Los Angeles bugner af bilnyheder

  • Los Angeles bugner af bilnyheder
  • Los Angeles bugner af bilnyheder
  • Los Angeles bugner af bilnyheder
  • Los Angeles bugner af bilnyheder
  • Los Angeles bugner af bilnyheder
  • Los Angeles bugner af bilnyheder
  • Los Angeles bugner af bilnyheder
  • Los Angeles bugner af bilnyheder

Engang for ikke så længe siden var den internationale biludstilling i Los Angeles mere international af navn end af gavn, men 2018-udgaven er beviset på, at udstillingen har betydning. Der er premiere på modeller som Porsche 911, Kia Soul og Mazda 3

Hvis man lige nu er så heldig at kunne nyde den californiske sol i Los Angeles (19 grader og sol på fredag), så skal man ikke gå glip af en tur på den internationale biludstilling, som foregår i LA Convention Center fra den 30. november til den 9. december. Biludstillingen i Los Angeles er nemlig blevet et større navn, end den nogensinde har været før – der er flere store verdenspremierer og nye biler, og producenterne lægger premierer på udstillingen, som tidligere kun ville være tilfaldet udstillingen i Detroit.

Den helt nye Mazda 3 kan du læse om ved at klikke på linket herunder, og vi har også skrevet om den opdaterede Toyota Prius, men inden da kan du få et overblik over de vigtigste nyheder på udstillingen.

Premiere på ny Mazda 3 og Skyactiv-X

Audi E-Tron GT Concept

Det er ikke kun SUV’erne, Audi vil elektrificere. I løbet af godt og vel to år bliver denne nye konceptbil med Sportback-design og coupéformat til en fuldt udviklet elbil, klar til produktion og salg. E-Tron GT Concept er udstyret med samme drivlinje som den nye E-Tron, hvilket vil sige en batteripakke på 90 kWh og en rækkevidde på cirka 400 kilometer. Men den lave og 496 cm lange model er stærkere end SUV’en: konceptbilen har 590 hk.

Bentley Continental GT Convertible

Cabriolet for de rigeste. Den britiske skønhed smider toppen, og det kan den gøre med en fart på op til 50 km/t. For første gang kan man få stoftaget i tweed-stof, hvilket nok skal vække opmærksomhed. Den store cabriolet har i første omgang en motorvariant, og det er W12-motoren på 6 liter med turbo og 635 hk/900 Nm.

Honda Passport

Den nye Honda kommer et navn, japanerne har brugt før – Passport. Det er muligvis et pas til at køre i terræn, for den store SUV med fem siddepladser har i de fleste udstyrsvarianter (der er fire) et avanceret firehjulstræk, i-VTM4, som skal gøre den til en specialist i egne med løst og ufremkommeligt underlag. Standardmotoren er en 3,5-liters V6 med over 280 hk. Passport er storebror til CR-V og lillebror til den endnu større Pilot (med syv sæder), som den deler platform med. Chancen for at møde den nye Passport i Europa er forsvindende lille.

Jeep Gladiator

Jeep har ikke produceret en pickup i mange, mange år, og det er rigtig mange fans af mærket meget kede af. Nu kan de glæde sig og sætte det helt store smil på. Den nye Gladiator er ikke bare en hvilken som helst pickup, men en baseret på den nye Wrangler. Det er næsten en garanti for, at Gladiator bliver en af de mest terrængående pickups, og så sikrer det et virkelig fedt design og image. Som det er med Wrangler, kan man fjerne de fire sidedøre, og der er to tagplader, som kan fjernes for at gøre den så godt som helt åben. Den nye Jeep med lad kommer med to motorer: en 3,6-liters Pentastar-V6 med omkring 290 hk og fra 2020 med en 3-liters V6-dieselmotor med navnet EcoDiesel, som stammer fra bl.a. Grand Cherokee. 2-liters turbomotoren fra Wrangler nævnes ikke. Vi bliver frygtelig skuffede, hvis den nye Gladiator ikke kommer til Danmark.

Kia Soul

Den funky Kia. Koreanerne stiller nu med den tredje generation af den smarte Soul, og den har ændret sig fra at være mild i designet til at være mere, tjah, gangster. Soul har indtil nu været et langt større hit i USA end i Europa, og i Danmark har kun den elektriske udgave af anden generation været solgt. Det håber vi vil ændre sig med den tredje udgave. I USA fås den nye med to motorer: 2-liters benzinmotor uden turbo med cirka 150 hk og 1,6-liters turbomotoren fra Ceed GT med cirka 210 hk. Der har været rygter om firehjulstræk, da Soul formentlig deler platform med Hyundai Kona. Sideløbende med den almindelige Soul har Kia også haft premiere på Soul EV, den elektriske version. Den har nu cirka 204 hk, hvilket svarer til ydelsen i den elektriske Kona.

Lincoln Aviator

Den hedder det samme som nogle meget populære solbriller fra RayBan, men Lincoln Aviator har ingen chance for at komme til Europa og gøre solbrillerne kunsten efter. Den er til USA, og den er til Kina. Aviator er en stor SUV (i USA en mellemstor SUV) med 3-liters V6-motor med to turboladere og cirka 400 hk som standard. Som en af de første biler i klassen i USA fås den også som plug-in-hybrid, og i den stiger ydelsen yderligere til cirka 450 hk. Aviator er, i modsætning til den helt store Navigator, bygget på en selvbærende konstruktion – ikke på en solid chassisramme.

Porsche 911

En af de største nyheder på udstillingen er også en af de hurtigste. Den nye Porsche 911, klassisk og alligevel videreudviklet. Den nye udgave af sportsvognen er baseret på samme platform som forgængeren, men denne gang skulle kabinen være langt mere moderne, og der skulle også være en hybridversion på vej til 911-serien. Til at starte med fokuserer Porsche på en anden variant, 911 Carrera S og 4S, som er samme model med firehjulstræk. Med turbo-boxermotoren med seks cylindre er S-modellen nu oppe på 450 hk, som er en stigning på 30 hk. Karrosseriet er gjort bredere, og nu er der ingen forøgelse af bagskærmene på firehjulstrukne udgaver – de har alle samme bredde.

Toyota Camry TRD

Det er ikke for at træde i det, men vi tager nyheden med alligevel. Den nye Camry kommer til Danmark næste år, og det gør den udelukkende som hybrid. Men amerikanerne nyder godt af Camry V6 med over 300 hk, som Blog om Biler tidligere har testet, og den version kommer nu i en dynamisk TRD-variant, hvor der er skruet op for de sportslige ambitioner. TRD står for Toyota Racing Development, og der er virkelig udviklet på Camry TRD – den har været gennem hårde testprogrammer i USA og Japan, og forstærkning af undervognen, specialudviklede støddæmpere, en sækning af undervognen, lette 19″ alufælge og meget mere skulle gøre denne Camry til en skarp fornøjelse. For amerikanerne, altså.

Prius med firehjulstræk (er ingen aprilsnar)