Friske minier: ny Seat Ibiza mod ny Nissan Micra

  • Friske minier: ny Seat Ibiza mod ny Nissan Micra
  • Friske minier: ny Seat Ibiza mod ny Nissan Micra
  • Friske minier: ny Seat Ibiza mod ny Nissan Micra
  • Friske minier: ny Seat Ibiza mod ny Nissan Micra
  • Friske minier: ny Seat Ibiza mod ny Nissan Micra
  • Friske minier: ny Seat Ibiza mod ny Nissan Micra
  • Friske minier: ny Seat Ibiza mod ny Nissan Micra
  • Friske minier: ny Seat Ibiza mod ny Nissan Micra
  • Friske minier: ny Seat Ibiza mod ny Nissan Micra
  • Friske minier: ny Seat Ibiza mod ny Nissan Micra
  • Friske minier: ny Seat Ibiza mod ny Nissan Micra
  • Friske minier: ny Seat Ibiza mod ny Nissan Micra
  • Friske minier: ny Seat Ibiza mod ny Nissan Micra
  • Friske minier: ny Seat Ibiza mod ny Nissan Micra
  • Friske minier: ny Seat Ibiza mod ny Nissan Micra
  • Friske minier: ny Seat Ibiza mod ny Nissan Micra
  • Friske minier: ny Seat Ibiza mod ny Nissan Micra
  • Friske minier: ny Seat Ibiza mod ny Nissan Micra
  • Friske minier: ny Seat Ibiza mod ny Nissan Micra
  • Friske minier: ny Seat Ibiza mod ny Nissan Micra
  • Friske minier: ny Seat Ibiza mod ny Nissan Micra
  • Friske minier: ny Seat Ibiza mod ny Nissan Micra
  • Friske minier: ny Seat Ibiza mod ny Nissan Micra
  • Friske minier: ny Seat Ibiza mod ny Nissan Micra
  • Friske minier: ny Seat Ibiza mod ny Nissan Micra
  • Friske minier: ny Seat Ibiza mod ny Nissan Micra
  • Friske minier: ny Seat Ibiza mod ny Nissan Micra
  • Friske minier: ny Seat Ibiza mod ny Nissan Micra
  • Friske minier: ny Seat Ibiza mod ny Nissan Micra
  • Friske minier: ny Seat Ibiza mod ny Nissan Micra
  • Friske minier: ny Seat Ibiza mod ny Nissan Micra
  • Friske minier: ny Seat Ibiza mod ny Nissan Micra
  • Friske minier: ny Seat Ibiza mod ny Nissan Micra
  • Friske minier: ny Seat Ibiza mod ny Nissan Micra
  • Friske minier: ny Seat Ibiza mod ny Nissan Micra

To af årets største nyheder i miniklassen er nu kommet til Danmark: den på alle måder forandrede Nissan Micra og den helt nye Seat Ibiza, som er den første bil i VW-koncernen på en spændende ny platform. Blog om Biler tager som de første den nye Ibiza ud på test på danske veje – og giver den selskab i form af den nye Micra. En duel på alt fra motor over udstyr til rummelighed

Fire meter er det nye sort. Minibilerne med en længde omkring de fire meter tager en større og større bid af det danske bilmarked, og der er der rigtig mange gode grunde til. Bilerne i den klasse kan nemlig (næsten) det hele. Der er god plads i mange af dem, sikkerheds- og komfortudstyret er blevet rigtig omfattende, og flere af dem er på højde med de større biler i Golf-klassen, når det kommer til køreegenskaber, motorer og komfort. Man kan få minibiler i spareudgaver med trecylindrede motorer, men man kan også gå helt amok og få dem i GTI-udgaver eller med et massivt luksusudstyr.

I år kommer der uoverskueligt mange nye eller opfriskede minibiler, nogle vigtigere end andre, og før de nye udgaver af Ford Fiesta og Volkswagen Polo kommer til Danmark (juli og november), har særligt to fanget min opmærksomhed. Den nye Nissan Micra og den nye Seat Ibiza. Jeg har prøvet dem på veje i udlandet tidligere på året – Micra i Kroatien, Ibiza i Spanien – men nu er de landet i Danmark, og jeg har fået nøglerne til den første nye Ibiza på dansk jord, og så er en sammenligning med den nye Micra jo uundgåelig. Mini mod mini, Japan mod Spanien, fire kategorier med fordeling af et point i hver.

VIDEO – Ny Ibiza kan slå alle de andre


Helt kort om de to nye minier

Den nye Micra bryder med alt det, Micra er kendt for. Den går fra en mellemting mellem mikro- og minibil til fuldvoksen minibil, og den går fra trist til trendy med fedt design og masser af udstyr. En masse sikkerhedsudstyr er standard. Priserne starter ved 139.900 kr.

Den nye Ibiza er en frontløber i den store Volkswagen-koncern. Seat er først med en ny platform og teknik, som allerede i år breder sig til den nye Polo og spaniernes egen lille SUV, Arona. Arona tager den plads, som stationcarudgaven af Ibiza, Ibiza ST, efterlader. For gøre Ibiza ekstra interessant, har Seat også givet den lækkert design og en masse udstyrsmuligheder. Ibiza kan blive din til priser fra 134.900 kr., og den har som Micra nu altid fem døre.

Plads og funktionalitet

Jeg gentager lige mig selv til at starte med. Minibilerne skal kunne det hele, for i Danmark bliver de sendt i kamp som transportmidler, underholdningsmaskiner og familiecontainere. Så der skal være styr på alle fronter for at give den bedst mulige minibil. Når det kommer til designet på Nissan Micra og Seat Ibiza, vil jeg lade dig være dommeren – denne gang vil jeg springe over at være smagsdommer omkring designet, men bare sige, at jeg synes begge biler har flotte proportioner, et dynamisk udtryk og stærkt overbevisende design.

Men hvad den nye Micra ikke har er gode pladsforhold. Den er syv centimeter kortere end Ibiza og kommer ind lige under de fire meter i længden, har samtidig kortere akselafstand og fire centimeter færre i bredden. Bredden spiller ikke den store rolle, for dørene er ret slanke, og kabinen føles fra forsæderne intim på en god måde, men bagsædet er en helt anden historie. Som voksen skal man helst ikke være mere end 175 cm høj for at passe ind. Loftshøjden og benpladsen er trang, så man skal forsøge at smyge knæene om forsæderne. Derudover kan selv den dyreste Micra ikke fås med elruder bagi. Bagagerummet er til gengæld fint og regulært.

Ibiza har et endnu større bagagerum, som faktisk er blandt de største i klassen. Mere imponerende er dog, at den nye platform, som har gjort Ibiza meget bredere og har givet længere afstand mellem akslerne. Det giver bonus i form af pladsforhold på bagsædet, som selv voksne mænd kan bruge til noget. Man sidder godt og har god plads på alle leder og kanter. Og så er elruder bagi standard i alle versioner med undtagelse af den billigste, Reference.

Ved forsæderne har man meget bedre plads end i den gamle Ibiza og mere luft omkring sig end i Micra. Instrumentbordet er altid i hård plast, men opbygningen og den hårde plasts kvalitet efterlader ingen tvivl om, at Ibiza er solid. Den lille touchscreen på 6,5” forsvinder lidt i konsollen, som helt klart er designet til den større udgave med glasskærm i størrelsen 8”. Ibiza har rigtig gode forsæder, meget overskuelig betjening af alt fra fartpilot (fås som adaptiv) til Bluetooth. I modsætning til Micra fås Ibiza med automatisk klimaanlæg med to zoner.

Micra er en frisk oplevelse fra førersædet med de runde luftdyser og det sportslige rat, og i testbilen pifter det bløde kunstlæder på instrumentbordet og lædersæderne i pakken Red Pack til 11.000 kr. det hele op. Det støder lidt sammen med meget billig plast fx på dørene og knapperne til elruderne, men godt ser det ud. 7” touchscreen med lidt gammeldags grafik er standard allerede fra andet udstyrsniveau af fire mulige, men vælger man topmodellen Tekna erstattes Apple CarPlay/Android Auto desværre af indbygget navigation. En flot farveskærm til kørecomputeren trækker op, men at sæderne giver mindre støtte end i Ibiza trækker ned.


POINT: Micra 0 – Ibiza 1

Priser, udstyr og værdi for pengene

For fem år siden var det svært at forestille sig, at to minibiler som Micra og Ibiza kunne have så meget sikkerheds- og komfortudstyr, enten på listen over standardudstyr eller mod merpris. De kan fås i mange udstyrsvarianter og der er rigtig mange udstyrsmuligheder.

Men der er også store forskelle. Basispriserne ligger meget tæt med Micra fra 139.900 kr. og Ibiza fra 134.900 kr., og basismotorerne minder – i hvert fald på papiret – meget om hinanden. Derfra går de to producenter forskellige veje. Nissan bruger den typisk japanske måde med at tilbyde relativt lidt ekstraudstyr og mest i pakker, og noget udstyr er forbeholdt topmodellerne. Trækker jeg pakker med interiør- og eksteriørfarver, diverse striber og indlæg fra, så er der seks stykker udstyr/pakker at koncentrere sig om, tre af dem standard på den testede topmodel Tekna. Den har som standard LED-forlygter, Comfort Pack med aut. klimaanlæg, alufælge mv., og Premium Pack med navigation, bakkamera og Bose Personal-audioanlæg med to højttalere i førerens nakkestøtte – som koster ekstra til de andre versioner, hvis de fås. Bose-anlægget er i øvrigt en stor lydoplevelse med usædvanligt klar og fyldig lyd, også selv om man så ikke sidder i førersædet.

Micra 0,9 Tekna til 179.100 kr. er virkelig veludstyret til prisen med alle de nævnte ting og meget mere som standard, og det kan ikke betale sig at udstyre de billigere versioner med ret meget udstyr, for så når man hurtigt den pris. I stedet kan man overveje N-Connecta til 166.100 kr., som har meget af udstyret som standard, dog ikke fx LED-forlygter. Alle Micra har aut. nødbremsesystem med fodgængergenkendelse, fjernlysassistent og intelligent sportskifteassistent som standard.

Ibiza har også aut. nødbremsesystem, men ikke de to andre systemer – og sportskifteassistent og blind vinkel-system fås slet ikke. Til gengæld vil jeg til hver en tid hellere have adaptiv fartpilot, som Seat sælger prisbilligt til 4.100 kr. til den testede Style og varianterne Xcellence og FR. LED-forlygter fås til 12.200 kr., Media System Plus med 8” skærm til 8.000 kr., nøglefri adgang/start til 5.800 kr. og et Beats-audioanlæg med seks højttalere til 8.500 kr. Det giver fantastisk lyd for en minibil, men helt så godt som Bose-anlægget i Micra er det ikke. Og det er som sagt standard i den testede Micra. I det hele taget har Micra Tekna meget mere standardudstyr end Ibiza Style, men prisen for spanieren er så også næsten 30.000 kr. lavere, mens den mere sammenlignelige Ibiza Xcellence koster 174.900 kr. Den mangler stadig udstyr for helt at nå Micra, men der er altså større valgfrihed omkring udstyrsmulighederne.

Vægter man mest muligt standardudstyr, står Micra stærkest, mens variationsmulighederne hos Seat er større.


POINT: Micra 1 – Ibiza 1

Motor og gearkasse

Værdi for pengene er også meget andet end udstyr, og i kategorien motor og gearkasse slår Ibiza virkelig igen. Den spanske mini tilbyder her mere end den japanske mini.

Det starter med udvalget af motorer og gearkasser. Seat har adgang til de bugnende hylder hos Volkswagen, og Ibiza introduceres allerede fra starten med trecylindrede benzinmotorer fra 75 til 115 hk, og en benzinmotor med fire cylindre og 150 hk og en dieselmotor med fire cylindre med 95 hk er på vej. En hidsig Cupra med over 200 hk er også i støbeskeen. Gearkasserne er manuelle med fem eller seks trin, mens en automatisk dobbeltkoblingsgearkasse med syv trin fås til benzinmotoren med 115 hk og dieselmotoren.

Micra fås med tre motorer med en maksimal ydelse på 90 hk, og der er kun en gearkasse: en manuel med fem trin. Motorerne stammer fra Renault, og det er to trecylindrede benzinere på 0,9 liter med 90 og 70 hk. Dieselmotoren på 1,5 liter yder 90 hk. Der er ingen forlydender i forhold til, om den stærkere 1,2-liters benzinmotor fra Renault Clio med 120 hk kommer i Micra, men den ville pynte på modelprogrammet. En GTI-udgave, en Nismo, kommer senere til dem, som kræver ekstra meget underholdning.

De to testbiler har fuldt sammenlignelige motorer. Micra har den lille trecylindrede IG-T-turbomotor på 0,9 liter med 90 hk, altså den stærkest mulige, mens Ibiza kører med 1,0 TSI, den trecylindrede turbomotor på 1 liter med 95 hk. Det er samme motor, der fås med 115 hk, som har et ekstra trin i gearkassen, mere moment og en merpris på 12.000 kr.

Måden de to motorer løser opgaven på gør den store forskel. Micra-motoren har et spinkelt moment for en turbomotor med 90 hk. Blot 140 Nm, som først dukker op fra 2.250 o/min. Det giver en uharmonisk motor, som med sin lille størrelse kæmper med ringe bundtræk, så det føles akavet og svært at sætte glidende i gang. Mellem 1. og 2. gear er der et hul i kræfterne, og motoren føles først frisk, når den får stryg. Den føles levende og villig ved høje omdrejninger, men det er altså ikke der, jeg vil have kræfterne i en minibil, der ikke er en GTI. Motoren opfører sig bedre, og kultiveret nok, når man først er i fart, men lad den ikke falde for langt i omdrejninger, for så er speederresponsen lig nu. Gearkassen har altså langt fra en perfekt gearing, og den føles også lidt for løs i skiftene.

Ibiza 1,0 TSI med 95 hk har et moment på 175 Nm, som rulles ud allerede fra 1.500 o/min. Det lyder så harmonisk, som det ser ud. Glidende igangsætning med udmærket bundtræk, langt færre gearskift for at opnå samme fremdrift som i Micra. Ørerne kan sagtens høre, at motoren er trecylindret, men den er godt kapslet ind, og Ibiza støjer en del mindre end Micra. Motoren er frisk, men man skal op i den med 115 hk for at føle et rigtigt skub i ryggen. Gearkassen har som sagt kun fem trin, men færre omdrejninger og bedre gearing end i Micra sikrer en klar sejr i denne kategori.


POINT: Micra 1 – Ibiza 2
 

Køreegenskaber og komfort

Da jeg første gang kører på motorvejen i Micra, på vej ud for at hente Ibiza, er der frisk, men ikke hård vind. Det virker som gift for den japanske nyhed, der føles let som en fjer i vinden. Det rusker i rattet, og jeg ender ubevidst med at holde mig på 105 km/t. Havde jeg ikke været udenfor bilen, ville jeg tro, det stormede, men det gør det ikke.

Jeg skifter over til Ibiza og kører på motorvejen igen. Samme retning kort tid efter. Jeg skal passe på, jeg ikke kommer langt over fartgrænsen, for her er retningsstabiliteten som i en Golf. Den ligger stille, og jeg får ikke det mindste af vinden at føle i hverken rattet eller ved at blive rusket frem og tilbage mellem kørebanerne. Det giver sig selv, at det her er langt mere behageligt og godt for følelsen af sikkerhed på vejen. Begge testbiler står i øvrigt på 17” fælge, som kun er standard på Micra. Ibiza Style har som standard 15” stålfælge, men det giver i dette tilfælde en ligeværdig kamp, at Ibiza har fået eftermonteret større hjul.

17” koster mere på affjedringskomforten i Micra end i Ibiza, men ikke på nogen måde så negativt, som jeg frygtede, da jeg første gang prøvede den i Kroatien. Den er stram, men kun rigtige huller slår i gennem og planter sig i karrosseriet, så komforten er godkendt. Micra har de mere direkte køreegenskaber i dette selskab med et styretøj, som reagerer hurtigt på alle input. Den har Active Trace Control, som svarer lidt til et elektronisk differentiale, som gennem ESC-systemet overfører kræfterne til det forhjul, som tyngden ligger på i svingene. Jeg kan holde en høj fart og en præcis linje, og Micra har virkelig imponerende svingegenskaber trods blød krængning. Bare ærgerligt at motoren holder bilen tilbage.

For at vinde denne kategori, skulle Micra være den eneste sjove bil i det her selskab. Det er den ikke. Ibiza er mere moden og ikke nær så umiddelbar, men presses den i de samme sving som Micra, leverer den køreegenskaber på linje med japaneren. Styretøjet virker ikke nær så direkte, men vejgrebet er lige så fornemt, og trods en mere komfortabel affjedring krænger den mindre. Den nye platform er hævet over det meste andet i klassen, når jeg tæller alle aspekter med.

POINT: Micra 1 – Ibiza 3

KONKLUSION

Den nye Seat Ibiza vinder sikkert i tre ud af fire kategorier, og jeg har svært ved at pege på en anden minibil på markedet lige nu, der gør det så godt. På intet område er den under gennemsnittet, og selv om den nye Nissan Micra er en mere umiddelbart underholdende bil med mere udstyr som standard, så har den områder, hvor den er gennemsnitlig eller det, der er værre, fx når det kommer til pladsforhold eller drivlinje.