Kun for frankofile?

  • Kun for frankofile?
  • Kun for frankofile?
  • Kun for frankofile?
  • Kun for frankofile?
  • Kun for frankofile?
  • Kun for frankofile?
  • Kun for frankofile?
  • Kun for frankofile?
  • Kun for frankofile?
  • Kun for frankofile?
  • Kun for frankofile?
  • Kun for frankofile?
  • Kun for frankofile?
  • Kun for frankofile?
  • Kun for frankofile?
  • Kun for frankofile?
  • Kun for frankofile?
  • Kun for frankofile?
  • Kun for frankofile?
  • Kun for frankofile?
  • Kun for frankofile?
  • Kun for frankofile?
  • Kun for frankofile?
  • Kun for frankofile?
  • Kun for frankofile?
  • Kun for frankofile?
  • Kun for frankofile?
  • Kun for frankofile?
  • Kun for frankofile?

DS 7 Crossback er en fransk specialitet, som ikke går i et med mængden af tyske biler. Men hvor meget substans er der egentlig i den luksuriøse SUV? – Vi tester en af topmodellerne med Elegance-udstyr og 2-liters dieselmotor med 180 hk

Jeg står stærkt på, at en biltest, skrevet eller som video, skal være fyldt med holdninger. Jeg er interesseret i at starte en diskussion, ikke i at gøre min mening til den eneste rigtige, men uden holdninger bliver en biltest ligegyldig, overfladisk og kedelig – det er et spørgsmål om følelser, oplevelser og indstilling, om en Alfa Romeo Giulia er fremragende eller forfærdelig. Og selvfølgelig et spørgsmål om målbare ting som priser, pladsforhold og brændstofforbrug.

Min første oplevelse med den første unikke model fra franske DS, DS 7 Crossback, var en kort en af slagsen i København og omegn i juli sidste år. Den franske luksus-SUV prøvede at imponere mig med krom på selv de mindst oplagte steder, diamantmønster som gennemgående tema og en aktiv undervogn med kamerabaserede indstillinger. Den føltes fransk for det franskes skyld, nyrig og vulgær. Det var første indtryk, og det var ikke imponerende.

2018 gik, og den lille håndfuld danske DS-forhandlerne viste sig at være i stand til at komme af med flere DS 7 Crossback, end jeg havde troet. I løbet af de sidste fire-fem måneder af 2018 blev det vil 158 styk. Det betyder, i runde tal, at DS sælger en DS 7 Crossback om dagen i Danmark. Det tal kan Nissan-forhandlere med et snit på 21 solgte Qashqai om dagen grine af, men det er ikke desto mindre et flot tal. Alfa Romeo Stelvio, som i modsætning til DS 7 Crossback var på markedet hele 2018, er en katastrofe med 66 styk i løbet af hele året.

Der må være noget ved DS 7 Crossback, jeg ikke har opdaget. Den må kunne noget, jeg ikke har lagt mærke til, så i stedet for at holde fast i første indtryk har jeg taget den franske model til test i en uge. Jeg skal finde ud af, hvad det er, der hver dag får en dansker til at vælge denne SUV (og ikke en tysk model).

VIDEO – Hybrid-SUV’er fra Honda og Toyota

Designet kan justeres

Jeg bliver aldrig venner med det firkantede ur fra BRM, som langsomt folder sig op lige over startknappen i toppen af midterkonsollen. Men det er min smag, og jeg kan bare kigge den anden vej. Eller endnu bedre, jeg kan med håndkraft tvinge uret tilbage i skjul og se klokken på den 12” store touchscreen.

For at sige det rent ud, har jeg inden testen ikke helt styr på designlinjerne. DS tilbyder DS 7 Crossback med to udstyrsniveauer, Prestige og Elegance, men der er også de tre designlinjer Rivoli Inspiration, Opera Inspiration og Performance Line. Den første, som jeg prøvede sidste år, var med Rivoli-pakke, og den opsigtsvækkende testbil i denne test er med Opera-pakke. Jeg blev blændet af krom og LED-julelys første gang, og det gør jeg også denne gang. Det er overdrevet.

Men, men, men. Allerede på testens anden dag møder jeg en hvid DS 7 Crossback, som kører med Performance Line-pakke. Hvordan jeg kan se det? Det meste krom er undladt til fordel for dybsorte dele, og jeg må bare indrømme, det ændrer designet for mig. Det er “min” DS 7 Crossback, hvis der skulle være en.

Jeg ville sikkert affinde mig med det, hvis det var min bil, for man kan vænne sig til meget. At betjeningen og funktionaliteten er sat over styr, fordi kabinen skal være prangende og speciel. Som fører føler jeg mig fremmedgjort af de flotte vippekontakter ved siden af gearstangen, for der skal knapperne til elruderne ikke sidde. Låseknappen i samme række viser ikke, om dørene er låst eller åbne, så det bliver hver gang en lille fransk leg.

Den store touchscreen ser godt ud, men funktionaliteten halter også her. De berøringsfølsomme knapper under skærmen er flotte, og så reagerer de godt og vel hver anden gang. Frustrerende. Mere ked af det bliver jeg dog over førersædet, hver gang jeg stiger ind i den franske model: efter 15.000 kilometer har sædet så meget slid/patina, at man skulle tro, der stod 150.000 på tælleren. Sæderne i sig selv er store, velpolstrede og komfortable.


En cruiser på motorvejen

Den aktive undervogn med kamerabaseret justering, Active Scan, virker kun, når køreindstillingen står i Comfort, og når bilen kan se vejen tydeligt. Fair nok at kameraet skal kunne se vejen, men vil man have scannet vejen og affjedringen indstillet efter forholdene, kræver det at man ved hver eneste opstart vælger Comfort. Det er nemlig ikke standardindstillingen.

Jeg er stadig ikke imponeret over affjedringen, når jeg kører i byen. Skarpe kanter, vejbump, huller – det klarer DS 7 Crossback ikke til mere end middel karakter, for den bliver urolig og sender slag op gennem kabinen. På motorvejen sker der noget, for ved høj fart viser affjedringen sig som langt mere stabil, komfortabel og harmonisk. Den klassiske franske komfort dukker op, og SUV’en hverken sejler eller virker livlig. Et lavt støjniveau og et roligt styretøj gør, at DS 7 Crossback ender med at imponere mig på motorvejen.

Motoren. En dieselmotor med 180 hk og 400 Nm burde føles ubesværet og rigelig i en SUV, der kun er lidt længere end en Audi Q3. Det er store muskler, vi snakker her. Eller burde snakke her. 2-liters motoren virker til at blive holdt nede af en tøvende gearkasse, som helst er fri for, at man bruger skiftepalerne på rattet. Den tager sig for lang tid om at reagere på speedertryk, så responsen kommer ofte senere, end man tror. De 180 hk og 400 Nm virker mere som 160 hk og 350 Nm, som også er mere end nok, men mindre end der står på “indholdsfortegnelsen”.

Ny Peugeot 208: fransk supermini på el, benzin og diesel

Privatleasing med muligheder

Jeg har ingen problemer med en DS 7 Crossback med dieselmotor med 130 hk og Prestige-udstyrsniveau til 400.000 kr. Det lyder på mange måder ikke skræmmende. 620.000 kr. for den testede diesel med Elegance-udstyr er derimod ikke i orden. Jeg skal stadig betale ekstra for adaptiv fartpilot og DAB-radio, og jeg forudser et værditab som en lavine, hvis man brugte så mange penge på DS 7’eren.

Så er der heldigvis leasing. Det må være nøglen til, at der hver dag kommer en ny DS 7 Crossback på gaden. Med Prestige-udstyr, som godt nok ikke er så omfattende som Elegance-udstyret, får man stadig LED-forlygter, navigation, 19” alufælge, panoramasoltag, 12” touchscreen, digital instrumentering og en masse sikkerhedsudstyr. Engangsydelsen er med 19.995 kr. på ingen måde overdrevet, og hver måned slipper man så 4.995 kr. – Enten med dieselmotoren med 180 hk eller en 1,6-liters benzinmotor med 180 hk.

En BMW X1 sDrive 18d aut. med 150 hk og begrænset udstyr kræver en engangsydelse på 35.000 kr. og 5.095 kr. om måneden, og det er en SUV, der kører mange hundrede af på de danske veje. Så hvis man kan leve med en del franske finurligheder og gerne vil skille sig ud, så kan jeg sagtens se, hvad DS bringer til bordet med DS 7 Crossback.

7.5

KARAKTER

7.5 /10

Plus

  • Meget komfortudstyr, forholdsvis lav ydelse på privatleasing, fornem affjedringskomfort på motorvejen, meget sikkerhedsudstyr som standard, udmærket plads i kabinen, interessant design, støjsvag, nogle materialer er meget lækre

Minus

  • Svingende materialekvalitet, adaptiv fartpilot koster ekstra, komfort ikke imponerende ved lav fart, langsom touchscreen, design fremfor funktion, lidt for afslappet gearkasse, mangler præcision i styretøjet, dieselmotoren føles mere af 150 end 180 hk