Hvad virker, hvad virker ikke? – Citroën C4 Cactus 1,2 110 hk

  • Hvad virker, hvad virker ikke? - Citroën C4 Cactus 1,2 110 hk
  • Hvad virker, hvad virker ikke? - Citroën C4 Cactus 1,2 110 hk
  • Hvad virker, hvad virker ikke? - Citroën C4 Cactus 1,2 110 hk
  • Hvad virker, hvad virker ikke? - Citroën C4 Cactus 1,2 110 hk
  • Hvad virker, hvad virker ikke? - Citroën C4 Cactus 1,2 110 hk
  • Hvad virker, hvad virker ikke? - Citroën C4 Cactus 1,2 110 hk
  • Hvad virker, hvad virker ikke? - Citroën C4 Cactus 1,2 110 hk
  • Hvad virker, hvad virker ikke? - Citroën C4 Cactus 1,2 110 hk
  • Hvad virker, hvad virker ikke? - Citroën C4 Cactus 1,2 110 hk
  • Hvad virker, hvad virker ikke? - Citroën C4 Cactus 1,2 110 hk
  • Hvad virker, hvad virker ikke? - Citroën C4 Cactus 1,2 110 hk
  • Hvad virker, hvad virker ikke? - Citroën C4 Cactus 1,2 110 hk
  • Hvad virker, hvad virker ikke? - Citroën C4 Cactus 1,2 110 hk
  • Hvad virker, hvad virker ikke? - Citroën C4 Cactus 1,2 110 hk
  • Hvad virker, hvad virker ikke? - Citroën C4 Cactus 1,2 110 hk
  • Hvad virker, hvad virker ikke? - Citroën C4 Cactus 1,2 110 hk
  • Hvad virker, hvad virker ikke? - Citroën C4 Cactus 1,2 110 hk
  • Hvad virker, hvad virker ikke? - Citroën C4 Cactus 1,2 110 hk
  • Hvad virker, hvad virker ikke? - Citroën C4 Cactus 1,2 110 hk
  • Hvad virker, hvad virker ikke? - Citroën C4 Cactus 1,2 110 hk

Citroën C4 Cactus startede som en fransk specialitet, der vakte opsigt. Et facelift har tonet den ned, og franskmændenes har en nyvunden tro på, den kan konkurrere i Golf-klassen – vi ser nærmere på, hvad der virker, og hvad der ikke virker

Hvis Citroën havde lige så mange forskellige bilmodeller som Mercedes-Benz, ville dette års facelift af C4 Cactus ikke have trukket i den konservative retning. Men fordi franskmændene siden introduktionen af Cactus er holdt op med at producere den almindelige C4 hatchback, stod de med et alvorligt hul i modelprogrammet. I stedet for at haste en ny C4 i gennem udviklingsafdelingen blev C4 Cactus kaldt ind til en strømlining og en finpudsning – og derefter blev den udråbt til at være Citroëns “nye” våben i Golf-klassen. 

Faceliftet har ført til formindskede Airbumps (luftboblerne på bilens sider), mulighed for en stærkere benzinmotor med 130 hk, flere udstyrsmuligheder og ikke mindst Citroën Advanced Comfort – en undervogn med unikke dobbeltvirkende støddæmpere og forsæder med særligt tyk og komfortabel polstring. Citroën higer efter at blive kendt for høj komfort, som man fandt den i DS og CX i gode gamle dage.

Priserne for den faceliftede C4 Cactus starter ved 174.990 kr., og modelprogrammet omfatter tre benzinmotorer med 82, 110 og 130 hk og i en overgangsfase to dieselmotorer med samme ydelse på 100 hk – den nye 1,5’er vil tage over efter 1,6’eren, som stadig er på lager.

For at finde ud af, hvor stærk en konkurrent i Golf-klassen den faceliftede C4 Cactus er, og for at finde ud af, hvad der i det hele taget virker og ikke virker, tester vi en af de stærkere modeller: benzinudgaven 1,2 Puretech med 110 hk og udstyrsniveauet Skyline, som koster 209.990 kr. Da Citroën mere eller mindre konstant laver om på prislister og udstyrsvarianter, kan både navn og pris dog hurtigt ændre sig.

VIDEO – Den perfekte familiebil

Hvad virker?

C4 Cactus er stadig en skæv model. Det er synligt ikke bare overfor en så konservativ bil som VW Golf, men også overfor de to største konkurrenter fra hjemlandet Frankrig, Peugeot 308 og Renault Megane. Det er to modeller med en helt anden seriøsitet indbygget, og for de kunder som synes det er alt for kedeligt (næsten tysk i det), så virker C4 Cactus som et forfriskende fransk modspil. Selv med konservatisme nu bygget ind i designet fremstår den franske hatchback, som før gik mere for at være en crossover, som noget særligt.

Interiøret er lige dele spændende og simpelt. C4 Cactus har ingen traditionel instrumentering, men en lille fritstående skærm foran rattet, som oplyser om befriende få ting: der er digitalt speedometer, vejskiltegenkendelse, tankmåler og kontrollamper. Den større skærm øverst i midterkonsollen er hjemmebane for klimaanlæg, navigation, musik og diverse bilindstillinger, og antallet af knapper har Citroën derfor kunne reducere til et minimum.

Det minimalistiske tema er gennemgående og definerende for C4 Cactus. Der er klap-ud-ruder i bagdørene, et simpelt bagsæde uden splitfunktion, halogenforlygter, bagagerum med fast filtbund og robuste materialer, og meget få biler kommer i dag med så få dikkedarer.

De nye sæder med dobbelt polstring og sofalignende design er en speciel oplevelse, og de er standard i Skyline-modellen (7.000 kr. til Iconic). Har man kørt DS, CX eller måske Xantia, så er det den siddekomfort, Citroën gerne vil opnå med sine Advanced Comfort-sæder. I de gamle Citroën-modeller var sæderne bløde som skumfiduser, men i C4 Cactus er de bløde og alligevel så godt stoppet ud med skum, at komforten varer ved uden at give rygsmerter.

Progressiv Hydraulisk affjedring er efter sæderne den anden store nyhed i C4 Cactus. Det er et forholdsvis simpelt system, meget simplere end de omfattende systemer i tidligere Citroën’er – det er opbygningen af støddæmperne, der er den store ændring, og den dobbeltvirkende dæmpning af stød og slag giver Cactus en fornem affjedring.   

Skyline-varianten har udstyr med uden merpris, som hos mange konkurrenter vil koste mange penge – navigation, panoramaglastag, DAB-radio, Apple CarPlay og bakkamera. På trods af variantens stilling som topmodel koster den ikke mere end en simpelt udstyret Golf med 85 hk.

Med 110 hk er C4 Cactus stærkere, end man skulle tro, for den møder op med en lav køreklar vægt – en fordel ved alle de simple løsninger. Den trecylindrede motor gør et godt arbejde, og af de trecylindrede turbobenzinere er den en af de mere kultiverede.

VIDEO – Vi kører Citroën C5 Aircross i Marokko

Hvad virker ikke?

Det er på flere måder en tvivlsom affære, at Citroën har afgjort med sig selv, at C4 Cactus pludselig skal tilhøre Golf-klassen. Den har faktisk ikke rigtig størrelsen, og det er ikke kun målt på bilens længde på 417 cm, men også pladsen i kabinen. Den er smal, og bagsædepladsen fås efterhånden ikke værre i klassen.

Den simple indretning og de simple løsninger og materialer er en god idé, når det sparer på vægten, som det gør i C4 Cactus. Det medfører dog også frustrationer, som når man bare gerne vil justere på varmen, mens navigationen kører på skærmen – man skal ramme rigtigt flere gange på den langsomme skærm, og det er en farligt omstændig manøvre. Var det ikke for muligheden for noget farve på sæderne, så er kabinen virkelig trist. Det hjælper selvfølgelig på lysindfaldet med det store panoramaglastag her i Skyline-udgaven, men der er ingen måde at dække af for den store glasflade på. Citroën kan sige, hvad de vil, men mørktoningen af glasset alene holder ikke en varm sommerdag ude.

At kun topmodellen har de superkomfortable sæder er virkelig ærgerligt, og Citroën gør det på samme måde svært med meget andet udstyr. De billigere udstyrsversioner, Live og Aspire, er strippet for det meste, og det betyder også, at automatisk nødbremse slet ikke fås i de to udgaver. C4 Cactus har nogle svage forlygter som standard, og man kan hverken tilvælge xenon- eller LED-forlygter. Adaptiv fartpilot går man også forgæves efter.

1,2-liters motoren er en perle i C4 Cactus. Det er den manuelle gearkasse bare slet ikke. Testbilen er udstyret med en femtrins, som ved modelårsskiftet er erstattet med en med et ekstra trin. Den er muligvis bedre end den testede med fem trin, og det ønsker vi virkelig for bilen, der fortjener mere end hvad der føles som en slap elastik bundet fast til en pind. En automatgearkasse med seks trin er desværre dyr med en merpris på 35.000 kr.

Til 210.000 kr. er man med C4 Cactus 1,2 Skyline i et prisleje, hvor den franske model er tæt på langt bedre biler. Biler med mere konservativt design og ikke helt så meget udstyr, men biler fra den ægte Golf-klasse som Kia Ceed, Seat Leon og Skoda Octavia. Og nægter man at se på andre biler end dem af mærket Citroën, vil vi anbefale, at man i stedet kigger nærmere på den mere tidssvarende C3 Aircross.

6

KARAKTER

6.0 /10

Plus

  • Design, affjedringskomfort, let styretøj, komfortable sæder, lav vægt gør at motoren føles stærk, meget standardudstyr i topmodellen

Minus

  • Middelmådige pladsforhold, billige materialer og (for) simple løsninger, meget upræcis gearkasse, kun de dyreste har moderne sikkerhedsudstyr, meget vindstøj, alt for meget betjenes via touchscreen, må kun trække 950 kilo, panoramasoltag uden afskærmning