En skarpere Aygo?

  • En skarpere Aygo?
  • En skarpere Aygo?
  • En skarpere Aygo?
  • En skarpere Aygo?
  • En skarpere Aygo?
  • En skarpere Aygo?
  • En skarpere Aygo?
  • En skarpere Aygo?
  • En skarpere Aygo?
  • En skarpere Aygo?
  • En skarpere Aygo?
  • En skarpere Aygo?
  • En skarpere Aygo?
  • En skarpere Aygo?
  • En skarpere Aygo?

Et facelift til Toyota Aygo er både god og dårlig timing – salget af mikrobiler falder støt i Danmark, men omvendt er det en fordel for Toyota at have det nyeste produkt. Vi prøver nyheden, som har fået nogle få hestekræfter mere, ekstra støjisolering og et opfrisket design

Det er ikke tilfældigt, at den internationale pressepræsentation af den faceliftede Toyota foregår i og omkring København. Danmark er, som Toyota selv siger det, et Aygo-land. Danskerne har købt 58.000 af den i fællesskab med Peugeot/Citroën udviklede mikrobil siden den første kom tilbage i 2005, og kun fem meget større lande i Europa aftager flere Aygo’er end os.

Det er gået så godt, at den europæisk udviklede, designede og producerede Aygo var landets bedst sælgende bil i 2008 og 2010, og selvfølgelig klassens topsælger. Men selv 2010 er ved at være længe siden, og siden Volkswagen i 2012 gik ind på markedet med Up – mere prestige, mere voksen bil end Aygo – har Aygo ikke haft sammen gennemslagskraft. Den Toyotas næstmest solgte bil i Danmark, men for mig siger det mere om, hvor dårligt Avensis og Auris klarer sig, end hvor godt det kører for Aygo.

Men den største trussel mod Aygo er ikke længere Up. Det er køberne, som prioriterer større biler, som er mere sikre og mere rummelige, og som derfor har sendt segmentet for mikrobiler i frit fald – fra januar til og med maj 2017 var 17,7 procent af nye biler fra A-segmentet. Fra januar til og med maj i år blev der bidt en kæmpe luns af, så det er endt på 10,2 procent.

Mikrobilerne bliver trængt ud, men kun til en vis grænse. Nogle købere kunne ikke drømme om at købe en anden størrelse bil, mange har ikke brug for mere. Og en ny økonomisk krise ville være til mikrobilernes fordel, og Aygo er i hvert fald klar i forbedret og faceliftet form. Krisen når næppe at komme over os inden forhandlerne frigiver den i weekenden den 16.-17. juni, men de pessimistisk anlagte, som i dag kører større bil, kan så tage forbi Toyota og forberede sig.

Hvor meget har Toyota ændret ved Aygo?

Den største synlige ændring er, at det er slut med at krydre Aygo med et stort kryds, som i en anden farve end resten af bilen har været et stærkt kendetegn. Kombinationen sølvgråt kryds på en sort bil var min favorit. Toyota hentede inspiration til designet fra en japansk manga-tegneseriefigur, Astro Boy, og figuren har nu fået en mere tredimensionel form, som designerne har ladet sig inspirere af til faceliftet.

Med de to indlæg under forlygterne og en dyb undergrill i sort ser Aygo mere aggressiv ud, og der er mere dybde i designet. LED-kørelyset er flyttet op i de nye forlygter, hvor de lyser op og gør mikrobilen mere genkendelig. Aygo er den eneste i klassen med LED-kørelys og (delvise) LED-baglygter som standard. Alt efter model er taget og A-stolperne lakeret, og indlæggene under forlygterne, sidespejlene og andet fås også i kontrastfarve.

Interiøret er mere stilstand end fremgang. Meget lidt har ændret sig i kabinen, som bedst egner sig til to voksne og en smule bagage (bagsædet er ikke rummeligt som i fx VW Up og Hyundai i10), så her hersker en mere trist plaststemning end i Kia Picanto og Hyundai i10. Den sorte tone kan brydes af farvede indlæg bl.a. omkring luftdyserne, og infotainmentsystemet med 7” touchscreen er et salgsargument for Aygo, men først med det nye Smartphone Integration-system, leveret af Pioneer, fungerer det med Apple CarPlay og Android Auto. Merprisen er 5.000 kr., fordi selve skærmen og det bagvedliggende system også er en nyere type.

Aygo-købere får glæde af en opgraderet trecylindret motor med ny balanceaksel, som yder 72 hk mod tidligere 69 hk. Det maksimale moment er faldet en smule (fra 95 Nm ved 4.300 o/min til 93 Nm ved 4.400 o/min), men ved lave omdrejninger skulle der være mere moment tilgængeligt. Aygo har fået reduceret sit CO2-udslip fra 88 til 86 gram/km, og selv efter den strengere WLTP-norm forbliver det gennemsnitlige forbrug ved 26,3 km/l. Styretøjet har fået ny software, og undervognen er også undergået mindre ændringer.

Ny RAV4 – maskulin og markant Toyota

Er ændringerne noget, man mærker til?

Testruten starter ved lufthavnen i København, og efter få hundrede meter drejer vi ud på motorvejen. Det er kun en måneds tid siden, jeg kørte Aygo på en københavnsk motorvej, og det er helt tydeligt, at motorstøj- og vibrationer er blevet kappet, og motoren virker lydmæssigt mere harmonisk. Ved høje omdrejninger larmer den, men ved konstant fart omkring 110 km/t er fraværet af motorstøj med til at fremhæve, at resten af bilen stadig støjer, og det er mere end i de bedste af konkurrenterne.

Motoren er isoleret set okay, også selv om jeg i det første kryds efter motorvejen (og igen senere på turen) bliver mindet om den hyperfølsomme kobling. Jeg går i stå, fordi jeg ikke giver nok gas, og jeg triller af sted i 2. gear. Høje omdrejninger, pludselige slip af koblingspedalen er alt andet end elegant, men faktisk en nødvendighed, så hvad motoren måtte have af mere brugbart moment ved lave omdrejninger, drukner i et koblingsdrama.

Når Aygo først ruller af sted i byen, så virker affjedringen mere egnet til danske, hullede veje, end den gjorde før. Styretøjet afprøves gennem en række chikaner, og den blot 347 cm lange bil med kun 234 cm mellem akslerne styrer sikkert, men alt andet end inspirerende først den ene vej, så hurtigt den anden vej. Der bliver bedre sammenhæng, da vi når ud på landevejen og gennem store bløde kurver, men i Aygo føles ikke som den lille sjove bil, med en motor, man bare kan køre helt ud og more sig med på små veje. Up/Mii/Citigo og Picanto er de rigtige til den slags.

Bortset fra et udfald på turen tilbage til København, hvor systemet går i stå og pludselig ikke vil have noget med den tilkoblede Android-telefon at gøre, så virker Smartphone Integration-systemet hurtigt, stabilt og overskueligt, og telefonens navigationskort står klart og tydeligt på skærmen.

Hvordan står Aygo overfor konkurrenterne?

Meget lidt har ændret sig i Aygos stilling på markedet, hvis jeg skal sige det. Designet er stadig et stærkt kort, og især overfor de to andre i trillingeflokken, står den stærkt med tre års garanti og den tilfredshed med Toyotas forhandlere og værksteder, som er anerkendt i branchen og blandt kunderne.

Overfor Up og dens søskende, samt Hyundai i10 og Kia Picanto, står Aygo som en bil med svagheder, som stadig efter faceliftet føles mindre moden end de andre – til trods for, at den er blevet bedre på nogle punkter. Den har ringere plads, en motor med mindre fleksibilitet, den støjer mere, og så virker kabinen gammeldags og lidt trist. Den er heller ikke så sjov at køre som flere af de andre.

Toyota bryster sig af at have det mest omfattende aktive sikkerhedssystem i klassen med automatisk nødbremse, som fungerer op til 80 km/t, og sporskifteadvarsel. Sidstnævnte er intet andet end en irriterende biplyd (min kollega påpeger, det lyder som en tørretumbler, der skal have renset filter), men måske et højt bip er nok til at få folk tilbage på sporet. Pakken koster desværre 5.000 kr. til alle Aygo med undtagelse af topmodellen, og det strider mod mærkets filosofi om liberalisering af sikkerhedsudstyret – så kan den automatiske nødbremse være nok så effektiv.

Nu er det alvor med V60

Hvor meget koster den fornyede Aygo?

Det hele starter ved 89.990 kr. inklusive levering, men så er der kun tre døre i Aygo, og jeg bliver nødt til at nævne elruder, højdejusterbart rat og 14” stålfælge som en del af standardudstyret for at få det til at se ud af noget. Der er også radio, Bluetooth og fjernbetjent centrallås med i den billigste, som hedder Aygo X. Bagdørene koster hele 15.000 kr. ekstra, og de er inkluderet i Aygo X-Play til 115.990 kr. Den har også aircondition, el-spejle med varme, læderrat, sædevarme, luftdyser i bilens farve, splitbagsæde og flere ting endnu, så jeg faktisk er nødt til at stoppe her. En Go-pakke kan tilkøbes med 15” alufælge, bakkamera og det billige af de to 7” infotainmentsystemer – frem til den 31/7 2018 er pakken gratis.

Den mest solgte, forventer Toyota, bliver Aygo X-Cellence med 15” alufælge, lædersæder (ægte læder), bakkamera, 7” touchscreen, tågeforlygter og ekstra tonede ruder bagtil til 119.990 kr. Til samme pris fås de to specialmodeller Aygo X-Cite og Aygo X-Trend, som ikke har lædersæderne fra X-Cellence, men farvede detaljer ude og inde – X-Cite er altid i den nye farve Magenta (lilla) med sorte detaljer, X-Trend altid sort med blå detaljer. Den dyreste variant af Aygo hedder X-Clusiv, og i den form bliver bilen proppet med udstyr: sikkerhedspakken og Smartphone Integration er standard, det samme er metallak, bakkamera, alufælge, kontrastfarvet tag, tågeforlygter og sæder med dellæder, men sjovt nok ikke fuldt læderbetræk som i X-Cellence. Prisen for Aygo X-Clusiv er 124.990 kr.

Med faceliftet lancerer Toyota en totalløsning med finansiering, serviceaftale og forsikring. All Inclusive gælder Aygo X-Play med Go-pakken, og efter 0 kr. i udbetaling koster den samlede pakke 1.999 kr. Det vil være et rigtig godt alternativ til privatleasing, hvor engangsydelsen er 1.995 kr. og den månedlige ydelse 1.995 kr. – uden forsikring.