Fremragende Volkswagen – ny Polo uden overraskelser

  • Fremragende Volkswagen - ny Polo uden overraskelser
  • Fremragende Volkswagen - ny Polo uden overraskelser
  • Fremragende Volkswagen - ny Polo uden overraskelser
  • Fremragende Volkswagen - ny Polo uden overraskelser
  • Fremragende Volkswagen - ny Polo uden overraskelser
  • Fremragende Volkswagen - ny Polo uden overraskelser
  • Fremragende Volkswagen - ny Polo uden overraskelser
  • Fremragende Volkswagen - ny Polo uden overraskelser
  • Fremragende Volkswagen - ny Polo uden overraskelser
  • Fremragende Volkswagen - ny Polo uden overraskelser

Den nye Seat Ibiza er en fremragende minibil, og den er en forsmag på den nye Volkswagen Polo, som mange danskere venter på. Blog om Biler har sat sig bag rattet af den nye Polo i Tyskland – og den tyske bil leverer varen, præcis som vi forventede. Tættere har Polo aldrig været på Golf

Det kan være en svær sandhed at høre, hvis man er Ford-, Kia-, Seat- eller noget som helst andet forhandler, der sælger biler i miniklassen: Volkswagen Polo er som bil på et niveau, som jeres biler ikke kan nå. Det er for tidligt for mig at sige, at det gælder, fordi den helt nye Polo, som Volkswagens forhandlere kan begynde at skippe ud til kunderne allerede i oktober, er en bedre bil en Ford Fiesta, Kia Rio eller Seat Ibiza – jeg har netop kørt den et par timer ad, ærligt talt, uinspirerende ruter omkring Hamborg, og det regnede meget af tiden. Nogen konklusion på den klassekamp får du ikke før jeg får nøglerne til en ny Polo i Danmark, men du får forklaringen på, hvorfor den allerede inden første meter er trillet er på et højere niveau.

Polo er klasseløs. Den tiltaler fruen fra Nordsjælland, den tiltaler den unge fyr, og den tiltaler pensionistparret. Præcis som den større Golf har et image, der gør, at man kan dukke op alle steder uden at blive set op eller ned på, så har Polo det også. Især hjulpet rigtig meget af den udgående femte generation, som har gjort Polo skarpere og mindre nuttet. Det er en stor del af grunden. En minibil kan være legesyg og kulørt som en Citroën C3, komme fra et endnu ungt mærke som Kias Rio, og så kan den være stram og langtidsholdbar i designet – og så komme med Volkswagens næsten-premium-mærkeidentitet og høj gensalgsværdi.

Mine timer bag rattet af en særdeles orange Polo 1,0 TSI med 95 hk, den Volkswagen forventer bliver bærende variant i Danmark (minus farven. Den skal nok bare være grå eller sort), fortæller mig nok til at sige, at det her er en virkelig vellykket bil, som på mange måder hæver sig over sin bestemt allerede vellykkede forgænger.


Voksen, men ikke følsom

Jeg husker det som om, jeg synes at den gamle Polo var konservativ og ligegyldig i designet, da den kom i 2009. Jeg tog fejl, og de ord trækker jeg gerne tilbage. Det er umuligt at se, hvor gammelt det design er i dag, og deri ligger selvfølgelig noget af Volkswagen-magien. Men den var smal og høj i det, som en hel del små biler ender med at være.

Jeg falder slet, slet ikke bagover, da jeg går rundt om den nye Polo ved Hamburg Flughafen, før vi kører af sted. Fronten er et miks af blødt og hårdt – og flere VW-modeller, der kom før den. Bagenden er rolig og pæn, men mest af alt gør den nye platform, MQB A0, der havde premiere i den nye Seat Ibiza tidligere i år, at Polo ser meget mere ud som en skrumpet stor bil. Næsten syv centimeter bredere, otte centimeter længere og 9,4 cm mere mellem akslerne. Den ser bred ud, fordi den er bred. Jeg må jo nok bare erkende, at om otte år vil jeg sikkert synes, at designet på fronten er præcis, som det burde være, men lige nu og her er stemningen mere lunken.

Volkswagen har altid haft flair for at udhule karrosserier, og med ekstra plads at arbejde på, så er den sjette generation Polo pladsmæssigt tættere på Golf end nogensinde, uden at den dog har nær samme benplads og dybde i bagagerummet. Skulle man ske at komme fra fx en Ford Focus eller Mazda 3, vil man dog opdage, at Polo har lige så god plads. Det er biler, der er op til en halv meter længere. Den orange Polo har “desværre” lydanlægget fra amerikanske Beats (ekstraudstyr), som kommer med en subwoofer i bagagerumsbrønden, så den justerbare bund ikke kan justeres nedad – så det fulde potentiale i det 351-1.125 liter store bagagerum må jeg lige efterprøve ved lejlighed i Danmark.


8 tommer helt uden beregning

Bag de orange paneler i kabinen sidder jeg decideret fremragende, præcis som jeg gør det i den nye Seat Ibiza, søstermodellen fra Spanien. Volkswagen har selvfølgelig givet Polo lidt bedre materialer, og hvor ingen Ibiza strutter af blød plast (jeg ser det ikke som rigtig negativt), så har Polo i udstyrsniveauerne Comfortline og Highline blød plast på toppen og midten af instrumentbordet, mens basismodellen Trendline, som i dag, kører med den hårde plast.

En helt i gennem stor sejr for den danske importør er den store touchscreen på 8″, som sidder højt i panelet. Den er standard i alle Polo, fra Trendline med 75 hk til GTI med 200 hk. Ingen anden bil i klassen har den slags storskærm på listen over standardudstyr, og det er en gevinst for en bil i en tid, hvor alle er vant til at bruge smartphones og tablets med skærme med fantastisk opløsning. Her er ikke tale om et gnidret display, men et fremragende system med knivskarp opløsning, og det reagerer prompte på berørelse. Som den første i klassen fås Polo med digital instrumentering (Active Info Display), og den er endda den første VW med generation to, hvor der er flere indstillings- og visningsmuligheder. Også noget af en fremvisning i teknik, som gør Polo til noget unikt i klassen. Prisen er, som alt i denne tid med mulige afgiftsomlægninger, ikke på plads.

Det er til gengæld modelprogrammet. Trendline, Comfortline, Highline og sidst på året GTI. Altid fem døre. Sikkerhed står skrevet med stort S, så aut. nødbremse op til topfart med fodgængergenkendelse op til 65 km/t, adaptiv fartpilot på alle udgaver med turbomotor, multikollisionsbremse og pre-crash-system er universel standard. Trendline har desværre ikke aircondition som standard, men det har den naturlige bestseller Comfortline. Det er den udgave, de fleste ender med, og i forhold til Trendline har den el-spejle, træthedsregistrering, multifunktionslæderrat, den justerbare bagagerumsbund, el-ruder hele vejen rundt og midterarmlæn. Den dyreste, Highline, har alufælge, tågeforlygter og LED-baglygter. Ekstraudstyret er uoverskueligt, fordi det er omfattende. DK-pakker med fx LED-forlygter, eller klassens største panoramaglastag, måske justerbar Sport Select-undervogn? Gå i krig, og en Polo ender sikkert nemt på 250.000 kr.

Og en servicemeddelelse: de orange paneler er også ekstraudstyr. Alle modeller har som standard nogle mere mere nedtonede sorte eller grå paneler.


De tre brave cylindre

Ruten rundt om Hamburg er som den hverdag, mange danskere i en Polo møder hver dag. Lange landevejsstræk, tung trafik på en bred vej i byen. Det er som at pendle, og den nye Polo med sin stærkere voksenhed gør det fornemt, præcis som jeg havde forventet det. Den har ikke en avanceret bagakslen med mange led, som de stærkere udgaver af Golf har det, men det afholder den ikke fra at køre neutralt, veltilrettelagt og velaffjedret på alle de veje, bilen og jeg kommer på i Hamburg-området. Denne Polo har køreindstillinger med justerbar undervogn, mulighed for strammere styretøj og flere andre ting, men ruten er helt ærligt ikke god nok til at vurdere, om det gør noget godt eller skidt for Polo. Jeg kan til gengæld klart vurdere, at vej- og vindstøjen er forbløffende godt holdt på afstand. Den mest fremtrædende kilde til larm er den trecylindrede turbomotor, og det er i nogen grad fordi bilen er så veldæmpet.

Den 1 liter store maskine virker lidt grov i det, og her i udgaven med 95 hk har den kun fem gear. Den er gearet, så de 175 Nm ikke er meget bevendt, når du sætter af sted ved lav fart i 2. gear. Når først vognen triller, er der ingen ko på isen, og selve gearkassen er vellykket med lettere og blødere skift end i den gamle Polo. I Danmark bliver basismotoren en trecylindret uden turbo med 75 hk, og helt uden at vide det, vil jeg skyde på, at 95 Nm fra 3.000 o/min vil give mere støj end fremdrift.

Før jeg forlader den rummelige Polo, stoppet med elektroniske finesser og voksen optræden, så prøver jeg en version med den 115 hk stærke motor med dobbeltkoblingsgearkasse (DSG, syv trin), trinnet før den firecylindrede 1,5 TSI Evo med 150 hk, som ikke er til stede i Hamburg. Lidt tøven fra igangsætning skyldes gearkassen, men det er tydeligt, at de ekstra 20 hk og flere geartrin klæder Polo rigtig meget endda.

Man kunne tro andet, men den nye Polo kommer også i udgaver med dieselmotor. Diesel-gate har fået Volkswagen til at montere de dyre SCR-katalysatorer på den firecylindrede 1,6 – med enten 80 eller 95 hk – så Polo-kørere også i denne generation kan køre ultraøkonomisk. Men jeg regner med, at det er sidste generation Polo med dieselmotor, for det bliver for dyrt med så komplicerede motorer i minibiler.

Mere kompliceret end at tale om danske priser er det nu ikke. Igangværende forhandlinger om bilafgiften gør, at Volkswagen holder fast i kun at ville ud med prisen på basismodellen, Polo 1,0 MPI Trendline med 70 hk uden aircondition. 160.000 kr. Skal jeg hæfte mig ved prisen på forgængeren for at skyde på en pris for den forventet populære Polo 1,0 TSI Comfortline med 95 hk, så vil jeg skyde på 190.000 kr., hvis omlægningen skulle resultere i, at der intet sker. Det er ingen foræring, men igen – det her er en Polo, ikke en hvilken som helst minibil.