Den lille Volvo til både gården og til gaden

  • Den lille Volvo til både gården og til gaden
  • Den lille Volvo til både gården og til gaden
  • Den lille Volvo til både gården og til gaden
  • Den lille Volvo til både gården og til gaden
  • Den lille Volvo til både gården og til gaden
  • Den lille Volvo til både gården og til gaden
  • Den lille Volvo til både gården og til gaden
  • Den lille Volvo til både gården og til gaden
  • Den lille Volvo til både gården og til gaden

Volvo XC40 kommer nok sent til festen, hvor Audi Q3 og BMW X1 længe har styret showet, men den svenske SUV kommer med stil, lækre detaljer – og så det særlige ved en Volvo, som kan være svært at sætte en finger på. Blog om Bilers samarbejdspartner Prêt-à-Partir har været i Spanien for at køre den store nyhed

Af Malene Raith, Prêt-à-Partir

“Wow, hold da op …!” Det kan somme tider godt overraske, når det sker, men faktisk er det ret fedt. Automatisk nødbremse. Specielt når man befinder sig på en spansk indfaldsvej på vej ind i Barcelona, hvor den tætte trafik går op og ned i tempo for så pludselig at stoppe helt op. Nok er foden allerede på bremsen, men den fikse Volvo XC40 synes altså ikke, at det går hurtigt nok, og den hugger derfor selv bremsen i. Bum. Og så står vi stille. Smart, sikkert og en rigtig god ven for både bil, ære og pengepung, havde opmærksomheden blot været en lille smule mindre. Men det er blandt andet også noget af det, den helt nye kompakte SUV fra Volvo er skabt til: bykørsel.

Jeg befinder mig som sagt i en forstad til Barcelona, hvor Volvo har inviteret til testkørsel af deres nye darling, Volvo XC40. Og går du og tror, at det er en lillebror til XC60 og XC90, som den svensk-kinesiske bilfabrikant er nedkommet med, kan du godt tro om igen. Nok er de i familie, og nok er bilen da også mindre, men den nye kompakte SUV skal mest betragtes mere som en fætter, forklarer Volvo.

XC40 er nemlig bygget på en helt ny platform, CMA (Compact Modular Architecture), som er lavet sammen med kinesiske Geely,  og den har sit helt eget designsærpræg, hvilket måske tydeligst ses fra siden med de markante “indhak” over kofangeren på både front og bagende. Den trekantede siderude bagerst giver profilen i helhed en lige pileform, men kigger man på den alene, er ruden måske knap så elegant. Nye og anderledes detaljer såsom mulighed for sort eller hvidt tag, farvede sidespejle og friske fælge er en smagssag. De kan vælges til eller fra. Til gengæld kan man ikke synes andet, end at de elegante Thors Hammer-forlygter, som flankerer den buede Volvo-grill, passer perfekt til bilen og formen.

Et første forsøg i et blomstrende segment

XC40 er Volvos første vogn i den populære klasse med kompakte SUV-modeller, hvor Audi Q3, BMW X1, Range Rover Evoque og Mercedes-Benz GLA længe har huseret, og Jaguar introducerer sin E-Pace på samme tid med XC40 i januar, og den vil helt sikkert give et spark til Volvos succes og stærkt stigende salg i Danmark. Den er blevet modtaget med åbne arme af danskerne, der ved udgangen af november 2017 allerede havde lagt flere end 240 bestillinger ind. På en bil, som de altså endnu ikke har set. Men bare rolig, de bliver ikke skuffede.

For XC40 overrasker positivt fra første øjekast. Ud over det skarpe, kantede og lidt rå design, har SUV’en nemlig en overraskende behagelig frihøjde, som optimerer overblikket over trafikken, og selvom XC40 skam er en mindre slægtning, og ikke har samme balsal af en kabine som de større fætre, er her stadig rigelig plads til brede skuldre på passagersædet og spidse knæ på bagsædet.

Interiøret er inspireret af minimalistisk skandinavisk design og skåret ind til benet i enkelthed med det lange vandrette metalpanel, de lodrette luftdyser, den store infotainmentskærm og de få knapper. Samtidig er brugervenlighed og praktik i top med en lille fiks gearskifter til automatgearkassen, en sjov “turskraldespand” med vippelåg til papir og tyggegummi ved armlænet, der kan tages ud og tømmes, samt mulighed for trådløs opladning af mobilen.

Alle Volvo på el – men ikke kun på el

 

Premium-praktik i byen

Volvo XC40 kommer i første omgang med to forskellige motorer, en D4 (diesel på 2 liter) med 190 hk og en T5 (jep, benzin, og også på 2 liter) med 247 af slagsen. Begge har firehjulstræk og 8-trins automatgear. Der er desuden to udstyrsniveauer, Momentum og R-Design, og for de hurtige er der sågar “First Mover-udgaver” med ekstra meget udstyr såsom nøglefri adgang og start, el-foldbare sidespejle, parkeringssensorer, adaptiv fartpilot og lydsystem med højere ydelse.

Mindre motorer kommer selvfølgelig til, og det samme gør en hybrid og en fuldelektrisk udgave, og især interessant bliver det at prøve de nye trecylindrede motorer, som Volvo skaber sammen med sin kinesiske partner. Helt små bliver de ikke, for som BMW gør Volvo de trecylindrede ret store med en volumen på 1,5 liter. Om alle motorer i XC40 på et senere tidspunkt tilføjes hybridteknik i en eller anden form, som Volvo har meldt ud for hele sit modelprogram, er endnu et åbent spørgsmål.

Men mest interessant, når det nu er en Volvo, er nok, at sikkerhedsudstyret er kendt fra de større modeller XC60 og XC90, såsom skiltegenkendelse, vognbaneadvarsel- og assistent, automatisk nødbremse, der også gælder store dyr, cyklister og fodgængere. Det er gået i arv og blevet standard på XC40, men vil man have mere, må man til ekstraudstyrslisten. Adaptiv fartpilot, blind vinkel-system og adaptive forlygter koster nemlig ekstra. I den her klasse er det nu også helt normalt.

Og det der med state-of-the-art teknologi er Volvo pænt skarpe til. De har for eksempel været så fremsynede, at de nu har skabt en app til XC40, hvor det er muligt at dele bilen med andre via mobiltelefonen helt uden at skulle udveksle nøgler først.

Hey, hvor kom den fra?

 

Frisk dieselmotor med 190 hk

Det er en D4, jeg åler mig gennem den spanske storby i, og det er den motor altså aldeles velegnet til. Nok får jeg slet ikke testet den på de snoede bjergveje udenfor byen, men på motorvejen kører den godt, tilpas frisk og komfortabelt, og samtidig er de 190 hek mere end rigeligt til rundkørslerne og til at slå de andre ved lyssignalerne i Barcelona. Altså en helt perfekt motor til en kompakt SUV.

Nuvel, måske kan jeg godt blive lidt træt af fælgene og det to-tonede look i længden, men så er det jo heldigt, at jeg bare vælge min XC40 i en anden og helt ensfarvet nuance. Og uanset kulør er det ikke til at komme udenom, at formgivningen på den “lille” nye Volvo er rigtig vellykket. Volvos signaturdesign tilføjet nyt krydderi gør sig simpelthen utrolig godt på en kompakt SUV.

Og på den måde er Volvo XC40 nok en praktisk, men også superskarp lille selvstændig premiummodel, som kan tåle at blive brugt på landet med sin gode frihøjde og firehjulstræk, men også gør sig godt i asfaltjunglen med sin kompakte størrelse, små praktiske deltaljer som den lille skraldespand, og ikke mindst: de effektive sikkerhedssystemer til køkørsel.

Ved introduktionen sidst i januar fås XC40 D4 AWD aut. til priser fra 455.395 kr., mens XC40 T5 AWD aut. starter ved 490.095 kr., begge i Momentum First Mover-udgaver, mens de mere dynamisk udseende R-Design-modeller med bl.a. sportsundervogn koster fra 523.395 kr. (D4) og 558.095 kr. (T5). Når de trecylindrede motorer dukker op, skulle danskerne gerne kunne bestille en XC40 til et godt stykke under 400.000 kr.