Dybere forandringer end man kan se i 6’eren

  • Dybere forandringer end man kan se i 6'eren
  • Dybere forandringer end man kan se i 6'eren
  • Dybere forandringer end man kan se i 6'eren
  • Dybere forandringer end man kan se i 6'eren
  • Dybere forandringer end man kan se i 6'eren

Da de første billeder af en ny Mazda 6 kom ud for to uger siden, troede vi, bilen ville være helt ny. Med verdenspremieren på biludstillingen i Los Angeles nu overstået, ved vi, at det i stedet er tredje opdatering af den eksisterende 6’er. Men Mazda har tilsyneladende gjort rigtig meget for at forbedre sin firmabil

Mazda virker til at være fulde af gode idéer, og når de dukker op, skal de puttes ind i bilerne hurtigst muligt. Hvorfor nøjes med et facelift i en models livscyklus? Den seneste Mazda 6 (fra 2012) har tidligere fået først et synligt facelift og senere et teknisk facelift (og flere usynlige fornyelser undervejs), og da nogle få billeder blev offentliggjort for et par uger siden, var vi sikre på, det var tegn på en helt ny 6’er. Nu viser det sig, at den netop på Los Angeles Auto Show offentliggjorte Mazda 6 ikke er ny – det er endnu et facelift.

Har Mazda taget den rigtige beslutning ved ikke at lave en helt ny 6’er efter næsten seks år? Det virker til, at japanerne lige nu bruger energien på en helt nye 3’er, et samarbejde om hybridteknologi med Toyota og leverandøren Denso og på nye SUV- og crossover-modeller, som ikke kommer til Europa, bl.a. CX-4, CX-8 og en helt tredje model, der skal bygges og sælges i USA fra 2021. Det er en fair beslutning for en selvstændig mindre bilproducent, og ser vi den opdaterede Mazda 6 efter i sømmene, så er det et mere omfattende facelift end de foregående. Og designet, det ligner ikke noget på en bil, der blev introduceret for snart seks år siden.


Mere luksus og komfort

Mazdas oplæg til ingeniører, designere og udviklere var at få bilen til at virke og føles så luksuriøs, som den ser ud. 6’erens karrosseri har noget premium over sig, men det afspejledes hidtil ikke helt i køreegenskaber, støjniveau og komfort. På det amerikanske marked kan kunderne fremover vælge et nyt og højere udstyrsniveau, Signature. Den hæver niveauet med indlæg i træsorten Sen, som bruges til taiko-trommer og japanske møbler, Nappa-lædersæder, ruskind med en gylden tone på instrumentbordet (bruges normalt til at dekorere kimonoer) og den nye 2,5-liters turbomotor med 258 hk fra den store SUV CX-9. Noget af luksus følger med over i europæiske biler, men turbomotoren kan vi desværre glemme alt om, som det ser ud lige nu.

Den opdaterede front med LED-forlygter som standard, ny grill a la CX-5 og det så godt som nye førermiljø er de synlige facelift-tegn. Kun rattet og nogle små detaljer er taget med fra før faceliftet, så man vil føle, at man sætter sig ind i en helt ny bil. Hvor skærmen til infotainmentsystemet før var 7″, vil der nu, i hvert fald i bedre udstyrede versioner, sidde en skærm i størrelsen 8″ med bedre grafik. Betjening af klimaanlægget foregår med mindre knapper, som bare ser mere luksuriøse ud end før. Nyt udstyr finder man også udover skærmen på 8″, bl.a. 360 graders kamera, head up-display med visning direkte i forruden, 7″ konfigurerbart instrumentdisplay og adaptiv fartpilot, som langt om længe kan køre helt ned til standsning og starte op igen (med automatgear).

Mazda-ingeniørerne har været alle dele af undervogn i gennem for at sikre, at 6’eren ikke bare ser mere luksuriøs ud, men også kører mere som “finere” biler i klassen. Styretøjet er nu monteret mere direkte på bilens chassis, og chassitet er stivere end før. Undervognen er revideret for både at forbedre støjniveau, affjedringskomfort og køredynamik. Lydbilledet, et problem i flere Mazda-modeller, skulle være ændret ved hjælp af bl.a. tykkere plader i skærmkasserne og tykkere ophæng.

Den opdaterede Mazda 6 kommer på markedet i foråret 2018. Så vidt vi ved på nuværende tidspunkt, er der ingen markante ændringer i motor- og modelprogrammet, når det kommer til europæiske/danske modeller – dog er det muligt, at den i CX-5 lancerede 2,5 med cylinderfrakobling dukker op i Mazda 6, men den har ikke været på tale ved offentliggørelsen. Modelprogrammet omfatter tre benzinmotorer med 145, 165 og 192 hk og to udgaver af 2,2-liters dieselmotoren med 150 og 175 hk.