Mazda og Toyota går tættere sammen

  • Mazda og Toyota går tættere sammen
  • Mazda og Toyota går tættere sammen
  • Mazda og Toyota går tættere sammen

Et samarbejde indgået i 2015 bliver nu mere seriøst. De to japanske bilproducenter åbner fælles fabrik i USA, skal sammen udvikle teknologi til elbiler, connectivity og sikkerhedsudstyr. Udvikling af nye bilmodeller kan også i nogen grad gå på tværs af de to koncerner

Samarbejder på tværs i bilindustrien opstår og afbrydes konstant, og de fleste bilproducenter har en eller flere samarbejdsaftaler for at opnå en synergieffekt. Hvorfor sidde alene med udviklingsomkostningerne, som er skyhøje i en branche, hvor kravene til udviklingshastigheden og bredden af produkter er strenge? En af de største spillere, japanske Toyota, har eller har haft mere eller mindre omfattende samarbejder kørende i en lang årrække: BMW (fællesudviklet sportsvogn på vej og BMW-motorer i Toyota-produkter), Nissan (Nissan har haft gavn af hybridteknologi fra Toyota), PSA Peugeot-Citroën (mikrobilerne Aygo, C1 og 108) og General Motors (fælles udvikling og produktion på fælles fabrik af en model i USA).

Også med den mindre japanske bilproducent Mazda har Toyota et samarbejde, som blev indgået i 2015. De to producenter har siden set hinanden an, og eneste synlige resultat indtil nu er forbeholdt amerikanske bilkøbere; den lille sedan Toyota iA (billedet herunder), tidligere solgt under det nu lukkede ”ungdomsbilmærke” Scion, er en Mazda 2 sedan, hvor eneste reelle forskel er en dedikeret Toyota-front.

Toyota iA er en meget god indikation for, hvad der kommer til at ske i den fremtidige udvikling, nu hvor Mazda og Toyota udvider fællesskabet, som det netop er offentliggjort. Mazda 2 sælges slet ikke i USA, så Toyota iA træder derfor ikke ind som en konkurrent til et produkt fra Mazda. Med japansk høflighed skal produktporteføljerne komplimentere hinanden, ikke kannibalisere på hinanden.


Fælles om elbilsteknologi 

Det er alligevel en big deal, der former sig mellem de to japanske selskaber. Toyota køber 31.928.500 Mazda-aktier, svarende til 5,05 procent af aktiebeholdningen, mens Mazda køber tilsvarende i Toyota, hvor andelen svarer til 0,25 procent af beholdningen. Der trædes varsomt med at vurdere direkte udvikling af fælles modeller i de kommende år, så intet er sikkert på det område, men på andre punkter er et udvidet samarbejde allerede mejslet i sten. En helt ny bilfabrik, et joint venture, med en kapacitet på 300.000 biler årligt går online i 2021, og her skal produceres den kompakte Toyota-evergreen Corolla, mens Mazda på samme fabrik får produceret nye SUV- eller crossover-modeller. Igen, det er vidt forskellige biler, så ingen direkte konkurrence her.

For europæiske og danske kunder har den del af aftalen næppe nogen betydning. To andre punkter, ud over det endnu uklare potentiale omkring fælles udvikling af nye bilmodeller, er langt vigtigere. Første vigtige punkt er udvikling af teknologi til elbiler. På det punkt er begge mærker bagud, men især Mazda er blottet, som det ser ud i dag. Mazda er en forholdsvis lille selvstændig producent uden erfaring med elbilsteknologi, og Toyota har hidtil satset udelukkende på hybridteknologi og brint. Men erfaringen med batteriteknologi og elmotor fra Toyotas hybridbiler er uundværlig i udviklingen af elbiler, og både Mazda og Toyota er nødt til at komme op i fart for ikke at gå i stå på elbilsmotorvejen.

Punkt nummer to, som får betydning for kunder i hele verden, er udviklingen af infotainmentsystemer, connectivity og avancerede sikkerhedsteknologier. Toyota kører allerede løs med bil-til-bil- og bil-til-infrastruktur-kommunikation, så fx trafik- og fareinformationer skal kunne deles mellem biler og myndigheder for at undgå kødannelse og uheld, og denne udvikling bliver fremadrettet fælles med Mazda. Det virker også til, at nye infotainmentsystemer som erstatning for de nuværende, Touch 2 hos Toyota og MZD Connect hos Mazda, udvikles i det udvidede fællesskab. Hverken Mazda eller Toyota tilbyder i dag Apple CarPlay og Android Auto i sine biler, og Toyota arbejder allerede på et konkurrerende produkt, men det er et vigtigt salgsparameter, som mærkerne snarest muligt skal rette op på. I fællesskab går det måske lettere.