Faceliftet Seat Ibiza leverer varen

  • Faceliftet Seat Ibiza leverer varen
  • Faceliftet Seat Ibiza leverer varen
  • Faceliftet Seat Ibiza leverer varen
  • Faceliftet Seat Ibiza leverer varen
  • Faceliftet Seat Ibiza leverer varen
  • Faceliftet Seat Ibiza leverer varen
  • Faceliftet Seat Ibiza leverer varen
  • Faceliftet Seat Ibiza leverer varen
  • Faceliftet Seat Ibiza leverer varen
  • Faceliftet Seat Ibiza leverer varen
  • Faceliftet Seat Ibiza leverer varen
  • Faceliftet Seat Ibiza leverer varen
  • Faceliftet Seat Ibiza leverer varen
  • Faceliftet Seat Ibiza leverer varen
  • Faceliftet Seat Ibiza leverer varen
  • Faceliftet Seat Ibiza leverer varen
  • Faceliftet Seat Ibiza leverer varen
  • Faceliftet Seat Ibiza leverer varen
  • Faceliftet Seat Ibiza leverer varen
  • Faceliftet Seat Ibiza leverer varen
  • Faceliftet Seat Ibiza leverer varen
  • Faceliftet Seat Ibiza leverer varen
  • Faceliftet Seat Ibiza leverer varen
  • Faceliftet Seat Ibiza leverer varen
  • Faceliftet Seat Ibiza leverer varen
  • Faceliftet Seat Ibiza leverer varen
  • Faceliftet Seat Ibiza leverer varen
  • Faceliftet Seat Ibiza leverer varen
  • Faceliftet Seat Ibiza leverer varen
  • Faceliftet Seat Ibiza leverer varen

Lave priser på den faceliftede Ibiza gør det ikke alene, så vi har taget en tur i den oplagte udgave med trecylindret turbomotor med 95 hk for at lade den spanske mini vise, hvad den kan. Indtrykket efter den første tur er af en langt mere afrundet og konkurrencedygtig bil end før

> Priser fra 114.900 kr. – ny turbomotor fra kun 121.897 kr.
> Testbilen med turbobenziner har et EU-snit på 24,4 km/l
> Ibiza fås som hatchback med tre og fem døre – og som stationcar

Minibilskøbere anno 2015 er møgforkælede. Fra alle sider kommer der nye modeller, biler med langt højere sikkerhedsniveau, mere plads og topmoderne motorer – og de forskellige mærker holder et nøje øje med konkurrenternes mærker, så der er meget at få for pengene. Bare indenfor det seneste år er nye eller forbedrede udgaver af Opel Corsa, Peugeot 208, Hyundai i20, Mazda 2, Kia Rio og Toyota Yaris dukket op, og Honda er i gang med lanceringen af sin nye Jazz.

Seat Ibiza er en minibil, der for mange slet ikke dukker op på radaren. Men Seat vil rigtig gerne have Ibiza frem på nethinden hos en masse danskere, og som vi for nylig kunne fortælle, er priserne på den faceliftede version derfor mere end bare fine – de er for flere af modellerne ret fantastiske, og hvis Ibiza årgang 2015 ellers i sig selv er en overbevisende bil, bør en hel del danskere droppe Poloen eller i20eren og gå den spanske vej.

Vi har som de første i Danmark grebet nøglen til den faceliftede Ibiza, for vi vil rigtig gerne fortælle dig, om den faceliftede Ibiza skal være kendt for andet end lave priser. Versionen er en meget oplagt en, nemlig Ibiza med fem døre, det højest rangerende Style-udstyr og den nye 1-liters turbobenzinmotor med tre cylindre og 95 hk, først set i Volkswagen Polo BlueMotion.

Men Ibiza er tilbage fra 2008 – er et facelift overhovedet nok?

Da jeg så, at Seat havde valgt at give 2008-modellen sit andet facelift siden introduktionen, og ikke komme med en helt ny model, undrede jeg mig lidt. Men jeg ved også, hvor god kernen i Ibiza er – den stammer trods alt fra samme platform som Polo, Audi A1 og den gamle Skoda Fabia, og det er lig med bl.a. rigtig gode køreegenskaber.

Ibiza var dog bagud på affjedringskomfort (den har altid været for hård), materialer og design i kabinen og i lang tid også når det kom til motorer.

Det udvendige design har ændret sig minimalt, lidt omkring lygterne for og bag og kofangerne, men jeg er stadig fan af de runde former afbrudt af nogle meget skarpe streger. Hvis Seat håbede, den faceliftede Ibiza ville vække opsigt, skulle de dog have taget langt mere fat.

Kabinen har samme grunddesign som den havde i 2008, men nu er der skruet ret godt op for materialekvalitet – den store flade på instrumentbordet er nu blød og mere mat, og det hiver virkelig stemningen op i Ibiza. Instrumenter, stilke, knapper, klimaanlæg – der er nemmere aflæsning, betjening og funktionalitet fra ende til anden.

Det helt store scoop, kabinens bedste og lækreste del er det nye Mediesystem Plus, et stykke moderne infotainment med 6,5” farveskærm, Bluetooth med audiostreaming, stemmestyring og mulighed for navigation. Standard er en farveløs udgave med 5” skærm (i basismodellen uden Bluetooth), men du vil se, at 5.500 kr. for Plus-systemet, 13.300 kr. hvis der skal navigation i, er alle pengene værd. Skærmen står skarpt, reagerer lynhurtigt og er bygget mere intuitivt op end systemerne i Peugeot 208 og Mazda 2 – systemer der i sig selv virkelig fungerer. Full Link med Apple CarPlay, Android Auto og MirrorLink til 3.300 kr. gør Ibiza til en kørende underholdningsbil med internetopkobling.

        

Hvordan fungerer motor og køreegenskaber så nu?

Seat har først og fremmest udviklet sig frem til en affjedringskomfort, der ligger milevidt fra den stive og hårde, som tidligere var et dårligt kendetegn ved Ibiza. Niveauet er højt med kun de værste huller som en konkurrent til god komfort, og her er vi på linje med Polo og Hyundai i20 – læg dertil at Ibiza virker meget støjsvag på motorvejen, og jeg kan stå inde for den faceliftede udgave på selv ganske lange ture. Mit umiddelbare indtryk af styretøjet er, at det kunne bruge en lidt mere direkte opsætning, hvilket typisk er et spørgsmål om smag, men det må vi se på i en senere test.

Uden en ordentlig motor, ingen fornøjelse. Ibiza fås med alle de nyeste små motorer fra den store koncern, deriblandt benzinere fra 70 til 110 hk og diesel fra 75 til 105 hk – og endda en udgave af den nye 1-liters benziner med 110 hk, som Volkswagen endnu ikke selv har fået pakket i motorrummet på Polo. Vi prøver den i Danmark mere relevante udgave med 95 hk. Gearkassen er manuel og med fem trin, momentet 160 Nm fra 1.500-3.500 o/min.

Til trods for ca. 500 km på tælleren, gemmer den lille motor med tre cylindre på et temperament og et øjeblikkeligt bundtræk, som købere af fx Renault Clio 0,9 og Mazda 2 1,5 – begge med 90 hk – aldrig kommer til at opleve. Jeg synes, det direkte er en fornøjelse at køre motoren ud i gearene, selv om det i hverdagen er den letløbende motors bundtræk, der er fornøjelsen. Gennemsnitsforbruget er for øvrigt noget af det bedste for en benzinmotor i klassen, 24,4 km/l – og helt det samme som i Polo BlueMotion med samme motor.

        

Er der minusser ved Ibiza, jeg skal kende til?

Der er nogle enkelte ting, som står negativt frem – og som mest skyldes, at Ibiza i grundformen kom ud i 2008. Den har gennemsnitlig bagsædeplads, og selv om Seat har fået træthedsregistrering (standard med Style-udstyr) og multikollisionsbremse ind på listen over sikkerhedsudstyr, så er automatisk nødbremse, adaptiv fartpilot og LED-forlygter først noget, vi kommer til at se i næste generation af Ibiza.

Generelt er Ibiza, umiddelbart efter den første tur, en mini, der bare er blevet bedre med alderen, og faceliftet har tilført helt nøjagtigt det, Ibiza har brug for til at blive langt mere populær.

Som den eneste i klassen har Ibiza et es i ærmet, for den fås i tre karrosserivarianter – SC er en hatchback med tre døre, der er den testede hatchback med fem døre og stationcaren ST. Du kan læse mere om udstyrsniveauer og priser på de forskellige varianter i dette indlæg.

Jeg vil ikke tøve med at kalde basisprisen for den testede turbo-Ibiza for sensationel. Med tre døre og Reference-udstyr koster Ibiza 1,0 TSI med 95 hk 121.897 kr. Ekstraudstyr er meget rimeligt prissat, så selv med aircondition og Bluetooth er prisen under 130.000 kr. (den veludstyrede Style-model med fem døre starter ved ca. 147.000 kr.). Volkswagens tilsvarende Polo-pakke koster ca. 45.000 kr. mere.