Den usikre italiener – Fiat Panda får 0 stjerner hos Euro NCAP

  • Den usikre italiener - Fiat Panda får 0 stjerner hos Euro NCAP
  • Den usikre italiener - Fiat Panda får 0 stjerner hos Euro NCAP
  • Den usikre italiener - Fiat Panda får 0 stjerner hos Euro NCAP
  • Den usikre italiener - Fiat Panda får 0 stjerner hos Euro NCAP

Fiat høster ikke bare et katastrofalt resultat i crashtest hos den fælleseuropæiske organisation, for koncernens nye Jeep Wrangler kommer ud med bare en stjerne. Langt bedre går det for Audi Q3, BMW X5, Hyundai Santa Fe, Jaguar I-Pace, Peugeot 508 og Volvo S60/V60, som alle klarer sig til karakteren fem stjerner

“Panda er for enhver.” Det er de første ord, man mødes af, når man går ind på Fiats danske hjemmeside og klikker ind på Panda-modelsiden. Men set i forhold til de netop offentliggjorte testresultater fra den europæiske organisation Euro NCAP, som tester aktiv og passiv sikkerhed i nye biler, er Panda nok mere for de absolut færreste. Den italienske minibil ender med et usædvanligt ringe resultat, som kun tidligere er overgået en anden Fiat, nemlig Punto: den får 0 stjerner ud af de fem mulige.

Euro NCAP har i løbet af 2018 indført nye krav og nye test, så førerassistancesystemer og aktive sikkerhedssystemer fylder langt mere i testen og selve bedømmelsen, og her klarer Fiat Panda sig direkte forfærdeligt – den har hverken nødbremsesystem, fartbegrænser eller sporassistent. Den klarer sig desværre også dårligt, fordi dens modstandskraft i et sammenstød er skræmmende ringe. Den høje mikrobil beskytter hverken vokse eller børn på en ordentlig måde, og tallene viser, sort på hvidt, hvor skidt det står til: i de fire separate test – voksenbeskyttelse, beskyttelse af børn, beskyttelse af fodgængere og aktive sikkerhedssystemer – kan en bil opnå en score på 100 procent. Panda får 45 procent i beskyttelse af voksne, 16 procent i beskyttelse af børn, 47 procent i beskyttelse af fodgængere og bare 7 procent for de aktive sikkerhedssystemer. Panda er ikke for enhver, men burde i stedet tages af markedet.

Mere dårligt nyt fra FCA-koncernen, som har Fiat i spidsen. Den nye Jeep Wrangler, som ventes introduceret i Danmark i foråret, er faktisk en større skuffelse end Panda’en. Den får samlet set 1 stjerne hos Euro NCAP, og der er altså tale om en helt ny bil. Sikkerhedssystemerne mangler i næsten lige så høj grad som i Panda, men her skal det nævnes, at testen blev foretaget med en 2018-model; det forventes, at 2019-modellen, som er den, vi ser i Danmark, i flere udgaver vil have bl.a. automatisk nødbremse og adaptiv fartpilot, så firehjulstrækkerens score i aktiv sikkerhed på 32 procent kan forbedres.
Desværre er Wranglers konstruktion svag, og karrosseriet yder ikke optimal beskyttelse – for voksne bare 50 procent, for børn 69 procent og for fodgængere 50 procent.

VIDEO – Elektrisk Kia med 455 km rækkevidde

Fem stjerner til bl.a. Audi Q3, Peugeot 508 og Volvo S60/V60

Ved siden af de alarmerende resultater for biler fra FCA, er den resterende del af bilerne testet i denne omgang hos Euro NCAP rent ud sagt stjerner. Der er tale om Audi Q3, BMW X5, Hyundai Santa Fe, Jaguar I-Pace, Peugeot 508 og Volvo S60/V60. De scorer alle de fulde 5 stjerner, og her ligger de individuelle scorer i de fire hovedkategorier ikke og roder rundt omkring hverken 40 eller 50 procent, men nærmere 95-98 procent. De her biler er sikre, og både hvad angår den passive sikkerhed (i sammenstødet) og den aktive sikkerhed (undgåelse af sammenstød), viser de seks nye biler sig som moderne og sikre.

I flere af modellerne er der problemer med airbags, som enten ikke udløses korrekt eller rives i stykker. I Hyundai Santa Fe med panoramasoltag bliver en airbag ødelagt, så den ikke fungerer, men Hyundai har med det samme foretaget ændringer i produktionen og laver tilbagekaldelser af modeller, der er ramt af problemet. Den nye Santa Fe er endnu ikke introduceret i Danmark.

Den højeste score for beskyttelse af voksne i et sammenstød går denne gang til Peugeot 508 og de to Volvo-modeller – de scorer alle 96 procent. Den bedste beskyttelse af børn står Hyundai Santa Fe for (88 procent), mens den mest blide bil i forhold til fodgængere er Audi Q3 med 76 procent. I kategorien aktive sikkerhedssystemer/førerassistancesystemer er bilen med den højeste score også den kompakte SUV fra Audi – Q3 scorer 85 procent, betragteligt bedre end fx BMW X5 og Volvo S60/V60 med henholdsvis 75 og 76 procent.

Audi Q3 er landet – se alle priserne