Et middel fra Kia mod SUV-træthed

  • Et middel fra Kia mod SUV-træthed
  • Et middel fra Kia mod SUV-træthed
  • Et middel fra Kia mod SUV-træthed
  • Et middel fra Kia mod SUV-træthed
  • Et middel fra Kia mod SUV-træthed
  • Et middel fra Kia mod SUV-træthed
  • Et middel fra Kia mod SUV-træthed
  • Et middel fra Kia mod SUV-træthed
  • Et middel fra Kia mod SUV-træthed
  • Et middel fra Kia mod SUV-træthed
  • Et middel fra Kia mod SUV-træthed
  • Et middel fra Kia mod SUV-træthed
  • Et middel fra Kia mod SUV-træthed
  • Et middel fra Kia mod SUV-træthed
  • Et middel fra Kia mod SUV-træthed
  • Et middel fra Kia mod SUV-træthed
  • Et middel fra Kia mod SUV-træthed
  • Et middel fra Kia mod SUV-træthed

Når der er andet i verden end at sidde højt. Kia følger som de første efter Mercedes-Benz og laver en shooting brake-variant i Golf-klassen – og Blog om Biler har fået lov at køre en kamufleret udgave før den officielle verdenspremiere

Sommeren er overstået, og vi nærmer os den store biludstilling i Paris. De kommende uger tager strømmen af bilnyheder til, og en stor del af det nyeste nye vil være SUV’er. Om de kører på benzin, diesel eller el, så vil Paris-udstillingen og derefter de næste par år oversvømme nyhedstrømmen, markedet og vores sanseindtryk med SUV-modeller i alle størrelser, varianter, klasser og til priser fra helt opnåelig til hus-i-Hellerup-dyr. Hvis du er ved at være godt og grundigt mættet og trættet af den ustoppelige fokus på de høje biler på nuværende tidspunkt, så kan jeg garantere dig, at du om et par år vil være nødt til at flytte til en hytte langt, langt inde i de svenske skove for ikke at blive vanvittig, for SUV-bølgen samme mange kræfter og bliver til en tsunami.

SUV’erne er ikke en trend, som følger logisk tænkning, i modsætning til MPV’erne som i 1990’erne stormede frem ved at tilbyde variabel indretning og god plads. Fysikkens love er hårde ved SUV’erne, for køreegenskaber og brændstoføkonomi lider næsten altid i forhold til en lav personbil, hvor vinden sniger sig bedre forbi og vægten ligger lavt i bilen – og hvem har egentlig brug for at sidde højt? Når alle sidder højt, så er der til sidst ingen, der kan nyde overblikket.

Men heldigvis er der tegn på, at der også i fremtiden bliver plads til dem, der aldrig kunne finde på at købe eller køre SUV. Så kan de lidt høje og høje biler blive solgt som CUV, crossover, SAV, PMV eller noget andet kreativt, men lige lidt vil det nytte for de SUV-trætte blandt os. De vil have noget andet. Coupéer med fire og fem døre bliver mere og mere almindelige, og Hyundai har med sin mere eller mindre vellykkede i30 Fastback taget et koncept, som normalt hører meget dyrere biler til og ført det ned i Golf-klassen. Prisværdigt, virkelig.

Premiere på Corolla stationcar

Den flottere stationcar

Hyundai og Kia hænger uløseligt sammen, og det kan ikke undgås, at de træder hinanden over tæerne med produkter, der konkurrerer på lige linje. Andre gange går de to koreanske mærker hver sin vej, som at Hyundai har lavet netop i30 Fastback og den fabelagtige i30 N, mens Kia så har kastet sig over Stinger. Kia går også sin egen vej med Ceed, for i stedet for at lave en tredje generation Pro_Ceed med tre døre (en trend der virkelig er overstået i klassen), har mærket grebet muligheden for at lave Proceed som en shooting brake. En form for lav stationcar med meget skrå bagklap. Hvis det ikke ringer en klokke, så forestil dig en Mercedes-Benz CLA Shooting Brake. Det er præcis den trend, Kia vil følge.

Først torsdag i denne uge må vi vise dig billeder af den afdækkede Kia Proceed, men vi har allerede set den ukamuflerede version og kørt en god tur bag rattet ved et eksklusivt arrangement i Frankfurt. Hvis Hyundai i30 Fastback kun delvist kan betegnes som en succesfuld versionering af en coupé med fem døre til en fornuftig pris, så kan Kia Proceed ende med at være det langt mere gennemtænkte og langt flottere produkt. Kia lægger ikke skjul på, at CLA Shooting Brake har stået fadder til Proceed, men koreanerne er lykkes med nogle virkelig flotte designtræk og med en interesant bil, som prismæssigt ligger et andet sted end CLA Shooting Brake.

På hovedkontoret for Kia i Europa i Frankfurt hiver Alper Celik, ansvarlig for marketing og produktplanlægning, klædet af den helt færdige version af Proceed, og mens fronten ikke adskiller sig fra den ligeledes nye GT-udgave af Ceed med fem døre, så har siden og den bageste del helt sine egne linjer. Taglinjen falder ikke så hurtigt, som øjnene tror, for det er vinduespartierne og vinduesrammen, der snyder. Men bagenden med de smalle baglygter, som hæftes sammen af en smal lysbjælke på tværs, er meget skrå, så jeg sætter mig ind på bagsædet. Overraskende nok har jeg næsten en hånds bredde plads over hovedet, og jeg mangler ikke plads til benene.

Bagagerummet er så praktisk, som det lader sig gøre. Ryglænet kan deles i forholdet 40:20:40, og de kan lægges ned med håndtag i siden af bagagerummet. Der er skinner og et teleskopsystem til at dele rummet op, men også en elektrisk styret bagklap. Der er plads til 594 liter, når rummene under gulvet regnes med, og det er kun 31 liter færre end i den nye Ceed stationcar, som med 625 liter er blandt de mest forslugne i klassen. I virkeligheden virker Proceed-rummet en hel del mindre, men absolut godkendt for en bil, der kan falde ind under kategorien stationcar. Når Kia nu har sådan en allerede (endnu ikke på markedet), så er Proceed ikke bare designmæssigt helt, helt anderledes, men også 5 mm længere og 43 mm lavere.

Der er skuffende nyt at rapportere, hvis drømmen om en Proceed til en lav merpris i forhold til en hatchback allerede er skabt: Proceed kommer kun i versionerne GT-Line og den kraftige GT, og uden at kende prisen endnu på nogen Ceed af den nye generation, så koster den billigste Ceed i Tyskland med 100 hk cirka 16.000 euro, fortæller Alper Celik mig. Han lægger 2.000 euro til for at opgradere til stationcar, endnu 3.000 euro for at opgradere til GT-Line, og hans gæt er, at Proceed vil starte et sted omkring 23.-25.000 euro. Jeg skynder mig at finde en bil i det prislag, mens vi snakker, ender ved Volkswagen Touran, som i Danmark starter ved 275.000 kr. Mercedes-Benz CLA Shooting Brake starter på 400.000 kr., så kan Proceed starte ved cirka 275.000 kr., så er den på ingen måde direkte prisbillig, men alligevel potentielt interessant for rigtig mange danskere. I Europa regner Kia med, at Proceed vil ende med at stå for 20 procent af Ceed-salget, men Danmark er selvfølgelig en helt anden snak, som må vente til forhandlerpremieren i det nye år.

Sportage mangler det sidste for at nå til tops

Op til 204 hk

Efter Proceeds optræden under de skarpe lamper på scenen på hovedkontoret, får jeg udleveret nøglen til et kamufleret eksemplar og ruller ud i Frankfurts gader. Tape og mønstre har det med at tiltrække blikke, det samme gør de tildækkede Kia-logoer, så den nye shooting brake virker som et rullende udstillingsvindue. Jeg er spændt på, om Proceed vil tiltrække sig samme opmærksomhed, når den udpakkede model begynder at dukke op i Danmark.

Interiøret er ikke dækket af, og kun klistermærker skjuler nogle få ting herinde. Kabinen er som i de andre Ceed, så det ville være underligt at kamuflere den. Forskelle er der, for som GT-Line og GT er Proceed udstyret med sportssæder, mørk taghimmel og læderrat med flad bund – i GT-Line er syninger mv. grå, i GT er det den røde farve, der dominerer. Jeg sidder godt, skruet ned i de gode sæder, og med 8” touchscreen og navigation er overblikket over ruten godt. Indtil videre har ingen Ceed digital instrumentering, men det og flere andre lækkerier er på vej til modelprogrammet.

Det bobler og hvæser lidt fra udstødningen, for mens Proceed i de mindre udgaver vil kunne fås med benzinmotorer med 120 og 140 hk, og en dieselmotor med 136 hk, så prøver jeg GT’en med 1,6-liters turbomotor med 204 hk, som også bliver præsenteret i Ceed hatchback, også som GT, på torsdag. Kia lægger sig altså ikke midt i en voksende klasse af GTI-modeller med Ceed og Proceed, men mere lunt i svinget, hvor konkurrenterne hedder Seat Leon FR med 180 hk eller Opel Astra 1,6 Turbo med 200 hk. Men når det gælder Proceed med sin specielle karrosseriform, så er der ingen direkte konkurrent i sigte.

Gearkassen i den kamuflerede bil er en 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse, men Proceed GT fås også med manuel gearkasse. Den gamle Pro_Ceed var altid manuel, og flere valg ser jeg altid som en god ting. Dobbeltkoblingsgearkassen mangler den sidste justering og fanger ikke helt, hvad der virker som en solid turbomotor med både godt bundtræk og rigtig meget skub fra 3.500-5.000 o/min. Skiftepalerne bag rattet forvirrer kun yderligere, mens Sport-indstillingen, som åbner helt op for et spjæld i udstødningen, ikke giver en nævneværdig forskel på min køretur.

Jeg kommer op på 200 km/t kort efter byen slutter, og Proceed GT ligger fast og sikkert på Autobahn ved den fart. Det er tydeligt, bilen er udviklet i Tyskland, og fordi den kun skal sælges i Europa, skal den kun behage vores smag. Landevejen giver mig en smag på en GT, der er let at køre og med et hurtigt styretøj. Bremseindgreb sørger for, at der kommer kræfter til fordækket med mest greb, men umiddelbart er Proceed GT mere en dejlig blanding af det komfortable og dynamiske end en GTI, som en GT skal være – og Kia har bestemt heller ikke lovet andet. De har lovet en spændende tilføjelse til Golf-klassen, og ikke kun det har de givet os, men også en bil med karakter og stil til mange af dem, som ikke kan drømme sig om at sætte sig bag rattet af en SUV.