Formskønne firmabiler fra Audi og Volkswagen

  • Formskønne firmabiler fra Audi og Volkswagen
  • Formskønne firmabiler fra Audi og Volkswagen
  • Formskønne firmabiler fra Audi og Volkswagen
  • Formskønne firmabiler fra Audi og Volkswagen
  • Formskønne firmabiler fra Audi og Volkswagen
  • Formskønne firmabiler fra Audi og Volkswagen
  • Formskønne firmabiler fra Audi og Volkswagen
  • Formskønne firmabiler fra Audi og Volkswagen
  • Formskønne firmabiler fra Audi og Volkswagen
  • Formskønne firmabiler fra Audi og Volkswagen
  • Formskønne firmabiler fra Audi og Volkswagen
  • Formskønne firmabiler fra Audi og Volkswagen
  • Formskønne firmabiler fra Audi og Volkswagen
  • Formskønne firmabiler fra Audi og Volkswagen
  • Formskønne firmabiler fra Audi og Volkswagen
  • Formskønne firmabiler fra Audi og Volkswagen
  • Formskønne firmabiler fra Audi og Volkswagen
  • Formskønne firmabiler fra Audi og Volkswagen
  • Formskønne firmabiler fra Audi og Volkswagen
  • Formskønne firmabiler fra Audi og Volkswagen
  • Formskønne firmabiler fra Audi og Volkswagen
  • Formskønne firmabiler fra Audi og Volkswagen
  • Formskønne firmabiler fra Audi og Volkswagen
  • Formskønne firmabiler fra Audi og Volkswagen
  • Formskønne firmabiler fra Audi og Volkswagen
  • Formskønne firmabiler fra Audi og Volkswagen
  • Formskønne firmabiler fra Audi og Volkswagen
  • Formskønne firmabiler fra Audi og Volkswagen
  • Formskønne firmabiler fra Audi og Volkswagen
  • Formskønne firmabiler fra Audi og Volkswagen
  • Formskønne firmabiler fra Audi og Volkswagen
  • Formskønne firmabiler fra Audi og Volkswagen
  • Formskønne firmabiler fra Audi og Volkswagen
  • Formskønne firmabiler fra Audi og Volkswagen
  • Formskønne firmabiler fra Audi og Volkswagen
  • Formskønne firmabiler fra Audi og Volkswagen
  • Formskønne firmabiler fra Audi og Volkswagen
  • Formskønne firmabiler fra Audi og Volkswagen
  • Formskønne firmabiler fra Audi og Volkswagen
  • Formskønne firmabiler fra Audi og Volkswagen
  • Formskønne firmabiler fra Audi og Volkswagen
  • Formskønne firmabiler fra Audi og Volkswagen
  • Formskønne firmabiler fra Audi og Volkswagen
  • Formskønne firmabiler fra Audi og Volkswagen

Volkswagen har på frækkeste (og fornuftigste) vis kopieret fastback-konceptet fra Audi med den nye firmabil Arteon, så nu er der for alvor krig mellem de to søskende. Prestigen ved de fire ringe vejer tungt for mange kunder, men hvad får man, hvis man fravælger den nye Audi A5 Sportback og i stedet vælger Volkswagen Arteon? Læs med i denne duel mellem de to store flade og flotte hatchbackmodeller

Combi-coupé, fastback, hatchback-coupé, firedørs coupé. Der er ingen begrænsninger på at finde på navne til noget, man ikke rigtig ved, hvad man skal kalde. En lang og lav hatchback med rammeløse ruder i dørene og en ekstra stor bagklap, så den er mere praktisk end en sedan. Audi satte festen i gang allerede i 2009 med at døbe karrosseriformen Sportback, da den første A5 i den form blev præsenteret, og de satte trumf på i 2010 med A7 Sportback, som syv år senere stadig er de fire ringes smukkeste model.

Den nye A5 Sportback blev præsenteret sidste efterår, men er først rigtig blevet rullet ud i Danmark i løbet af det sene forår. Denne gang er den ikke alene med sit fastback-look i den mellemstore firmabilsklasse. En ting er, at BMW sprøjter 4 Gran Coupé’er ud efter samme opskrift, en anden ting er, at Audi nu har fået selskab fra egne rækker. Volkswagen har skiftet sin sedan-coupé (indsæt selv eget navn til den) med sin første fastback, den nye Arteon. De har smidt handskerne og er gået i bokseringen.

Blog om Biler kommer ikke udenom en sammenligning mellem de to flade hatchbacks. Prestige og premium-følelse har afgørende betydning for mange i den her klasse, så af de fem kategorier i denne duel får den helt sin egen. Lad den bedste fastback–combi-coupé vinde.


Design

De første A5-modeller ligner på ingen måde noget, der er designet for 10 år siden, men det har været Audi-designernes evne i mange år. At skabe design, som er tidløst. Lige fra Audi 80 i 1986 har de fleste af bilerne fra sydtyske Ingolstadt været en opvisning i visuel holdbarhed. Den nye A5 Sportback har også meget af det, der vil gøre den frisk at se på om 10 år, men den har også langt mere liv og kvalitet i linjerne end en helt almindelig A4. Jeg elsker Sportback-modellernes profil med bølgende former og muskler som buler ud. Store hjul skal der til, og netop i profil virker testens Sport-model, som har 18″ som standard, som om hjulene er for små til bilen. Med fare for komforten vil 19″ ser langt bedre ud.

Mest vild er jeg nok med bagenden, som lokker mig til med dynamiske blinklys, der lyser op en diode af gangen for at vise vej. A5 Sportback er virkelig flot, når man ser den skråt bagfra.

Arteon har også dynamiske blinklys, og de prøver også at lokke. Det går ikke helt så godt. En meget seriøs og kantet bagende, som faktisk har god stil, men som også er en kontrast til fronten, hvor der foregår meget mere og der er gang i tingene. Den nye Volkswagen-front, her nok i sin mest udtryksfulde udgave, når man ser hvordan den nye Polo stadig er konservativ, er spændende og speciel, men jeg kan ikke helt beslutte mig for, om den ser frisk ud om 10 år. Det gør mange af Volkswagens biler, men en fem år gammel Golf ser lige nu ud som om, den er 10 år gammel, så man ved jo aldrig.

Set direkte fra siden viser de to forskellige tilgangsmåder sig. Arteon virker klart tungere end A5 Sportback, men det har også noget at gøre med, at den på kun to cm længere akselafstand har et karrosseri, der er 13 cm længere.

POINT: Audi 1 – Volkswagen 0

VIDEO: Arteon har appeal



Plads og funktionalitet

Det 13 cm længere karrosseri virker som om, det er en halv meter længere, når du sætter dig i bagsædet af Arteon. Gennem store døre er der luksuriøs adgang til gemakker, hvor man kan strække ud og næsten slå benene over kors. Man kan i hvert fald folde læse en avis uden at støde ind i forsædet, når man desperat prøver at holde styr på alle de løse sider. Der er lidt mere benplads end i Passat, men det var egentlig unødvendigt, for den havde i forvejen rigelig plads.
Jeg kæmper ikke med højden på taget ved bagsædet, og jeg sidder godt, så det føles ikke som om, sædet er sænket for at give den gode loftshøjde. Bagagerummet er stort, og elmotorer overtager arbejdet med den tunge bagklap.

Volkswagen har ikke åbnet boksen til de store udviklingskroner for at lave store ændringer i interiøret i forhold til Passat. Førerpladsen stammer i det store hele fra den billigere model, men Arteon er dog tidligere ude med de nye infotainmentsystemer med 8″ og 9,2″ skærm end Passat, og det er skærme, som flugter virkelig flot og giver et dyrt udtryk. Grafikken er flot og lige til, skarpheden i skærmene imponerende. Funktionaliteten daler lidt med den store af skærmene, som kommer med en af navigationspakkerne – den har ingen fysiske knapper til lyd og zoom, som den med 8″ har. Det er en detalje, selvfølgelig, men drejeknappen er bare bedre.

De digitale instrumenter, Active Info Display, til 9.995 kr. i Elegance-versionen her, giver en teknisk og moderne følelse – og valget mellem visninger som navigationskort og instrumenter. Materialeudvalget er flot, men går man ned på de lavere dele af instrumentbord og døre, møder man hård og lidt glinsende plast.

Det møder man intet sted i A5 Sportback. Der er en markant forskel mellem de to tyske biler på det område. Mellem Audi og alle andre, faktisk. Jeg lægger mærke til, hvor meget mere dæmpning og lækkerhed, der er i at dreje og trykke på knapper, og hvor ufatteligt god samlekvaliteten er. Den er som støbt i et stykke, den her bil, og når man tænker på, den har en stor bagklap, som kunne give anledning til vrid og lyde (det gør de i Arteon), så er jeg ekstra imponeret. Materialekvaliteten er særdeles høj, men det er ikke materialer, som lyser op, så der er lidt mørkt også i denne kabine.
Audis virtuelle cockpit, den digitale instrumentering, koster 10.832 kr., og det står skarpere og mere klart end i Arteon, og så står MMI Plus-navigationen med Google Maps-kort, som er langt mere detaljeret end det kort, Volkswagen bruger.

El-styret bagklap er også her standard, men det åbner op til et noget mindre rum. Stadig et rigtig godt rum, som er nemt at komme til. Det er samme historie på bagsædet, hvor man aldrig vil kunne slå benene over kors, men der er helt udmærket plads til benene og loftshøjden er også fin. Har man brug for mere? På de lange ture er det rart at strække benene, men ellers er pladsforholdene her helt okay.

På trods af de fremragende pladsforhold i Arteon, er der dødt løb i denne runde.

POINT: Audi 2 – Volkswagen 1

 

Køreglæde og komfort

De kommer fra samme koncern, men her finder jeg alligevel nogle af de store forskelle. I bund og grund er det bare to forhjulstrækkere, og det er begge meget velkørende biler. Forskellen i teknikken er ret stor, for Arteon og A5 Sportback har forskellige tekniske grundlag. Arteon kører på den meget udbredte MQB-platform, som bruges helt ned til den nye Polo i modificeret udgave, mens A5 Sportback kører på MLB Evo-platformen, som strækker sig den anden vej – den finder du også i fx Q7. I Arteon ligger motoren på tværs i motorrummet, i Sportback ligger den på langs og fylder en del mere.

Til Arteon har Volkswagen ændret undervognen i forhold til Passat for at fremme komforten. Jeg kan kun sige, at det er lykkedes. Testbilen står på relativt små 18″ fælge, som den kommer med som standard, og affjedringen er lige så fremragende som pladsforholdene – helt uden elektronisk undervogn, som Arteon selvfølgelig også fås med. Mit første møde med Arteon, i Tyskland tidligere på sommeren, var på 20″ fælge med elektronisk styret undervogn, og selv den leverede strålende affjedring. I denne mere basale udgave er arbejder dæmperne hurtigt på skarpe ujævnheder, og de filtreres væk bedre end i Passat.
Alle Arteon har styretøj, som tilpasser sig efter hastigheden, og uden at være direkte skarpt, leverer det rigtig god balance, hurtighed. Jeg føler, jeg styrer en mindre bil, og den kører godt, den her.

A5 Sportback giver et mere fraværende indtryk. Styretøjet kan i princippet justeres med Drive Select-vælgeren, men det er forskellen mellem blødt og dødt i Comfort og blødt og en smule hurtigere i Sport. De gange jeg går til den i sving med denne bil er undervognens balance fin, men styretøjet sørger for, at jeg ikke gider lede efter de sjove sving.
Affjedringen får heller ikke helt så mange point som Arteons. Bump overføres tydeligere til kabinen, og på motorvejen er jeg overrasket over, at Arteon føles mere stabil.

Testbilerne er ikke sammenlignelige på motorsiden, men viser i stedet bredden i begge bilers modelprogram. Den nye 2 liters benzinmotor i A5 med 190 hk og dobbeltkoblingsgearkasse fås også i Arteon, mens dieselmotoren på 2 liter med 150 hk i Arteon endnu ikke findes i A5 Sportback – dog fås den med samme motor med 190 hk, som igen også findes i Arteon.

Benzinmotoren har en behagelig og snerrende lyd i Audien, og når først kræfterne er hidkaldt, er der nok af dem. Den er ikke helt glad for at slippe dem ud til at starte med, men det kan skyldes, at motoren er skabt meget med henblik på en god kombination af ydelse og økonomi, og at nå over 16 km/l kræver ingen øvelse.
Dieselmotoren i Arteon er grovere, selvfølgelig, men mere villig ved lave omdrejninger. Den føles stærkere, end jeg husker den i Passat, og der er med andre ord masser af overhalingspotentiale i de 340 Nm.

POINT: Audi 2 – Volkswagen 2

Prestige

Denne kategori behøver jeg næsten ikke skrive. Audien vinder uden at prøve. Det fylder meget i mange kunders univers, at det er muligt at vælge en bil med mest mulig prestige for pengene, også selv om der kører tusindsvis af identiske Audier rundt på de danske veje. Audi har bygget sit ry op omkring netop den fremragende materialekvalitet, umiddelbar soliditet og teknisk lækkerhed. Det lever A5 Sportback i særdeleshed op til, og det er ikke et niveau, Volkswagen er på. Arteon er nyskabende i designet, men så solid og lækker som A5 Sportback virker den ikke.

Volkswagen er i sig selv et brand med en vis premiumværdi – lunt i svinget mellem fx Audi og Opel. Her ligger ikke andre, og for mange er netop den særlige position og mærkets ry for gode biler udslagsgivende.

POINT: Audi 3 – Volkswagen 2

 

Pris og værdi for pengene

På gangene hos importøren i Brøndby, hvor Audi og Volkswagen sidder med 50 meters afstand, har der været noget kiggen over skulderen. Priserne, beskatningsgrundlag såvel som listepriser, ligger så tæt, at der næsten er dødt løb mellem Arteon og A5 Sportback.

Audi oplyser af princip altid kun frapriser, når det kommer til beskatningsgrundlag, så det er af sted til forhandleren eller den flådeansvarlige for at få præcise priser. A5 Sportback starter ved beskatningsgrundlaget 458.513 kr. for en 2,0 TFSI med 190 hk og manuel gearkasse. Arteon Elegance 2,0 TFSI med samme motor starter ved 459.995 kr., så tættere kan det ikke blive. Listepriserne starter hos Audi på 559.357 kr., hos Volkswagen på 559.995 kr. Ja, det ser ud til at være tæt løb.

Og så alligevel ikke. Den billigste A5 Sportback til salg til private kommer med en 1,4-liters motor med 150 hk med dobbeltkoblingsgearkasse, hvor Arteon til samme pris kommer med 2-liters motoren med 190 hk og dobbeltkoblingsgearkasse. De næsten enslydende beskatningsgrundlag gemmer også på den forskel, at Arteon altid har dobbeltkoblingsgearkasse med som standard. Det har A5 Sportback ikke.

Den har heller ikke noget nær det udstyr som standard, som Arteon har. Det siger meget, at Audi tager penge for en helt almindelig fartpilot. 6.495 kr. koster den. Aha. Arteon har adaptiv fartpilot som standard, for ikke at tale om adaptive LED-forlygter, klimaanlæg med tre zoner, p-sensorer hele vejen rundt, sædevarme for og bag, komfortsæder med Alcantara/læder, 18″ alufælge og rigtig mange mindre udstyrsdetaljer, som vil få A5 Sportback til at koste 100.000 kr. mere.

POINT: Audi 3 – Volkswagen 3


Det ender med at stå lige på point, men resultatet afhænger i ret så høj grad af, hvad du vægter, for vi har med to rigtig gode biler at gøre. Hvis den rene prestige ikke betyder noget for dig, og du gerne vil have plads, udstyr og komfort, så er den nye Arteon det helt rigtige produkt – og den kører bedre end sin konkurrent fra egen koncern. Hvis plads og udstyr kommer i anden række, og du skal have fire ringe, så vil du være yderst tilfreds med den nye A5 Sportback, som ser godt ud, har en ekstremt fin kabine og udmærkede pladsforhold. Men den store køreoplevelse finder du ikke i denne nyeste udgave af Audis fastback.