Høj på komfort

  • Høj på komfort
  • Høj på komfort
  • Høj på komfort
  • Høj på komfort
  • Høj på komfort
  • Høj på komfort
  • Høj på komfort
  • Høj på komfort
  • Høj på komfort
  • Høj på komfort
  • Høj på komfort
  • Høj på komfort
  • Høj på komfort
  • Høj på komfort
  • Høj på komfort
  • Høj på komfort
  • Høj på komfort
  • Høj på komfort
  • Høj på komfort
  • Høj på komfort
  • Høj på komfort
  • Høj på komfort
  • Høj på komfort
  • Høj på komfort
  • Høj på komfort

Citroën satser på komfort og velvære i den nye C5 Aircross, og den mellemstore SUV kombinerer det med gode pladsforhold, variabelt bagagerum og charmerende design. Vi kører første tur den nye familiebil

Citroën tog en fornuftig beslutning i midten af 00’erne. Franskmændene havde ingen SUV i modelprogrammet, og kunderne begyndte langsomt, men ret vedholdende, at efterspørge bilerne med højere indstigning, så sammen med søstermærket Peugeot indgik Citroën en aftale med japanske Mitsubishi om versioner af Outlander. Der blev rykket lidt rundt på designet, og så begyndte kopimaskinen ellers at køre med en mellemstor SUV til de to franske mærker. Peugeot fik 4007, mens Citroën endte med at kalde sin første SUV for C-Crosser – uden at der var brugt flere udviklingskroner på bilerne, end der var småpenge i franskmændenes kaffekasse.

Det var godt tænkt, men det var ingen god løsning. Outlander var bestemt en udmærket bil, men kopimaskinen kunne ikke trylle hverken charme eller noget udpræget Citroën’sk ind i C-Crosser, så i stedet for at blive et solidt springbræt ind i SUV-moden for Citroën blev C-Crosser en ligegyldig pauseklovn, som ikke gav mærket anledning til at gå i gang med en helt egen SUV.

Det skete først med udviklingen af C3 Aircross, som sidste år kom på markedet med en rygsæk fuld af fransk charme, og nu er Citroën endelig kommet dertil, hvor den reelle afløser til C-Crosser (som udgik i 2012) kan komme på markedet. C5 Aircross har intet til fælles med C-Crosser, og den er så fransk, at Citroën-fans godt kan begynde at glæde sig til at prøve SUV’en, når den kommer til Danmark i januar.

Overraskende lav startpris på den nye Peugeot 508

Den er sin egen

C5 Aircross har to opgaver, og ingen af dem er lette. Den første opgave er, at den skal gøre en god figur i en klasse, hvor der er rigtig mange om buddet. Den har sågar hele tre søstermodeller bare fra egen avl, fra den store PSA-koncern. Peugeot 3008 var den første, og den mest populære, Opel Grandland X den næste og DS 7 Crossback den seneste. Det gode ved de tre produkter og deres nye søster er variation og forskellighed, som er mindst lige så stor, som når Volkswagen-koncernen laver en Audi A3 og en Skoda Octavia på samme grundkonstruktion.

Citroën har brugt samme designfilosofi, som man kender fra C3, C3 Aircross og C4 Cactus, men C5 Aircross er mere moden og mere afdæmpet, uden at det kan lade sig gøre at kalde den kedelig. Den testede C5 Aircross er særdeles afdæmpet med mørk lakering, kun krydret med en hvid ramme i underdelen af fronten og en tilsvarende ramme omkring de meget diskrete Airbumps langs dørene (luftpuder?). Bilens front bærer på rigtig mange linjer, men den franske SUV er elegant og minder ikke på nogen måde om hverken 3008, Grandland X eller DS 7 Crossback.

PSA-koncernen bruger sin EMP2-platform som byggesten, og Citroën har bygget lidt ekstra på i forhold til fx Peugeot 3008, mens DS 7 Crossback er udvidet endnu. Det er længden, vi taler om, både på karrosseri og mellem for- og baghjul. Akselafstanden er på 273 cm, som er fem cm mere end i 3008, en cm mindre end i DS 7 Crossback. På de i alt 451 cm den mellemstore SUV strækker sig (seks cm længere end 3008, ni cm kortere end DS 7 Crossback), er der rigtig god plads, og mens der ikke er mulighed for syv sæder, så er kabinen meget variabel. Bagsædet består af tre separate stole, som kan rykkes langt frem (eller tilbage), så der er enten fin benplads og udmærket bagagerum på 580 liter eller ingen benplads og et stort bagagerum på 720 liter. Variabelt, nemt.

Førerpladsen er som C5 Aircross’ ydre også mere modent end i de mindre Citroën-modeller. Over handskerummet sidder noget, der minder om remmen fra en gammeldags læderkuffert, og hastigheden kan aflæses i den flotte digitale instrumentering på en skala, der kører som på en gammel badevægt, hvor tallene ruller forbi fra. Som det gjorde, helt u-elektronisk, på GS og CX.

Som de to klassiske modeller skal C5 Aircross hylde det komfortable, afslappede og afstressende. Advanced Comfort-filosofien, som har holdt sit indtog med den faceliftede C4 Cactus foreskriver ultra-komfortable og store sæder, gode udsigtsforhold, rolige farver og en affjedring så behagelig, at et flyvende tæppe vil være en rystetur ved siden af. Undervognen med særlige støddæmpere med dobbelte kamre, døbt Progressive Hydraulic Cushions, er en ny Citroën-specialitet, som også C4 Cactus kører med, men her er de for første gang tænkt ind i udviklingen af bilen fra starten.

En flyder af format

Effekten af støddæmperne og sæderne er tydelig, og få filosofier i bilbranchen bliver på den måde omsat til noget konkret. Komfortniveauet i C5 Aircross er højt, og løsningen fungerer på vores korte tur i bilen fremragende, når målet er, at man skal sidde i bilen og bare lukke verden og de dårlige veje (og den dårlige karma) ude. I endnu højere grad end C4 Cactus, som har meget kortere akselafstand, suger støddæmperne ujævne veje op og får dem til at virke som nylagt asfalt. Den klarer sig fremragende, selv når et hjul rammer en skarp kant eller falder i et stort hul. Hvor meget af det, der skyldes sæderne er umuligt at sige, men komfortabelt føles det.

Styretøjet er let og sørger for, at forventningerne til det dynamiske ligger på ret lavt niveau. Men det er en platform, som har vist sin kunnen i de tre søskende og flere andre biler, og så længe håbet ikke er, at man køber en fransk BMW X3, så kan det lette styretøj glæde med målsikkerhed og direkte omsætning af udslag på rattet. Det er nemt, let og afslappet, men C5 Aircross er alligevel ingen balje at køre.

Citroën glæder sig utvivlsomt til at introducere C5 Aircross som sin første plug-in-hybrid, som sker engang i 2019. Vi kommer i første omgang til at møde den med to benzinmotorer og to dieselmotorer. En trecylindret 1,2-liters benzinmotor med 130 hk og en 1,6’er med 180 hk, mens dieselmotorerne er en 1,5 med 130 hk og testeksemplarets 2-liters med 178 hk. Firehjulstræk bliver først skabt med plug-in-hybriden med to elmotorer, så de nuværende motorer kommer altid med træk på forhjulene, men der er mulighed for en pakke med helårsdæk og køreindstillinger, som kan indstilles til let terræn og kørsel på sne og is. Det fås også i bl.a. 3008, og systemet er overraskende effektivt, skulle vi hilse og sige.

Dieselmotoren med 400 Nm og automatgearkassen med otte trin finder nemt ud af det sammen, forstået på den måde, at motoren skal op over 2.000 o/min for at føles stærk, og gearkassen lader den ikke falde ned i et hul med for få omdrejninger. Motoren opleves som magtfuld, men ikke ligefrem lydløs af natur. Vi glæder os til at møde den trecylindrede benziner med 130 hk i bilen, da den i 3008 gør en rigtig god figur og virker kultiveret.

C4 Cactus er fransk mester i komfort

Priser fra 269.995 kr.

Vi ville meget gerne kunne give en fast dato for den danske introduktion af den nye C5 Aircross, og det ved vi, at den danske importør også rigtig gerne ville. Men så langt er man ikke nået endnu, så indtil videre er der hverken et dansk modelprogram eller en prisliste at forhold sig til. Der er en frapris, vi kan forholde os til, og den lyder på 269.995 kr. for en C5 Aircross 1,2 Puretech med den trecylindrede benzinmotor med 130 hk. Det er en meget fornuftig pris, men hvor fornuftig den i sidste ende er, afhænger af udstyrsniveauet og priserne på de øvrige varianter. Startprisen for Peugeot 3008 er faldet til 249.990 kr., og den franske søster er nok den hårdeste konkurrent til Citroëns SUV – men C5 Aircross har mere plads, og så har den sin særlige affjedring med hvad der umiddelbart virker til at være en fornem komfort.

Vi har ikke glemt, at C5 Aircross skal klare to opgaver. Den første er altså at være en spændende og markant SUV i et marked med hård konkurrence. Det tyder vores korte tur på, at Citroën kan lykkes med. Den anden opgave har mere med tradition og stolthed at gøre, for C5 Aircross skal udfylde den utaknemmelige rolle som topmodellen hos Citroën, efter C5 gik på pension og sendte franskmændenes klassiske firma- og familieflyder ud i intetheden uden en afløser. Om C5 får en direkte afløser i form af en sedan, hatchback, stationcar eller noget helt fjerde, er ikke umuligt, men indtil videre kan forhandlerne i hvert fald være stolte af at have en stor og komfortabel bil i form af en SUV i modelprogrammet.