Hold op med at overse Alhambra

  • Hold op med at overse Alhambra
  • Hold op med at overse Alhambra
  • Hold op med at overse Alhambra
  • Hold op med at overse Alhambra
  • Hold op med at overse Alhambra
  • Hold op med at overse Alhambra
  • Hold op med at overse Alhambra
  • Hold op med at overse Alhambra
  • Hold op med at overse Alhambra
  • Hold op med at overse Alhambra
  • Hold op med at overse Alhambra
  • Hold op med at overse Alhambra
  • Hold op med at overse Alhambra
  • Hold op med at overse Alhambra
  • Hold op med at overse Alhambra
  • Hold op med at overse Alhambra
  • Hold op med at overse Alhambra
  • Hold op med at overse Alhambra
  • Hold op med at overse Alhambra
  • Hold op med at overse Alhambra
  • Hold op med at overse Alhambra
  • Hold op med at overse Alhambra
  • Hold op med at overse Alhambra
  • Hold op med at overse Alhambra
  • Hold op med at overse Alhambra

Det er nok ikke det næsten usynlige facelift, der skal få dig til at købe Seats særdeles familievenlige topmodel Alhambra. Men mere opmærksomhed fortjener den store MPV, for Seat lokker med en velkørende, meget rummelig og langtursegnet familiebil til priser, hvor selv private har en chance for at være med. Test af den faceliftede Seat Alhambra 2,0 TDI DSG

Seat siger det selv. Den spanske bilproducent skal til at lave mere praktiske biler. Praktiske og attraktive, stadig med et design der gør, at vi ikke kommer til at tage fejl af en Seat og en Skoda eller en Volkswagen.

Men Seat laver allerede en af de mest praktiske og familievenlige biler, man kan få fat i for rimelige penge i Danmark. Alhambra, en af de største MPV-modeller på markedet, syv sæder og det hele. For de fleste vil Alhambra være en historisk feriedestination i Spanien, ikke en stor familiebil, for Seats Alhambra har intet af den popularitet og genkendelse som søstermodellen Sharan fra Volkswagen eller som Fords Galaxy – .

Alhambra har nu fået et mindre overhaling efter fem år på markedet, og det er en god anledning til at vise den store spanier noget opmærksomhed.

Hvorfor skal Alhambra pludselig have opmærksomhed?

Seat kom af med fem Alhambra i 2015. Fem biler. En af dem er denne pressebil, som Seat selv har indregistreret. Volkswagen fik af en eller anden grund afsat 205 af den næsten identiske Sharan. Ford solgte 101 Galaxy, og tæller vi den lidt mindre S-Max med, der står stærkt overfor flådekunder, så nåede Ford 165 kunder med den – og det er endda før den nye S-Max for alvor er rullet ud.

Det virker underligt, at ingen vil have Alhambra, der endda som den eneste store MPV i Danmark fås i versioner, selv private købere kan betale. Få synes nok at 484.097 kr. for en Sharan er nemt at få råd til, og en Galaxy er ikke meget nemmere med priser fra 462.370 kr. Seat er med Alhambra anderledes venligt stemt, og 384.900 kr. for den faceliftede MPV er ikke meget mere end for en veludstyret Volkswagen Touran – som hverken har de på europæiske biler så sjældne skydedøre eller på nogen måde lige så meget plads. Alhambra har to bagsæder i tredje række, der kan bruges selv af voksne i en snæver vending, og bruger man alle syv sæder, er der stadig 235 liter til rådighed til lidt bagage, med kun to personer i bilen og de fem bagsæder klappet ned og ude af vejen, hele 2.430 liter – Tourans bageste sæder er ægte nødsæder, bagagerummet er på mellem 137 og 1.857 liter. Det bliver ikke mere familievenligt, slet ikke til den pris.

Seats facelift af Alhambra vil gå næsten alles opmærksomhed forbi. Mange har for det første ikke se bilen før, for det andet har Seat kun rørt lidt ved lygternes indvendige design og lavet om i grillen. Det er ikke pinligt at tro, man i forbifarten har set en Volkswagen Sharan, for forskellene er (for) små – og Alhambra har ikke været en stor designopgave for spanierne. Men det er ikke dumt, for det stramme og kantede design er fri for designluner, og det holder godt og er pænt i al sin konservative fremtoning.

        

Hvordan kan Seat gøre det så meget billigere end VW?

Det er lidt af en genistreg at have to stort set identiske modeller fra to forskellige mærker – og en forskel i pris på 100.000 kr. Okay, den ekstreme prisforskel gælder kun de billigste modeller, og Volkswagen kan delvist forsvare sig med en hel del mere udstyr i Sharan i deres indstigningsvariant Comfortline.

Seat starter med et skrabet bundniveau, Reference, og med 1,4-liters turbomotoren med 150 hk er det, prisforskellen til Sharan er 100.000 kr. Den mangler Bluetooth og fartpilot, men har stort set alt det basale, en sikker og god familiebil skal have: automatisk klimaanlæg, ni airbags, træthedsregistrering og infotainmentsystem med touchscreen. Fyld Lifestyle-pakken til 11.850 kr. på toppen af de 384.900 kr., og du får både den manglende fartpilot, Bluetooth, multifunktionsrat, 16” alufælge, automatisk håndbremse, krompynt, tågeforlygter og et større infotainmentsystem med flere højttalere. En god pakke, som man siger.

Det er ikke som med forskellen mellem søsterbilerne Seat Leon og Volkswagen Golf, hvor designet er anderledes og materialerne i den tyske er mere lækre og indbydende. Alhambra og Sharan har de samme materialer, den samme støjdæmpning, det samme af alt.

          

Testens Alhambra er ikke en basismodel, vel?

Den testede Alhambra 2,0 TDI DSG Style ligger i den anden af prislisten, lige over 500.000 kr. (lige under 450.000 kr. med basisudstyret), men stadig med en klækkelig besparelse i sammenligning med Sharan. Dieselmotoren har nu 150 hk mod 140 hk, og den klarer sig rigtig godt i den store MPV med 340 Nm – men umiddelbart er det et godt valg af den danske importør ikke at markedsføre den diesel med 115 hk, som fås i visse andre lande, for mindre end 150 hk ville nok kræve for mange kompromisser. For ekstra styrke koster det i øvrigt kun 19.000 kr. at få 2,0 TDI med 184 hk/380 Nm.

Uanset om du vælger den mest skrabede Alhambra til 384.900 kr. eller den fineste og stærkeste til 527.400 kr., er fine køreegenskaber standard. Den spanske MPV glider lidt mere trægt gennem sving end fx Ford Galaxy, men det skyldes mest at Seat har valgt et mere komfortabelt styretøj, der ikke reagerer helt så skarpt. Fordi det stadig er præcist, virker det godt, og undervognen er sat op efter samme devise: præcis uden at være sportslig, komfortabel og rigtig godt affjedret.

Fordi Alhambra (og Sharan) allerede ved starten for fem år siden havde et instrumentbord i et tidløst design, der ser lige så moderne ud som i den nye Ford Galaxy, men bare er mere overskueligt, er der lavet meget lidt om. Et nyt og brugervenligt infotainmentsystem uden forsinkelse, når man trykker på skærmen, kan Ford måske hente nogle tricks fra – og det gælder også skydedørene, der giver store pluspoint i en af familiebil af denne størrelse. Ros også til el-styring af skydedørene og bagklappen – men ikke til prisen, der er 17.400 kr. Så tunge er dørene heller ikke, så gammeldags manuel betjening kan også gøre det.

Alhambra er ikke mere opsigtsvækkende eller udfordrende end før faceliftet, men jeg er sikker på, den vil vise sig som en hverdagens helt, en spansk slider, der er perfekt for mange familier.