Hey, hvor kom den fra?

  • Hey, hvor kom den fra?
  • Hey, hvor kom den fra?
  • Hey, hvor kom den fra?
  • Hey, hvor kom den fra?
  • Hey, hvor kom den fra?
  • Hey, hvor kom den fra?
  • Hey, hvor kom den fra?
  • Hey, hvor kom den fra?
  • Hey, hvor kom den fra?
  • Hey, hvor kom den fra?
  • Hey, hvor kom den fra?
  • Hey, hvor kom den fra?
  • Hey, hvor kom den fra?
  • Hey, hvor kom den fra?
  • Hey, hvor kom den fra?
  • Hey, hvor kom den fra?

Mitsubishi er en skygge af sig selv, og biler som den umoderne ASX og den lille Space Star er kun konkurrencedygtige i kraft af lave priser. Nissan har for nylig overtaget den kriseramte japanske kollega, men allerede nu er der gode toner fra Mitsubishi – vi har prøvet den nye kompakte SUV, Eclipse Cross

Hvis du er over 35 år og fan af biler, kan du sikkert huske, at Mitsubishi vendte det danske bilmarked på hovedet i starten af 1990’erne. Den store Galant blev solgt til spotpris, og topmodellen Galant GTi-16V gjorde mange familiefædre til konger af landevejen. Det var gyldne tider for Mitsubishi. Som ikke varede ved. Galant-afløseren gjorde ingen mindeværdig præstation, og mærkets mest kendte model, Colt, sygnede hen og løb ud i sandet med en spøjs, høj minibil for nogle år tilbage. Det er svært at huske helt hvornår, for interessant var den ikke.

I dag er det en middelmådig kompakt SUV (ASX), den dyre Outlander (SUV), den rustikke pickup L200 og mikro-mini-bilen Space Star, bygget kun med fokus på lave omkostninger, der holder Mitsubishi oppe. Det gør de så faktisk ikke, for Mitsubishi løb sidste år ind i sin ultimative krise med svig og løgne omkring brændstofforbrug i nogle biler på hjemmemarkedet – og det er endt med en delvis overtagelse fra Renault-Nissan-koncernens side.

Eclipse Cross var allerede færdig, da den japansk-franske gigant kom ind i billedet, men den kompakte crossover-coupé er alligevel Mitsubishis start på et nyt liv som bilproducent. Der kommer også en ny minibil, en ny ASX, en ny Outlander, en ny el-bil – med Eclipse Cross vil Mitsubishi vise, hvad det 100 år gamle bilmærke har at byde på, før det rigtig går løs med modeller udviklet i samarbejde med Nissan og Renault.


Under metallet er Eclipse Cross en gammel kending

I krisetider gælder alle kneb, og Mitsubishi har måttet genbruge basisdelene fra den større Outlander, som altså i sig selv står for en udskiftning. Men karrosseriet og chassisets stivhed er på et andet niveau, og Eclipse Cross, som umiddelbart ligger tættest på Nissan Qashqai og Toyota C-HR, når det kommer til at jagte kunder, kan trække opmærksomheden væk fra at have lånt en masse fra Outlander ved at være den første Mitsubishi med en helt nye benzinmotor. Endelig kan japanerne lancere en moderne benzinmotor med turbo, som ikke skal bruges i en eller anden rally-model, men i en “populær-model.”

Motoren er en 1,5-liters maskine med 163 hk (præcis den samme ydelse som Nissan Qashqai 1,6) med 250 Nm, og i min testbil leverer den kræfterne til alle fire hjul gennem Mitsubishis Super-All Wheel Control-firehjulstræk, der lyder yderst fancy. Det dynamiske firehjulstræk kan da også på en dynamisk måde skifte mellem at levere mellem at levere et sted 20 og 45 procent af kræfterne til baghjulene – for dynamikkens skyld.

Med firehjulstræk følges benzinmotoren ad med en trinløs CVT-gearkasse, og det er en ærgerlig start for at fornemme en ny motor. Den får motoren alt for højt op i omdrejninger, selv ved moderat speedertryk, og det føles som om, det æder 30-40 hk. Jeg er faktisk ikke i tvivl om, at den forholdsvis støjsvage motor har et godt bundtræk og rigelige kræfter. Det kommer bare ikke helt frem mellem linjerne, hvor CVT-gearkassen sætter stramme grænser. Med manuel gearkasse regner jeg med, at Eclipse Cross vil føles langt mere overlegen på vejen.

Den anden motor i modelprogrammet, en opdateret 2,2 med 150 hk, får en ny automatgearkasse med otte trin. Den rigtige slags gearkasse altså. Mitsubishi har ingen planer om en svagere motor til den nye crossover, og det er synd ikke at have en rigtig basismotor – en udgave af den nye 1,5 med 135 hk, måske?


Vi bør tale om komforten, ikke dynamikken

Mitsubishi har med 100 år på bagen en lang historie. Rally og firehjulstræk står frem som to af de vigtigste. Firehjulstræk er der sat kryds ved, men jeg har ingen mulighed for at teste systemet i Eclipse Cross. Kun ved at den hænger fast og mere fast endnu, når jeg giver bilen hård gas i en rundkørsel og provokerer den gennem rattet.

Samme sted bliver det soleklart, at Eclipse Cross er lige så dynamisk, som en huskat er glad for at komme i bad. Den stritter imod, og det stort set døde styretøj og den dyne, der ligger over undervognens respons, får mig til at vende tilbage til motorvejen og i stedet fokusere på det, Eclipse Cross er god til. Komforten. Affjedringen er blød uden at være ustabil, og den absorberer ujævnhederne på en mere civil måde end Qashqai.

Støjen omkring sidespejlene, og de er store, er fremtrædende, fordi bilens kabine ellers virker ganske fint isoleret mod støj, og interiøret er et stort skridt frem for Mitsubishi. Det pynter ikke med knapperne til sædevarme, som kunne være hevet ud af en L200 fra 2002, men materialerne er langt bedre end jeg har set dem før i en Mitsubishi.

De danske udstyrsversioner, Invite+ og Intense+, bliver højt udstyrede biler med 7″ touchscreen, nøglefri adgang/start, DAB-radio, 18″ alufælge, automatisk nødbremse – Intense+ får også LED-forlygter, varme i rattet, adaptiv fartpilot, 360 graders kamera, panoramasoltag og meget mere.

Priserne kan blive en klar hindring ved introduktionen i april næste år, for de vil ligge langt over priserne på Qashaqai og C-HR, som starter omkring 235.000 kr. og 250.000 kr. – Eclipse Cross vil starte omkring 300.000 kr. for en 1,5 Invite+ med manuel gearkasse og forhjulstræk. Mindre udstyr og en svagere benzinmotor kunne meget vel hive 50.000 kr. af prisen, men det virker til at Eclipse Cross ikke skal sælges for enhver pris – men mere være en usædvanligt designet crossover med et statement.

Eclipse Cross bliver er en fornuftig bil, men ikke en bil der vil sætte de store spillere på markedet på plads. Men dog en spiller med høj komfort og umiddelbart en fin motor. Det er en god start for gentænkningen af mærket, der ellers har leveret middelmådige biler i for mange år.