjeningselementer som gearvælger, knapper og drejehjul til iDrive-infotainmentsystemet, knapper til køreindstillinger og parkeringsassistent er samlet på en “ø” i midten. Skærmen til det nu endnu mere veludviklede iDrive-infotainmentsystem er en touchscreen, som læner sig lidt over mod den digitale instrumentering. Det er slet ikke, så de to skærme hænger sammen, for BMW skulle nødig lave en mur a la Mercedes-Benz.

Førerpladsen er hverken så pompøs som den i C-Klassen (uh, den midterkonsol) eller så steril som den i A4 (pæn og pænt kedelig), og af de tre er 3-seriens stadig absolut mest orienteret mod føreren. Sådan som det har været i bilen i årtier. Det er heldigvis også stadig sådan med kørestillingen: man kan komme langt ned, langt tilbage og få rattet langt ind eller ud.

Materialerne i den gamle fik BMW hård kritik for, især før der kom mere tyngde og soliditet over tingene med faceliftet, og denne gang kan bare synsindtrykket fortælle, at der er brugt flere penge på materialerne og den måde, de er kombineret på. M Sport-versionen, som jeg kører, er frisk i farverne med blå syninger og detaljer, og for de sarte eller traditionelle er der mere afdæmpede farver i standardversionen.

Ny BMW 330e – op til 293 hk, 60 km på strøm


Balance – i hvert fald på snedækkede veje

Kritikken regnede også ned over BMW for måden 3-serien fra 2012 kørte på, i hvert fald i starten. Jeg tror, langt de fleste kunder aldrig har regnet ud, hvad der var “galt” med deres 3-serie, for meget af kritikken handlede om detaljer og nuancer, som inkarnerede entusiaster kunne mærke – ikke noget hr. og fru Firmabilist nogensinde fik øje på. Styretøjet var en svaghed, især frem til faceliftet i 2015, og mere komfort i affjedringen har det med at koste dynamik, som det også gjorde i 3-serien, men BMW fik mest af alt slag for de to ting, fordi 3-serien er kongen af køreegenskaber i klassen.

G20’eren her føles mere som en ældre 3-serie end den hårdt kritiserede F30, og det siger jeg med 100 procent positivitet i stemmen. Selv som den 7,6 cm længere bil den er, formår den at føles kompakt omkring mig som de bedste biler i Golf-klassen. De norske fjeldveje med hårdt pakket sne bugter sig heldigvis rigeligt til, at jeg kan konstatere fornem kontakt med vinterdækkene gennem rattet. Vægten er fordelt perfekt mellem for- og bagende, og 3-serien føles som en køremaskine, der selv ved 70 km/t på en snedækket vej er præcis og vidunderligt afbalanceret.

Jeg skal holde mig fra at bedømme affjedringskomforten i den nye model, for det ville være utjekket i forhold til de veje, jeg prøver den på. BMW har udviklet en ny type støddæmpere, som reagerer mere aktivt i dæmpningens forskellige faser, og de er standard – og ingeniørerne har fokuseret på, at også standardudgaven skal levere maksimal køreglæde. Adaptive støddæmpere, variabelt styretøj og sportsundervogn behøver man ikke for at have det sjovt.

Spændingen udløses: priser på ny BMW 3-serie

Diesel af høj klasse 

3-serien fortsætter i højere grad end nogensinde sin karriere som firmabil. BMW kører med mere eller mindre gennemskuelige specialpriser for private, som skærer mange tusinde kroner af udsalgsprisen, men de fleste som ender med at køre 3-serie i privat regi, får en brugt leasingbil med nogle år på bagen. På privatleasing kommer man i gang efter en engangsbetaling på 35.000 kr. og en månedlig ydelse fra 4.395 kr., så der vil også komme en hel del kunder ad den rute.

Firmabilisternes favorit bliver igen 2-liters dieselmotoren, som trækker den 320d xDrive, jeg kører i det vinterhvide landskab. Firmabilisterne og ejere af kommende brugte 3’ere kan godt gnide sig i hænderne. Den seneste opgradering af dieselmotoren har givet højere tryk på brændstofindsprøjtningen og turboladning med flere stadier af kraftudvikling, og med 190 hk og 400 Nm er det ikke bare en muskuløs motor, men en kultiveret, reaktionsvillig og omdrejningsglad motor. ZF-automatgearkassen er, typisk for BMW, helt i top.

Salget i Danmark er startet med 320d og benzinudgaven 330i med 258 hk, og så rulles modelprogrammet ellers ud over det næste halve år med bl.a. basisdieselmotoren 318d med 150 hk, basisbenzinmotoren 320i med 184 hk og to sekscylindrede motorer i form af 3-liters dieselmotoren med 265 hk i 330d og 374 hk i M340i – samt, ikke mindst, plug-in-hybriden 330e. En eller flere M3-versioner ruller allerede som prototyper, så hold øje med dem i løbet af 2019 og 2020. En fuldt ud elektrisk version af 3-serien skal man næppe håbe på, for BMW satser i stedet på en ny i-model i den klasse.

En time i selskab med den nye 3-serie giver ingen baggrund for hårde konklusioner. Men jeg vil gå så langt som at sige, at man roligt kan glæde sig til at prøve den nye BMW.