Dieselmotoren? Den kan vi ikke undvære

  • Dieselmotoren? Den kan vi ikke undvære

Vi kommer ikke til at køre i elbiler på stribe i løbet af en overskuelig fremtid, og brintbilerne er desværre et fjernt håb – og indtil da er den nøjsomme dieselmotor det bedste bud på en miljøvenlig løsning

Det er et faktum, at de udskældte dieselbiler leverer en brændstoføkonomi, som er benzinbiler, men også mange plug-in-hybrider med både forbrændingsmotor og elmotor, overlegne. Dieselmotorens effektivitet er høj, og vi har endnu til gode at se motorer med en teknologi, som kan true den gennemprøvede dieselteknologi.

Mazda vil med sin nye 3’er fejre premiere på en motornyhed, en benzinmotor med forbrændingsteknologi som en dieselmotor, og Nissans amerikanske luksusmærke Infiniti sælger en SUV med en ny benzinmotor, hvor kompressionen kan justeres løbende og trinløst i forhold til motorens belastning. Begge mærker har endnu har til gode at bevise påstanden om et usædvanligt lavt forbrug for en benzinbil.

Der er tale om en så lavpraktisk udregning, som man sjældent ser den i bilindustrien. Tager man udgangspunkt i de officielle målinger for nye bilmodeller, som nu følger WLTP-normen, så er det umuligt at overse dieselmotorens effektivitet og nøjsomhed, hvilket bare er med til at udstille den ligegyldighed eller ligefrem had til dieselmotorer, som vi oplever fra bl.a. politisk hold. For at gøre det simpelt, har vi fundet det officielle forbrugstal for tre bilmodeller, som er populære på det danske marked – tre biler med dieselmotor, de fire samme biler med benzinmotor.

Dieselmotoren sparer miljøet for mange liter brændstof

Peugeot 308 med den nye 1,5-liters BlueHDi-dieselmotor med 130 hk, kører i gennemsnit 28,6 km/l. Med en trecylindret benzinmotor på 1,2 liter med 130 hk, en repræsentant for de hårdt pressede benzinmotorer som ofte udleder langt flere farlige stoffer end tidligere vurderet, kører den franske model 20 km/l – en forskel på 8,6 km/l svarende til 30 procent.

Volkswagen Tiguan 2,0 TDI med 150 hk kan levere en gennemsnitsøkonomi på 20,8 km/l, mens Tiguan med den nye 1,5-liters TSI Evo-benzinmotor med 150 hk og cylinderfrakobling kører 15,9 km/l. Her er forskellen 4,9 km/l, som svarer til cirka 24 procent.

Den lille Renault Clio fås med både benzin- og dieselmotor med en ydelse på 90 hk, og igen er forskellen betragtelig: Clio dCi med dieselmotor kører i snit 31,3 km/l, Clio TCe med benzinmotor 23,8 km/l (begge gammel NEDC-norm) – 7,5 km/l er der mellem de to motorer. 24 procent. I praksis opleves forskellen ofte større.

Et større skifte til biler med benzinmotor vil i praksis betyde, at vi danskere skal bruge langt flere liter brændstof hvert år. En bekostelig affære for forbrugere og for miljøet. Forudsat man kører 20.000 km om året i VW Tiguan, vil benzinbilen omkring 300 liter brændstof mere end dieselbilen på den distance.

Et skifte til elbiler i stor målestok er for nuværende urealistisk for de fleste bilister, og brintbilerne er desværre endnu langt fra masseudbredelse, hvorfor dieselbiler – forudsat at de lever op til de nyeste og strengeste miljøkrav – stadig er meget relevante.

Hyundais nye brintbil brillerer i crashtest