Er fire cylindre nok til den smukke Velar?

  • Er fire cylindre nok til den smukke Velar?
  • Er fire cylindre nok til den smukke Velar?
  • Er fire cylindre nok til den smukke Velar?
  • Er fire cylindre nok til den smukke Velar?
  • Er fire cylindre nok til den smukke Velar?
  • Er fire cylindre nok til den smukke Velar?
  • Er fire cylindre nok til den smukke Velar?
  • Er fire cylindre nok til den smukke Velar?
  • Er fire cylindre nok til den smukke Velar?
  • Er fire cylindre nok til den smukke Velar?
  • Er fire cylindre nok til den smukke Velar?
  • Er fire cylindre nok til den smukke Velar?
  • Er fire cylindre nok til den smukke Velar?
  • Er fire cylindre nok til den smukke Velar?
  • Er fire cylindre nok til den smukke Velar?
  • Er fire cylindre nok til den smukke Velar?
  • Er fire cylindre nok til den smukke Velar?

Range Rover Velar er en britisk SUV-skønhed, som med seks cylindre kommer med ubesværede kræfter og lækker motorlyd. Hvordan går det så, når motoren har fire cylindre? Test af Velar D240 med dieselmotor

Jeg havde svært ved at få armene ned efter, da jeg sidste år i august havde kørt den første lange strækning i den nye Range Rover Velar gennem spektakulær norsk natur. Et designmæssigt brag af en SUV, en overlegen britisk skønhed, der er så fri for unødige detaljer og pynt, at den kunne gå for stadig at være en konceptbil. En stor del af min begejstring kom også via motorrummet. De to biler, jeg kørte gennem fjelde og bygder, var de stærkeste og mest cylinderrige, Velar laves med indtil videre – den smidige 3-liters V6-dieselmotor med 300 hk i Velar D300, den charmerende og lidt rå 3-liters V6-benzinmotor med kompressor og 380 hk i P380.

Et par topmodeller som Velar D300 og Velar P380 koster naturligvis en stor sum penge. Som First Edition, overdådigt udstyrede udgaver, står de med de absolut højeste tal i prislisten. Begge versioner sælges for lige over 2 mio. kr. Selv hvis man sparer så meget på udstyret, at Range Rover end ikke har givet de laveste udstyrsvarianter et navn (Velar, bare Velar), forlanges stadig mere end 1,2 mio. kr. Beskatningsgrundlaget for V6’erne begynder først ved 940.000 kr., så firmabilister har det ikke meget nemmere.

Drømmen om en Velar går nemmere i opfyldelse med en firecylindret motor. Range Rover har et slet ikke så ringe udvalg af firecylindrede motorer til sin strømlinede SUV, så både benzin- og dieselkunder kan få lysten stillet. Ingenium-motorerne, som de kaldes hos Range Rover, og generelt i Jaguar-Land Rover-koncernregi, er altid 2-liters motorer, og med benzin som drivkraft kommer Velar som P250 med 250 hk og P300 med 300 hk. Nu har du sikkert spottet, at motorbetegnelsen fortæller om brændstoffet (P for Petrol, altså benzin, D for Diesel) og ydelsen, så de firecylindrede dieselmotorers ydelse behøver ingen introduktion med betegnelserne D180 og D240. Der er, med andre ord, et godt udvalg, og priserne starter med fire cylindre ved 929.425 kr., mens beskatningsgrundlaget starter ved 760.880 kr. Det er cirka 300.000 kr./180.000 kr. lavere end for V6’erne.

Velar er perfektion og skønhed i det simple

Kræfterne passer i D240

For at afgøre, om det er tilrådeligt at nøjes med fire cylindre i Velar, tilbringer jeg en uge med Velar D240 R-Dynamic SE. Det er et trin op i forhold til basisdieselmotoren med 180 hk, og for at komme op på 240 hk, har Ingenium-motoren to turboladere i stedet for en enkelt. Det er en dyr lader, for merprisen for 60 hk er 93.000 kr., men man får også 70 Nm mere og en væsentligt hurtigere accelerationsevne – i hvert fald fra 0-100 km/t, hvor D240 står til 7,3 sekunder, D180 til 8,9 sekunder. Og prisen er stadig langt fra de sekscylindrede motorers.

Det er den dog slet ikke, når den firecylindrede Velar, som testbilen, kommer som R-Dynamic SE. Det er den mest sportsligt udseende variant med det næstmest omfattende udstyr, og vupti, så stiger prisen til omkring 1,4 mio. kr. uden ekstraudstyr. Det øger presset på de fire cylindre for at levere en massiv luksusoplevelse.

Velar oser af god smag, dyre vaner og luksus, og alene den ultraminimalistiske førerplads med de to store touchscreens gør op for meget af prisen. Det er især materialevalget og -sammensætningen, som imponerer mig, hver gang jeg stiger ombord. Meget få biler kan bevare den effekt, at hver gang man åbner døren, bliver man imponeret. Velar bliver ved med at have den effekt. Farvekombinationen i testbilen, en stærk kontrast mellem lys og mørk, hvor de store paneler på instrumentbordet og i dørene har et fremtrædende, elegant rudemønster, er nok lidt for “nyrigt” for manges smag, men i en Range Rover passer det bare til stilen.

Stilheden i den tykt polstrede kabine er svær at bryde. Verden bliver derude, når først man har låst bilen op, de elektriske dørhåndtag er kørt ud og har brudt designet, og man lukker døren bag sig. Dieselmotoren er det eneste, der rigtig formår at hæve bilens støjniveau, når Meridian-lydanlægget med 17 højttalere ellers er slukket. I Velars søstermodel fra Jaguar, F-Pace, er den firecylindrede motor ubehøvlet i lyden, og den støjer på alle måder og niveauer for meget. Det er bedre i Velar, men stadig er det ikke helt, som jeg kunne ønske mig det. Den isolerede kabine, hvor støj fra andre kilder er fraværende, trænger en rallen ind fra motorrummet og piller ved den majestætiske opførsel.

Kræfter kan jeg ikke sige, Velar D240 mangler, for indenfor danske hastighedsgrænser kan den levere alle de kræfter, der er nødvendige, men det er klart, at hvor Velar D300 nærmest letter i de forreste fjedre, skulle man træde speederen i bund ved 80 km/t, så forholder Velar D240 sig mere roligt og tager betragteligt længere tid om at komme op i både omdrejninger og fart.

VIDEO-DUEL: Vestkysten byder velkommen til Jaguar E-Pace og Volvo XC40

En borg på vejen

Range Rover har for nylig tilføjet en elektronisk styret undervogn med adaptive støddæmpere som ekstraudstyr, men testbilen leveres med den anden mulighed, nemlig luftaffjedring. Det er et system, som de to V6’erne i toppen har som standard, mens det til de firecylindrede koster cirka 30.000 kr. ekstra.

Jeg kan ikke sige, hvordan affjedringen og køreegenskaberne er uden luftaffjedring, men jeg kan stå inde for, at Velar med luft i undervognen kører som en luksuscruiser. Den har ingen tendens til at duve i affjedringen, og den bruger vejen som et par skinner til at ligge ubevægelig for sidevind og andre dårligdomme. Den fjedrer præcist, som jeg forventer det af en Range Rover: tungt, komfortabelt og roligt.

Velar er ikke en udpræget tung bil. Til trods for, at den er 14 cm længere end en Audi Q5, vejer den stort set det samme. Det gør affjedringen desto mere imponerende i mine øjne, og det gør også, at den store SUV er en rolig og stabil oplevelse i svingene på landevejen. Styretøjet er ikke skarpt, men i fin balance.

Med R-Dynamic SE-udstyr og lidt ekstraudstyr står Velar D240 til over 1,5 mio. kr., og til den pris burde den være stærkere, ubesværet og have en mere harmonisk motor. Vælger man en Velar i den prisklasse, bør man med andre ord sigte efter flere cylindre – det fortjener den smukke, komfortable luksus-SUV.

7.5

KARAKTER

7.5 /10

Plus

  • Smukt design, utroligt lækker kabine, mange udstyrsmuligheder, kraftfuld motor, god affjedringskomfort, behageligt og tilpas dynamisk styretøj, udmærkede pladsforhold for passagererne

Minus

  • Dieselmotor støjer, bagagerummet er ikke blandt de største, priserne er høje, infotainmentsystemet kræver koncentration, luftaffjedring og meget andet koster ekstra