Mere liv i Mondeo?

  • Mere liv i Mondeo?
  • Mere liv i Mondeo?
  • Mere liv i Mondeo?
  • Mere liv i Mondeo?
  • Mere liv i Mondeo?
  • Mere liv i Mondeo?
  • Mere liv i Mondeo?

Ford satser på, at et facelift med en stationcarudgave af hybriden, en ny dieselmotor og 8-trins automatgearet fra Focus kan løfte Mondeo i kampen om firmabilisterne

Man skal langt, langt ned på listen over de mest solgte biler i Danmark for at finde Ford Mondeo, og selv om det lykkedes forhandlerne at få flere Mondeo ud på de danske veje i 2018 end året før (1.348 i 2017, 1.558 i 2018), så siger det meget om tingenes tilstand, at Mercedes-Benz ikke bare fik 3.594 C-Klasser på gaden, men samtidig også 2.235 E-Klasser. Hvis nogen for 20 år siden havde sagt, at Ford i 2018 ville ligge langt efter Mercedes-Benz på mellemstore/store firmabiler, så havde vi rystet rigtig grundigt på hovedet.

Premiummodeller (og SUV’er presser) et mainstreammærke som Ford i den store mellemklasse, og vi vil gerne se 10 år, faktisk bare fem år, ind i fremtiden og sige, at Mondeo næppe eksisterer til den tid. Ford skærer modeller fra i de kommende år, og SUV’erne bliver mærkets absolutte fokus. Men der er plads til det, der kan blive en sidste opfriskning af Mondeo, inden vi skal tænke i de baner.

Ford har med få midler givet sin mellemklassebil, der fås som hatchback, stationcar og sedan (sidstnævnte kun hybrid), en foryngelseskur. Med få midler hentyder vi til, at de designmæssige ændringer virkelig er overskuelige. Pengene har tydeligvis ikke siddet løst. Designerne har fået lov at pille ved karrosseriets billigere elementer, som er lavet af plast: kofangerne, grillen og diverse luftindtag og indlæg. Men forlygterne er de samme som før, og det samme er alle de dyre dele af stål: døre, motorhjelm, skærme osv. Grillen er dybere og går længere ned, så nummerpladen nu stikker op over underkanten af den.

Mondeo med en helt anden karakter

Hybriden fås nu også som stationcar

Det er sværere endnu at se forskel på kabinen fra før faceliftet og til den fornyede version. Det er så småt med nyheder, at Ford selv har svært ved at fylde mere end et par linjer med snak om kabinen i pressemeddelelsen. Der er nyt stof på sæderne, nyt materiale på dørhåndtagene, og så skulle samlekvaliteten være forbedret. Med den nye automatgearkasse er der samme drejehjul til automatgearkassen som i Focus. Faceliftet retter med andre ord ikke op på, at Mondeo i kabinen virker som en ældre bil end de fleste konkurrenter.

I håbet om at stå bedre blandt firmabilister, har Ford sat ind på to fronter, når det kommer til motorer og teknologi. Mondeo Hybrid landede først i efteråret på det danske marked, udelukkende som sedan med et upraktisk og lille bagagerum, og den får nu selskab af en mere relevant stationcar med samme teknik, hvor bagagerummet trods alt er mere anvendeligt med en volumen på 403-1.508 liter: en 2-liters benzinmotor koblet sammen med en elektrisk motor, som så leder kræfterne til forhjulene via en trinløs CVT-gearkasse. Batteriet har en kapacitet på 1,4 kWh, hvilket rækker til nogle få kilometers kørsel på ren strøm, mens gennemsnitsforbruget oplyses til at være 22,7 km/l – sedanen er sat til 23,8 km/l.

Mondeo Hybrid stationcar er altså, som sedanudgaven, ingen plug-in-hybrid, men en hybrid med et lukket system. I USA sælges Mondeo som plug-in-hybrid, men den model har aldrig været på tale til de europæiske markeder.

Europæerne får i stedet Fords nyeste dieselmotor på 2 liter, som i forvejen gør tjeneste i biler som Focus og Transit. Den kommer i tre versioner: med 120, 150 eller 190 hk. De to stærkeste udgaver kan bestilles med 8-trins automatgearkassen, der i den nye Focus gør det fremragende. Udvalget af benzinmotorer begrænser sig til 1,5-liters turbomotoren med 165 hk.

Peugeot 508 – fransk flair også med 130 hk?