I en klasse for sig

  • I en klasse for sig
  • I en klasse for sig
  • I en klasse for sig
  • I en klasse for sig
  • I en klasse for sig
  • I en klasse for sig
  • I en klasse for sig
  • I en klasse for sig
  • I en klasse for sig
  • I en klasse for sig
  • I en klasse for sig
  • I en klasse for sig

Mercedes-Benz E-Klasse Coupé er en formfuldendt luksusbil med god plads, høj komfort og alle de samme tekniske finesser som man kan få i sedanen. Med V6-motoren med 333 hk er der fart på den smukke bil

Når der ingen direkte konkurrence er, vil det nemmeste være bare at leve op til de laveste forventninger, gøre lige præcis det, der skal til – en ligegyldig indsats. Mercedes-Benz’ tidligere E-Klasse Coupé-udgaver, også den foregående kantede model, bar efter min mening præg af, at konkurrencen for coupéer i netop den størrelse er forsvindende lille. Den var teknisk mere sammenlignelig med C-Klassen på det tidspunkt end med E-Klassen.

Der er stadig ingen direkte konkurrent i syne, når det kommer til coupéer i den store, men ikke helt store klasse. C-Klasse Coupé skal være på stikkerne i forhold til BMW 4 Coupé og Audi A5 Coupé (i andre lande også Lexus RC), og den store S-Klasse Coupé bliver fra BMW’s side mandsopdækket af 6-serien og snart også en 8-serie, for ikke at tale om Bentley Continental. Den nye E-Klasse Coupé? Den ligger stadig for sig selv på markedet, ingen BMW eller Audi til at presse den.

Men efter en uge, en tur fra København til Løkken og en masse ture i mellem, er jeg ikke i tvivl om, at Mercedes-Benz har anstrengt sig og har skabt en af de bedste og lækreste coupé-modeller på markedet – og denne gang er den baseret på E-Klassen, ikke. Der er et relativt stort spring på cirka 200.000 kr. fra C-Klasse Coupé til E-Klasse Coupé (alene designet er de ekstra penge værd), mens der fra E Coupé til S Coupé er 1,1 mio. kr. mellem priserne på de mest opnåelige. Af de tre modeller har E-Klassen den perfekte størrelse, og den oser langt mere af kvalitet end den mindre C-model.

Designet har intet revolutionerende over sig, men det er klassisk coupéform i muskuløs og tidløs stil. Hvor C-Klasse Coupé er for smal og virker underligt proportioneret bagfra, så har E-Klasse Coupé bredden og længden til at lade linierne og coupé-stilen til udtryk. En lille detalje, som skal skille de tre Benz-coupéer fra hinanden: C Coupé har to ruder i siden, og kun den forreste kan åbnes. E Coupé har to store ruder og en lille i siden, og de to store kan åbnes. S Coupé har som C’eren to ruder, til gengæld kan de begge to åbnes helt, så der ingen stolper eller ruder er til at bryde det flotte design. Der skal være de ekstra særlige ting ved en S-Klasse.


Widescreen, selefremføring og sublime sæder

E-Klasse Coupé virker nu også som noget særligt på mig. Der er mere plads, mere kvalitet og mere fylde end i de mindre coupéer. E Coupé – og E Cabriolet – har unikke sportssæder med indbygget nakkestøtte, og lige bag døråbningen sidder armen, der lydløst fører selen frem til dig, når du lukker døren. Sæderne er peppet op til den helt store rejse i testbilen med køling, Nappa-læder og aktiv støtte, som puster sig op og giver mere støtte i siderne, når det går hurtigt for sig. Fantastiske sæder, og jeg indsætter derfor klichéen om, at jeg gerne vil have en som lænestol hjemme i lejligheden.

Interiøret deler coupéen med sedanen og stationcaren med enkelte andre undtagelser. Luftdyserne har ingen vandrette elementer, men i stedet en turbineform, som på en simpel måde får kabinen til at se mere sportslig ud. Intim er den, selvfølgelig, og selv med en akselafstand på 287 cm (en Audi A5 Sportback har helt præcist 20 cm mindre at gøre godt med) bliver der kun passende plads til to vokse på bagsædet. Og kun i kortere tid.

Den er bedst til to, som rejser i høj komfort. Bagagerummet lider også noget under de smukke former, men 425 liter er rigeligt til en forlænget weekend nord- eller sydpå.

De to brede skærme er oplæg til diskussion. Deres andel af interiøret er stor, og to skærme på 12,3″, side om side, vil nu engang optage plads, visuelt som rent praktisk. Betaler man ikke for at få de to store skærme, enten for sig selv eller i Teknikpakken til 70.000 kr., mødes man alligevel af et meget fyldigt instrumentbord, men bare langt mindre teknisk og langt mindre imponerende med analoginstrumenter, der er fremmedlegemer i et miljø skabt til noget andet.

Skønheden er tilbage – den nye CLS Coupé


V6’eren giver den gode tone

Den forrige E Coupé kunne man ikke få som AMG-model, og det vil næppe komme til at forholde sig anderledes med den nye model her. Som det står lige nu, er det nemt at overskue mulighederne. Tre benzinmotorer med turbo, to af dem med fire cylindre, den tredje med seks cylindre, som er den motorisering, den sølvfarvede testbil kommer med. E Coupé (og Cabriolet) bliver i øvrigt de første biler fra Mercedes-Benz med en ny firecylindret turbomotor på 2 liter med 299 hk og 48 volt strømforsyning, men den kommer først til senere som E 350.

Indtil da er der E 200 og E 200 4Matic med firehjulstræk og 184 hk, E 300 med 245 hk og E 400 4Matic med firehjulstræk og 333 hk. Jeg ville gerne sige, jeg havde prøvet mig frem med den firecylindrede med 184 hk, så jeg kunne fortælle, hvordan en E Coupé til 700.000 kr. kører, men jeg brager altså gennem landet i den sekscylindrede med 333 hk, som har en lethed ved at få bilen over de tilladte hastigheder, som jeg havde troet umulig. Den lyder godt, V6’eren, og den har næsten omdrejningsvilligheden som en række-sekser fra BMW. Når faceliftet af E Coupé engang skal udføres, bliver det med Mercedes-Benz’ nye sekscylindrede på række, men de skal ikke høre noget for at bruge denne brutale V6 på 3 liter så længe.

Firehjulstrækket får den grå coupé til at gribe på alle tidspunkter, og som i så mange andre biler af denne kaliber med firehjulstræk, handler det om at maksimere grebet uden at du og jeg kan mærke, at systemet arbejdet – og uden at fratage os køreglæde. 4Matic-systemet er strålende til netop det, og jeg glæder mig i det hele taget over fremragende køreegenskaber med en fin undertone af dynamik. Skarp som en 4-serie Coupé skal man ikke forvente sig, den er, men for sin størrelse er den hurtig i svingene, let og rolig, og styretøjet er mere direkte end i E-Klasse i sedan- og stationcarformat.

Udstyret med 20″ alufælge og tilhørende dæk, for ikke at tale om luftaffjedring (Air Body Control), kører testbilen helt sikkert på en anden måde end den bil, forhandleren udleverer til de godt 700.000 kr. (hvis det nogensinde skulle ske, at nogen valgte en E Coupé uden ekstraudstyr), men som repræsentant for det nye E-Klasse Coupé-modelprogram, alt hvad det kan tilbyde og variationerne i det, så er E 400 4Matic med det udvalg af udstyr så absolut fantastisk. Dyr, selvfølgelig, men fantastisk.

0
90

KARAKTER

9/10

    Plus

    • Smukt design, lækker kabine med høj komfort, komfortable og dynamiske køreegenskaber, stærk og vellydende motor, udmærkede pladsforhold, uendeligt mange udstyrsmuligheder

    Minus

    • Mange ting koster ekstra