Frisk, ukompliceret mikro-SUV

  • Frisk, ukompliceret mikro-SUV
  • Frisk, ukompliceret mikro-SUV
  • Frisk, ukompliceret mikro-SUV
  • Frisk, ukompliceret mikro-SUV
  • Frisk, ukompliceret mikro-SUV
  • Frisk, ukompliceret mikro-SUV
  • Frisk, ukompliceret mikro-SUV
  • Frisk, ukompliceret mikro-SUV
  • Frisk, ukompliceret mikro-SUV

Suzuki Ignis er så lille, at vi tør kalde den eneste medlem af mikro-SUV-segmentet. Kan den 3,7 meter korte japaner andet end se smart ud?

> I starten af april kommer Ignis til salg fra 127.990 kr.
> Der er kun en motor, men den fås med firehjulstræk
> Aut. nødbremse, LED-forlygter og 7” infotainment

Suzuki viser nu, hvor lille en SUV kan være. Den nye Ignis er en mikrobil med høj undervogn og højt til loftet, og der er hele 42 cm i længden op til fx Renault Captur. Den er lille, virkelig lille af en SUV at være, men markedets eneste mikro-SUV er fyldt med fine detaljer og plads til fire, og så er designet så smart og unikt, at køberne nok skal flokkes om den lille japaner – hos en Suzuki-forhandler i nærheden af dig fra starten af april til priser fra 127.990 kr. Ja, den KAN leveres med firehjulstræk – det er jo Suzuki, det her.

Ignis, Ignis… det har jeg hørt før?

Ja, du husker den som hjemmeplejens foretrukne, som en lille høj bil (ikke noget nyt der, altså), der blev lavet frem til 2008. Dengang var den hverken SUV eller noget andet moderne, bare en høj bil med et design så attraktivt som en nikotingul væg. Suzuki lavede faktisk en Ignis Sport med 110 hk som en hyldest til Ignis-versionen brugt i rallysporten. Den lyder sjov, men selv om Suzuki-fans på nettet råber efter en Ignis Sport årgang 2017, så råber de indtil videre forgæves. Men jeg håbede fra starten, og gør det stadig, på en Ignis med 1-liters Boosterjet-motoren – tre cylindre, turbo og måske 115 hk.

Hvor mange hestekræfter får man så i den nye Ignis?

90 hk. Altid 90 hk. Der er en motor, Dualjet-motoren introduceret i den faceliftede Swift for få år tilbage, men den fås så til gengæld med og uden et mild-hybrid-system. SHVS-hybridsystemet er meget mildt, pænt sagt, og den lille el-motor understøtter benzinmotoren og fungerer som uafhængig starter, når motoren er stoppet med start-stop-funktionen, men giver intet boost til motoren. Forbruget bliver lidt bedre med 23,3 km/l mod 21,7 km/l for den hybridfri version af Ignis. Men 5.000 kr. for det system, som ikke sparer dig årlig grøn ejerafgift, gør det overflødigt. Sagt på en anden måde: et så simpelt system skal bare være standard.

Udover et lidt fattigt bundtræk er der ikke meget at klage over ved det ensidige motorudvalg. 90 hk møder i Ignis nemlig kun 897 kilo i basisversionen, og så længe man ror sig gennem gearene i god takt med at de 120 Nm udfolder sig, kan man mere end bare følge trafikken – i hvert fald frem til man møder motorvejstrafikken. At motoren så er firecylindret, og ikke en maskine med tre mere ubalancerede cylindre, holder vibrationer og støj på et lavt niveau – men det her er i hjertet kun en mikrobil, så mekaniske lyde og andre støjkilder er ikke helt som i fx en minibil. Men hvor meget støjisolering kan der også lige blive plads til med kun 900 kilo?


Nogle mikrobiler kører virkelig dårligt. Gør Ignis også det?

Suzukis mikro-SUV er baseret på samme platform som Baleno og den nye Swift, som jeg skal prøve senere på måneden. Det er en stærk, let og fleksibel konstruktion, så Ignis virker stabil og godt ’støbt’. Den kan ikke helt løbe fra det faktum, at akselafstanden kun er 244 cm (her er Captur 17 cm længere), så der er gratis hop til alle, når ujævnhederne er store, og man kan stort set altid mærke vejen. Affjedringen gør sit job helt okay – hverken mere eller mindre.

Jeg havde sat næsen op efter et styretøj så livligt og hurtigt som i Baleno eller Vitara, men i Ignis er det kontante erstattet af det mere bedøvede. Min testrute var ikke lang nok til at afgøre, om styretøjets feedback er i orden, så det må en længere test på et senere tidspunkt vise.

Så den fås altså med firehjulstræk?

Danmarks billigste firehjulstrækker. Ignis AllGrip er den udgave, du skal vælge, hvis du brænder for at komme ud i noget mudder, forcere nogle stejle bakker og bare fise forbi os andre i sneen. For 28.000 kr. kommer Ignis med permanent firehjulstræk, systemer for bakkenedkørsel og Grip Control, som deaktiverer traction control for optimalt greb – hvis du selv slår det til. 169.990 kr., og du er på vej i den danske vildmark (husk at spørge landmænd, godsejere, skovfogeden…).

Med den korte akselafstand og frihøjde som en Vitara kan Ignis med firehjulstræk komme ganske langt, siger Suzuki, men jeg havde desværre ikke lejlighed til at prøve det af ved præsentationen. Du skal vide, at systemet er mere simpelt end i Vitara og S-Cross, så det er altid aktivt – bilen kører aldrig bare med forhjulstræk, og det koster på forbruget, så den er vurderet til 20 km/l. Men hvis firehjulstræk er hvad man vil have, er det en lille pris at betale. Og er det ikke bare fedt, at en mikrobil med høj undervogn fås med firehjulstræk (Fiat Panda 4×4 findes også, men pt. ikke i Danmark)?


Er der ellers noget, jeg skal vide om Ignis?

Den ser smart ud, ude og inde, men det har du nok lagt mærke til. Fronten er lige i skabet, især i topversionen Adventure med LED-forlygter og krom over det hele. Siden er bastant, især bagstolpen er enorm – brudt op af et historisk element fra en ukendt bil, Suzuki Cervo fra 70’erne. De tre riller var dengang rigtige åbninger til køling, men i dag er de bare en kæk bemærkning. Motorhjelmen og det lille stykke plast på siderne af den kommer fra Vitara, de sorte a-stolper fra Swift.
Bagenden. Ja, altså, jeg kan ikke sige, at det er bedre i virkeligheden, men point for at skabe noget unikt, Suzuki.

To af tre udstyrsvarianter kommer med 7″ infotainment i et interiør med et fedt design. Langt flere fede detaljer end i de større Suzuki-modeller, og så rører det mig ikke, at det eneste bløde materiale i kabinerne findes på sæderne. Det virker robust, skruet godt sammen. Det er en funky stil, og de orange elementer (fås også i stålgrå) er en perfekt måde at live kabinen op på.

Igen, Ignis er en mikrobil med en masse ekstra højde. Derfor er den smal, så to voksne ved siden af hinanden nemt kommer i berøring. Rattet kan kun justeres op og ned, og sæderne er ikke store og støttende som i en Volvo. Men det man får er ‘ærligt’, og i versioner med fire siddepladser (kun basisversionen har fem seler) er der et to-delt længdejusterbart bagsæde (16,5 cm forskydning), som gør at bagagerummet rummer fra 292-373 liter – alt efter om man straffer dem på bagsædet eller vælger bagage fra. Ryglænshældningen kan også justeres, så her er udstyr, som i flere dyre SUV-modeller koster ekstra.

Automatisk nødbremsesystem med fodgængergenkendelse er ekstraudstyr i de to varianter under topmodellen, Club og Active, til 7.000 kr. Så det gør, at Adventure-udgaven til 159.990 kr. med navigation, aut. klimaanlæg, LED-forlygter, læderrat, fartpilot og nøglefri adgang/start virker som et godt bud, hvis man alligevel vil tilføje nødbremsen til Ignis Activ, der koster 141.990 kr. uden systemet.

Men basismodellen Active til 128.990 kr. er ikke en helt skrabet mikro-SUV. Aircondition, splitbagsæde, el-ruder foran, Bluetooth, ratbetjent lydanlæg, el-spejle og lyssensor er free of charge.