En Ceed til følelserne

  • En Ceed til følelserne
  • En Ceed til følelserne
  • En Ceed til følelserne
  • En Ceed til følelserne
  • En Ceed til følelserne
  • En Ceed til følelserne
  • En Ceed til følelserne
  • En Ceed til følelserne
  • En Ceed til følelserne
  • En Ceed til følelserne
  • En Ceed til følelserne
  • En Ceed til følelserne
  • En Ceed til følelserne

Kia Proceed med tre døre er fortid, og dens plads fyldes ud af en elegant shooting brake – en lav og stilig stationcar, der ender med kun at koste 10.000 kr. mere end den traditionelle Ceed stationcar. Efter en prøvekørsel i en prototype af Proceed allerede i efteråret har vi sat os bag rattet af den helt færdige udgave

Hvis vi skal tro alle bilmærker, så er de på en konstant ”rejse” for at udvikle sig og blive bedre. Det kan man svært have en negativ holdning til, men når det kommer til stykket, så står en del bilproducenter stille og kommer ikke længere end til afgangshallen. Kia praler også af at være på en stor rejse til nye og bedre steder. Det er ikke bare spin og pral, men en tur på første klasse, der kan dokumenteres med støt stigende salg i Europa næsten hele det foregående årti.

Jeg kan allerede høre argumentet. Som at det er nemt at vokse sig større, når man som producent kun har solgt biler i Europa siden starten af 1990’erne. Men en producent vokser sig ikke bare stor i et marked med erfarne konkurrenter, hvis produkterne er utiltalende eller uholdbare. Kia satser benhårdt på Europa, og siden den første Ceed i 2006 kom på gaden som et så godt som rent europæisk produkt, har koreanerne bygget styrke op.

Kia har suget erfaring til sig, og både for sig selv og som en del af Hyundai-koncernen har mærket hentet ekstremt erfarne og kyndige personer ind til at håndtere alt fra eksteriørdesign til udvikling af undervogne. Europæiske kunder får det, europæiske kunder godt kan lide, og mens jeg er ret sikker på, at de færreste danskere brød sig om den Optima, der kom til landet i slutningen af en modelgeneration for fire år siden, så placerede den igen Kia i mellemklassen (Der var engang en Magentis. Ikke værd at tale om) som en fortrop for den meget bedre Optima, der kom i 2016 – en stor bil, der som en af klassens første plugin-hybrider har fået vind i sejlene.

Kæmpe fra Kia – SUV’en Telluride kun til USA

Nu med mere følelse

Følelserne spiller ikke ind hos ret mange af de danskere, der skriver under på en ny Picanto eller Rio, og det er også okay. Det mere typisk for køberne af biler i de små klasser, end det er ualmindeligt. I takt med at Kia breder sig over flere klasser, større og i nogle tilfælde dyrere biler, kommer der mere på spil. Stil. Design. Følelser. Lækre detaljer, spændende design, forfinede køreegenskaber. Men også nødvendigheden af, at Kia i Europa og Danmark kan andet end små biler.

Stinger er det store og prangende eksempel på, at Kia allerede vil og kan, men jeg kan tælle på en enkelt hånd, hvor mange gange jeg har set den store fastback på gaden herhjemme. Sportage har også rigtig meget af den gode stil og noget lækkert over sig, og SUV’en får flere og flere fans (købere) i Danmark med på vognen, men det er med den nye Proceed det bliver rigtig interessant. En opsigtsvækkende og flot bil, fyldt til randen med udstyr, sikkerhed og komfort, hvor priserne fra 279.999 kr. virker fornuftige.

De fleste andre bilproducenter dropper deres hatchbacks med tre døre fra Golf-klassen, skærer den væk uden at erstatte den med noget nyt. Kia har også droppet sin (Pro)Ceed med tre døre, men koreanerne så muligheden for at give kunderne en ny variant som erstatning. Mercedes-Benz får tak for gennembruddet med en shooting brake i klassen, men det er Kia, der er først med karrosserivarianten blandt mærker, der ikke kalder sig selv premium.

Shooting brake er ingen opfindelse fra Mercedes-Benz, men en mere end 100 år gammel betegnelse for en bil (eller hestevogn), der bruges til at køre på jagt i og til at transportere byttet tilbage i. Jagtselskabet vil blive presset i Proceed, når det kommer til at have mere end fasaner, ænder og andet småvildt med hjem i bagagerummet, men vi andre kan faktisk glæde os over et stort bagagerum, der med 594 liter er større end i mange af klassens traditionelle stationcars – og kun 31 liter mindre end i Ceed SW. Taget hælder dramatisk på Proceed, og bagenden skråner voldsomt, så en stor barnevogn kan give problemer, men bilen ser langt dyrere ud end Ceed SW, der er blot 10.000 kr. billigere i sammenlignelige udgaver. Så har man ingen barnevogn, ingen trang til at øve sig i bagagerums-tetris hver weekend, så er Proceed fuldt tilstrækkelig ud fra et rent praktisk synspunkt.

Jeg kan kun tale for mig selv, men Proceed har et design, der sætter følelserne i gang hos mig. Jeg får lyst til at sætte mig ind, opleve den og køre den på små veje. Ceed SW får jeg lyst til at fylde med oppakning, før jeg sætter mig ind på passagersædet for at slappe af.

Den frække Proceed kommer til januar til priser fra 279.999 kr.

Den spiller GT-kortet

Kia mangler ikke mod, når det kommer til at lade journalisterne udsætte Proceed for en hård test fra starten. En stor del af lanceringen foregår på bane, på Circuito Parcomotor de Castellolí en times tid fra Barcelona, og det er lige på og hårdt med fire runder i hælene på en instruktør. Først har jeg fire runder i den hurtigste og kraftigste Proceed, GT’en med 204 hk og dobbeltkoblingsgearkasse med syv trin. 0-100 km/t på 7,5 sekunder – vi er i bunden af GTI-feltet, men Proceed GT mangler netop I’et i sit navn, fordi den skal være en gran tourer, den på en gang hurtige, komfortable, sikre og dynamiske model.

At Proceed GT så bider sine Michelin Pilot Sport 4-fordæk ekstremt effektivt ned i den morgenkølige asfalt på den spanske bane, og ESC-systemet træder til så sjældent, at jeg kommer i tvivl, om det er aktiveret, er en overraskende positiv oplevelse. Overrasket er jeg også over, at styretøjet i Proceed GT, som i alle Proceed, er præcis samme udveksling og opsætning som i en almindelig Ceed. Hele modelfamilien er udviklet til at give samme følelse i styretøjet, og fordi det er hurtigt og præcist i en helt almindelig Ceed med 120 hk, fungerer det fornemt i Proceed, der er 43 mm lavere end Ceed SW – 10 af de millimeter er alene en sænkning af undervognen.

1,6-liters motoren bruser og snerrer, og med Sport-køreindstillingen aktiveret åbnes der helt op for spjældene i udstødningen, og lyden fremhæves samtidig kunstigt i kabinen. På banen er det drama til svingene, men ved almindelig kørsel ville jeg blive træt af den hvæsende, spruttende lyd.

Dobbeltkoblingsgearkassen er det svageste led under de fire omgange, jeg blæser rundt og rundt i kurver og på langsiden. Så fremragende den kobler til ved igangsætning, så forvirret bliver gearkassen over, at jeg prøver at lave hurtige nedskift, et eller to gear, før et skarpt sving. Det er en GT, ikke en GTI. Ved man på forhånd, at den slags vil blive frustrerende i længden, så er der hovedpine og 13.000 kr. at spare ved at gå vejen med den manuelle gearkasse.


Bedre styr på støjen

Hvad der frustrerer mig mest ved den nye Kia Ceed er støjen. Dagen før baneturen i Proceed har jeg kørt tre timer, primært på motorvej, i en Ceed GT hatchback med samme 1,6-liters motoren, og støjniveauet i kabinen ender med at blive trættende. Støjen kommer fra den bageste del af kabinen, fra dækkene og fra vejen. Proceed er heldigvis en forbedring, kan jeg høre, da jeg får et stræk på motorvej i GT-udgaven. Selv med et større bagagerum, der kunne være kilden til mere støj, er den mere dæmpet end Ceed hatchback.

At der er kyndige ingeniører, udviklingsfolk og mange andre skarpe typer fra bl.a. tyske mærker har indtaget topposter i Kia kommer til udtryk i Proceed GT og den måde, den bevæger sig på. Den kører tysk. Stabilt, snorlige, upåvirket og let, og mens undervognen er fast, så er Proceed også en kilometeræder, der ikke forstyrrer i kabinen med hård affjedring på motorvejen.

Turbomotoren med 204 hk tager sig også fint ud udenfor banen, og jeg bliver skubbet omtrent så meget tilbage i sædet, som jeg regner med i forhold til 204 hk og 265 Nm. Men i den mindre 1,4-liters motor med 140 hk har Kia en turbomotor, der vil gøre det næsten lige så godt 90 procent af tiden. Den mindre motors maksimale moment er 242 Nm, så de to motorer ligger tættere, end man skulle tro, men prismæssigt er der 55.000 kr. fra 1,4’eren til 1,6’eren.

Sportssæderne er lækre, rattet kunne stamme fra en Audi, og Jaguar kan kun drømme om at lave et infotainmentsystem så enkelt og effektivt. GT-kabinen er smagfuldt og lækkert indrettet, og listen over standardudstyr er mindst lige så overbevisende. Inkluderet i de 362.999 kr., 349.999 kr. med manuel gearkasse, har Proceed GT alt det udstyr, der gør en tysk bil meget, meget dyr: LED-forlygter, navigation, sæder med læder/ruskind, varme i rattet, semiautomatisk parkeringssystem, nøglefri adgang/start, adaptiv fartpilot, DAB-radio og så meget andet.

Proceed GT-Line, udgaverne med benzinmotorerne med 120 og 140 hk og dieselversionen med 136 hk, kommer uden LED-forlygterne, læder/ruskind, nøglefri adgang/start, men 17” alufælge, varme i rattet, aut. klimaanlæg med to zoner og en masse sikkerhedsudstyr er stadig standard. Bare fordi Kia har ladet sig inspirere af en tysk model, da de skabte Proceed, behøver den jo ikke være udstyret som en tysk bil.

Proceed er mere end de 10.000 kr. mere værd, den koster i forhold til Ceed SW, hvis man går bare det mindste op i design og stil, og den er en velkommen tilføjelse til en klasse af ofte meget ensartede biler.