Golf-klassen med 300 hk

  • Golf-klassen med 300 hk
  • Golf-klassen med 300 hk
  • Golf-klassen med 300 hk
  • Golf-klassen med 300 hk
  • Golf-klassen med 300 hk
  • Golf-klassen med 300 hk
  • Golf-klassen med 300 hk
  • Golf-klassen med 300 hk
  • Golf-klassen med 300 hk
  • Golf-klassen med 300 hk
  • Golf-klassen med 300 hk
  • Golf-klassen med 300 hk

Mercedes-AMG er klar med sin billigste model – den nye A 35 med 306 hk og firehjulstræk. Prisen er 631.398 kr., men den “billige” AMG er bestemt ikke alene i klassen med hatchbacks med omkring 300 hk. Se hvilke biler A 35 konkurrerer med, hvad de kan, og hvad de koster

300 hk i en kompakt bil var forrykt for 10 år siden, men nu er det normalt i Golf-klassen. Og det er slet ikke toppen af klassen, for 400 hk er det nye mål, bilproducenterne går efter. Lige nu er det Audi, der med RS 3 markerer den absolutte top med 400 hk, men der kommer kun til at gå kort tid, før Mercedes-AMG er klar med den nye A 45, som når højere end det.

Før 45 kommer 35. Mercedes-AMG vil mere end konkurrere blandt topatleterne med den hidsige A 45, så tyskerne sætter nu ind for at ramme bredere med en lillebror med navnet A 35. Den nye A 35 er den billigste model, der bærer navnet AMG, og den danske pris er nu kommet på plads. Hvor feltet af hurtige hatchbacks med 400 hk jo er forsvindende lille, så er der hårdere konkurrence i luftlaget omkring de 300 hk, hvor A 35 lander.

Men hvad kan den nye Mercedes-AMG A 35, og hvad kan konkurrenterne? Læs med herunder, hvor du selvfølgelig også får priserne på de hurtige biler.

VIDEO – Cupra Ateca, spansk SUV på steroider

Audi S3 Sportback

De fire Ringe fra Ingolstadt står ikke bare med en S-model, men med hele tre varianter. Du kan få S3 som Sportback med fem døre, sedan og som cabriolet. En bred vifte af versioner, som alle har den samme 2-liters benzinmotor med turbo. Audi har kørt ydelsen op og ned de sidste par år, takket være de nye WLTP-normer, men ydelsen fra motoren er landet på 300 hk lige ud.

Fra 0 til de første 100 km/t går der 4,7 sekunder (Sportback), og begrænseren lader os fortsætte op til 250 km/t. S3’erne har Quattro-firehjulstræk – det er jo en Audi – og automatisk dobbeltkoblingsgearkasse er nu den eneste mulighed. Prisen for herlighederne i Sportback-form med udstyr som LED-forlygter, 18″ fælge og sportssæder med stof/læder er 663.692 kr. Sedanen koster 677.402 kr. og den åbne S3 står i 733.197 kr.
Hverken digital instrumentering eller automatisk nødbremsesystem er standard, men 2019 er også det sidste år for den nuværende S3. I løbet af året præsenteres en ny A3, og så følger en ny S3 senest i 2020.


BMW M140i

Den eneste bil i klassen med baghjulstræk. Men med mindre Alfa Romeo tager sig sammen og bruger platformen fra Giulia til en ny Giulietta med træk på baghjulene (kryds fingre!), så er det definitivt slut med baghjulstræk i Golf-klassen, når BMW skifter 1-serien ud senere i år eller i starten af 2020. 1’eren går over til forhjulstræk, til ære for omkostninger og pladsforhold, så drømmer man om en 1-serie, der kan skride ud med bagenden, er 2019 året.

Og hvilken afslutning det bliver. Motoren alene i topmodellen M140i er nok til at blive hovedløst forelsket. Den har seks cylindre, som står i række og har en slagvolumen på 2.998 cm3. Tre gange så meget som en Ford Focus 1,0 EcoBoost. Det er en motor, vi kan regne med også vil ryge ud med badevandet, når den nye 1-serie kommer, desværre. Med 340 hk og et soundtrack, så man føler, at motoren taler til hjertet, er M140i i en klasse for sig. Baghjulstrækket kan i øvrigt skiftes ud med træk på fire hjul, hvis man vil bruge flere penge og kede sig mere. Baghjulstrækkeren rammer 100 km/t efter 4,6 sekunder, og som de fleste andre biler her på siden rammer den muren ved 250 km/t.

Prisen er lidt af en øjenåbner. På BMW Danmarks specialprisliste, hvor der er et stort udvalg modeller til danskervenlige priser, står den baghjulstrukne hatchback med fem døre og 8-trins automatgearkasse til 592.663 kr. Køb nu, før det er for sent! Vil man have firehjulstræk, skal man lede på den almindelige prisliste og hoste op med 704.844 kr.


Honda Civic Type R

Civic Type R er noget af en… outsider. Den japanske model kommer som en af de få med en manuel gearkasse (automatgear fås slet ikke), og hvor Audi S3 kan køre under radaren og kan parkeres foran Operaen uden at man bliver set skævt til, så er Civic Type R en bad boy, en drengeracer, hvor Honda ikke har sparet på udsmykning, pynt og store armbevægelser.

Men Honda gør ikke den slags, uden at det har en funktion. Spoilere og underlige luftindtag er til for at gavne aerodynamikken, bilens tryk mod vejen og dermed køreegenskaberne. Og de er spektakulære. Type R trækker udelukkende på forhjulene, og det er forrygende, hvordan forakslen er i stand til at overføre 320 hk. Og vi skal slet ikke starte på motoren. Når 2-liters VTEC-motoren åbner op for endnu en dimension i de øvre omdrejningslag, synger fuglene. 0-100 km/t kan Type R være med til at klare på forholdsvis fredsommelige 5,8 sekunder, hvis man kan skifte gear hurtigt nok, men til gengæld kan den køre fra de andre på toppen: 272 km/t.

Prisen for den japanske bombe er 556.000 kr. for basisudgaven.


Mercedes-AMG A 35 4Matic

Den nye dreng i klassen, og den de andre helst vil undgå. Det første forsøg fra AMG’s side på at ramme Audi S3 og VW Golf R, hvor det gør rigtig ondt. A 35, der på grund af sit permanente firehjulstræk hedder 4Matic til efternavn, stiller med rigtig gode odds i kampen: 306 hk fra en 2-liters turbomotor, 0-100 km/t på 4,7 sekunder og en særlig AMG Speedshift-gearkasse med hurtige skift.

A 35 er grundlæggende en A 250 på steroider. Motoren er den samme, men en anden slags turboladning hæver ydelsen fra 224 til 306 hk og det maksimale drejningsmoment fra 350 til 400 Nm. Når den nye AMG A 45 kommer, vil den have en anden motor end de to. Den billigste AMG, altså A 35, skal jo helst ikke komme på tæt på toppen.

Prisen vil måske overraske, når vi nu taler om en helt ny AMG. Den er i hvert fald konkurrencedygtig, og med 631.398 kr. er den billigere end den aldrende S3. Og digital instrumentering, automatisk nødbremse og meget andet er standard. Den kække/kiksede bagspoiler er desuden ikke standardudstyr, hvis man skulle have lyst til at holde sin A 35 på forholdsvis neutral.


Seat Leon Cupra

Præcis som det gælder Audi S3 og VW Golf R, så er Leon Cupra i sin nuværende form gået ind i sit sidste leveår. Det er ikke tilfældigt, for platform og motor er trods alt fra samme skuffe. Men der bliver ingen ny Seat Leon Cupra, når den nuværende udgår. Ikke fordi vi må undvære den, men den nye forlader Seat og går over til det nystiftede Cupra og bliver den anden model fra sportsafdelingen efter Ateca.

Men Leon Cupra er alt andet end forældet. Motoren yder i sin nu-efter-WLTP-normen-form 290 hk i hatchbackudgaven og 300 hk lige ud i stationcarudgaven ST, når den har firehjulstræk. Leon ST som hatchback fås kun med forhjulstræk, mens ST’eren fås i begge versioner. De har alle automatisk dobbeltkoblingsgearkasse med syv trin som standard.

Leon Cupra er ikke den skarpeste i klassen, men til gengæld er den en af modellerne i denne del af segmentet, som er nemmest at omgås i hverdagen. Affjedringskomforten rystende god. Ikke så man ryster, bare så man ryster på hovedet, fordi man ikke havde regnet med det. 0-100 klarer den forhjulstrukne hatchback på lidt sløje 6 sekunder, men tager man en stationcar med firehjulstræk, er der greb til meget mere: 4,9 sekunder.

Leon Cupra fås som hatchback til 452.450 kr. og som stationcar fra 458.640 kr.


Volkswagen Golf R

Den væsentligste årsag til at købe en Golf R, er at Golf GTI ikke fås som stationcar. Der er andre årsager, selvfølgelig, som at en R har 300 hk, og en GTI har maksimalt 245 hk, men Golf R er specielt som Variant (VW-sprog for stationcar) interessant, fordi den er forbløffende hurtig og samtidig kan slæbe rundt på en barnevogn eller en masse kasser.

2-liters motoren er som i Audi S3 og Seat Leon, og det er en kraftig og lækker motor, der trækker i alle omdrejningslag. Men den lyder ikke som hverken den femcylindrede i en Audi RS 3 eller den sekscylindrede i BMW M140i.

Golf R er fornuftig, men fornuftig på en fed måde med høj komfort til hverdagen, fremragende vejgreb og masser af kræfter. Den fås udelukkende med automatisk DSG-dobbeltkoblingsgearkasse, og prisen for en hatchback er 644.995 kr. og 665.895 kr. for Variant. Man skylder dog sig selv at prøve den nye Golf GTI TCR med 290 hk, DSG og forhjulstræk til 567.390 kr. Den fås selvfølgelig kun som hatchback, så hvis barnevognen skal med, er der ingen vej uden om Golf R Variant.