Kodiaq RS i Danmark – og vi har priserne

  • Kodiaq RS i Danmark - og vi har priserne
  • Kodiaq RS i Danmark - og vi har priserne
  • Kodiaq RS i Danmark - og vi har priserne
  • Kodiaq RS i Danmark - og vi har priserne
  • Kodiaq RS i Danmark - og vi har priserne
  • Kodiaq RS i Danmark - og vi har priserne
  • Kodiaq RS i Danmark - og vi har priserne
  • Kodiaq RS i Danmark - og vi har priserne
  • Kodiaq RS i Danmark - og vi har priserne
  • Kodiaq RS i Danmark - og vi har priserne
  • Kodiaq RS i Danmark - og vi har priserne
  • Kodiaq RS i Danmark - og vi har priserne
  • Kodiaq RS i Danmark - og vi har priserne
  • Kodiaq RS i Danmark - og vi har priserne
  • Kodiaq RS i Danmark - og vi har priserne
  • Kodiaq RS i Danmark - og vi har priserne
  • Kodiaq RS i Danmark - og vi har priserne
  • Kodiaq RS i Danmark - og vi har priserne
  • Kodiaq RS i Danmark - og vi har priserne
  • Kodiaq RS i Danmark - og vi har priserne
  • Kodiaq RS i Danmark - og vi har priserne
  • Kodiaq RS i Danmark - og vi har priserne

Skoda Kodiaq RS med 240 hk er kommet på det danske modelprogram, og den bliver det dyreste produkt, forhandlerne har på hylderne. Rækker pengene ikke til den nye topmodel, er det også besluttet, at Kodiaq Sportline med sportsligt design introduceres – den starter næsten 200.000 kr. under RS

Kodiaq RS er nyt territorium for Skoda. Det er første gang, tjekkerne har taget det sportslige RS-koncept fra Octavia og Fabia og presset det ned over en SUV. Om det er en god idé, ved vi faktisk ikke endnu, for det var ikke meningen, at Kodiaq RS skulle introduceres i Danmark. Men importøren har heldigvis lavet en u-vending, og danske kunder får nu alligevel mulighed for at købe topmodellen fra Skoda.

Den store SUV med RS-tilnavnet er den absolutte topmodel, hvilket afspejler sig i prisen. Med 240 hk fra en 2-liters TDI-dieselmotor med bi-turboladning er Kodiaq RS ikke en topmodel, når det kommer til hestekræfter, for Superb 2,0 TSI overgår den nemt med sine 272 hk. Målt på kroner og ører er det den anden vej rundt, for Kodiaq RS starter ved 664.600 kr., og Superb Combi 2,0 TSI fås fra 509.870 kr. Kodiaq RS bliver en nichemodel, en bil med et meget overskueligt kundegrundlag i Danmark, men ikke desto mindre ser vi positivt på, at den som “kransekagefigur” får lov at repræsentere mærket hos forhandlerne.

Hvad får man så helt præcist for sine 664.600 kr.? En stor, rummelig og veludstyret SUV, som Skoda har sat omgangsrekord med på Nürburgring – 9 minutter og 29.84 sekunder tog det at køre Kodiaq RS de 20,832 kilometer i hæsblæsende tempo. For at være fair, så gælder rekorden faktisk ikke for den bil, der udleveres, hvis man betaler 664.600 kr., for den Kodiaq har fem sæder, og det er udgaven med syv sæder til 679.600 kr., der holder rekorden – den hurtigste syv-sæders SUV på Nürburgring.

Skoda fyrer op under dieselmotoren i Kodiaq RS

Adaptiv undervogn og progressivt styretøj

Kodiaq RS er udstyret med en hel del mere hardware og software end en Kodiaq 1,5 TSI med 150 hk for at kunne klare at blive kastet rundt på den legendariske tyske bane. Som den første og eneste Skoda ruller den på 20″ fælge som standard (de hedder Xtreme), og den elektronisk styrede undervogn – Dynamic Chassis Control – med RS-specifik opsætning er også med i pakken uden merpris. Den kan indstilles via køreindstillingerne – Driving Mode Select – i forskellige trin fra Eco til Sport, og at fifle med indstillingerne påvirker også bl.a. det progressive styretøj, som justerer respons og hvor direkte bilen opleves, jo mere der drejes på rattet. Firehjulstræk er Kodiaq RS også født med.

Hjertet i Kodiaq RS er 2-liters dieselmotoren, som længe har gjort tjeneste i Volkswagen-modellerne Passat og Tiguan. Dieselmotoren med to turboladere yder ud over de 240 hk også 500 Nm fra 1.750 til 2.500 o/min, og DSG-dobbeltkoblingsgearkassen med syv trin gør, at man ikke skal tænke på andet end at trampe speederen i bund for at Kodiaq RS lander på de første 100 km/t efter 6,9 sekunder. Fortsæt opad, og den rammer “muren” ved 221 km/t.

En topmodel skal være udstyret til den store guldmedalje, og Skoda er ikke fedtet med udstyret i RS’eren. LED-forlygter, digital instrumentering, skålformede sportssæder, el-førersæde med hukommelse, navigationssystem, wifi hotspot og Canton-lydanlæg er et lille udpluk fra den omfattende liste med standardudstyr.

Skoda Kodiaq GT er en fed SUV-coupé (kun til Kina)

Den billigere mulighed: Kodiaq Sportline

Der er langt fra den billigste Kodiaq, som er 1,5 TSI DSG Style med 150 hk og forhjulstræk til 411.870 kr., til den nye topmodel, men hvis man vil have noget af de sportslige – designmæssigt og i køreegenskaberne – så er der en billigere måde. Sammen med Kodiaq RS lancerer den danske importør en anden version af Kodiaq, nemlig Sportline. Det er første gang, vi ser en Skoda-model med Sportline-udstyr i Danmark, som i andre lande også findes til Karoq og Superb.

Kodiaq Sportline kører med næsten samme motorprogram som den almindelige Kodiaq, og det holder priserne på et andet niveau Kodiaq RS. Kodiaq Sportline fås med fem sæder fra 476.070 kr., med syv sæder fra 489.730 kr. med 1,5-liters benzinmotoren med 150 hk, DSG og forhjulstræk. 2-liters benzinmotoren med DSG og firehjulstræk er indtil videre fraværende på prislisten, så man kan i stedet vælge Kodiaq Sportline med 2-liters dieselmotor med 150 eller 190 hk. Begge har DSG, men kun 190’eren har firehjulstræk. Dieseludgaven med 150 hk fås med fem sæder fra 492.270 kr. (syv sæder: 509.070 kr.), med 190 hk og fem sæder fra 564.470 kr. (syv sæder: 580.670 kr.)

For de godt 65.000 kr. Kodiaq Sportline koster mere end Kodiaq Style, får man primært det mere muskuløse udvendige design med andre kofangere og sorttonede detaljer, og i kabinen sportsrat og sportssæder. Standardudstyret er omfattende med LED-forlygter, 19″ alufælge og meget andet, men det skiller sig ikke nævneværdigt ud i forhold til den billigere Style-model, så Kodiaq Sportline skal man købe for designet og køreegenskaberne, som med bl.a. progressivt styretøj vil være mere dynamiske end i Kodiaq Style. De ekstra lækkerier fra Kodiaq RS, som digital instrumentering, elektronisk styret undervogn og Canton-lydanlæg er alle at finde på ekstraudstyrslisten.

I forhold til andre markeder er der endnu huller at finde i Kodiaq-modelprogrammet. Kodiaq produceres i de billigere udgaver Active og Ambition, i en mere “rå” Scout-version og endelig også som den luksuriøse Laurint & Klement – og vi håber meget, at den danske importør som minimum får Ambition-udgaven til landet her i 2019, så indstigningsprisen kan komme et stykke under 400.000 kr.

Skoda afslører sin nye mini-SUV

Ambiente? Scout?