Nok med 150 hk i Tiguan?

  • Nok med 150 hk i Tiguan?
  • Nok med 150 hk i Tiguan?
  • Nok med 150 hk i Tiguan?
  • Nok med 150 hk i Tiguan?
  • Nok med 150 hk i Tiguan?
  • Nok med 150 hk i Tiguan?
  • Nok med 150 hk i Tiguan?
  • Nok med 150 hk i Tiguan?
  • Nok med 150 hk i Tiguan?
  • Nok med 150 hk i Tiguan?
  • Nok med 150 hk i Tiguan?
  • Nok med 150 hk i Tiguan?
  • Nok med 150 hk i Tiguan?
  • Nok med 150 hk i Tiguan?
  • Nok med 150 hk i Tiguan?
  • Nok med 150 hk i Tiguan?
  • Nok med 150 hk i Tiguan?

Volkswagen Tiguan fås med op til 240 hk, men er der nogen grund til at gå så højt op? Vi tester basisbenzinmotoren med 150 hk, 250 Nm og brændstofbesparende cylinderfrakobling for at se, om mindre kan gøre det i den tyske SUV

Den er langt fra den billigste, men den er heller ikke den dyreste. Det er typisk sådan, en Volkswagen ligger på markedet, og det gælder også Tiguan, som koster en del mere end Peugeot 3008 og Seat Ateca, men ikke nær så meget som BMW X1. Lunt om svinget, vil jeg sige, og som Volkswagen gerne selv påpeger, så er en høj gensalgsværdi indbygget i salgsprisen.

Efter en periode med leveringsproblemer er der nu skruet op for Tiguan i Danmark, og den rummelige og praktiske SUV er nu ved at være en mere almindelig bil i gadebilledet. For firmabilister starter beskatningsgrundlaget ved 343.917 kr. for en basismodel med benzinmotor, mens private kan komme i gang med samme variant fra lige under 380.000 kr. eller på privatleasing fra 3.999 kr. om måneden. Netop basisbenzinmotoren, en 1,4 TSI med 150 hk, er interessant, for den næste motor i rækken gør det en hel del dyrere at køre Tiguan – blandt andet fordi det, ærgerligt nok, er umuligt at undgå firehjulstræk til den større motor på 2 liter med 180 hk, som har en startpris fra 492.195 kr. i rent salg og et beskatningsgrundlag på 428.452 kr. Så kan man klare sig med den lille benzinmotor med 150 hk, når man gerne vil køre Tiguan?

Basis på den dyre måde

Det er sjældent, jeg får en bil til test, som står uden et eneste stykke ekstraudstyr, og det er bestemt heller ikke tilfældet med den metalblå Tiguan (Caribbean Blue, ekstraudstyr). Den er så langt fra basisbilen Tiguan 1,4 TSI Trendline, der faktisk er fint udstyret med 8″ touchscreen, 17″ alufælge, læderrat, sporskifteassistent og meget andet, som man kan presse den. Testbilen starter som Highline, som kun fås med automatisk DSG-gearkasse, og den koster uden ekstraudstyr 470.000 kr. Den her har 14 punkter fra ekstraudstyrslisten, flere af dem omfattende DK-pakker med navigation og sportsundervogn, så læg cirka 120.000 kr. til de 470.000 kr. Med levering er den tæt på 600.000 kr.

Jeg ser det som et overflødighedshorn, som bare viser, hvad der er muligt med Tiguan. Hold i stedet øjnene rettet på den midterste udstyrsmodel, Comfortline, som fås både med manuel og automatisk gearkasse, og som for – i VW-sammenhænge meget rimelige – 25.000 kr. mere end Trendline kommer med nogle gode tilføjelser, bl.a. klapborde på forsæderyglænene, fjernlysassistent, multifunktionsrat, tågeforlygter med drejelys, p-sensorer for og bag, adaptiv fartpilot og meget mere.

For at holde prisen tæt på basis, men stadig øge komfort og funktionalitet, ville jeg tage App-Connect med Apple CarPlay/Android Auto til 3.995 kr. og DK-pakken til 13.095 kr. med varme i rattet og de opgraderede forsæder med bedre støtte – men ellers holde mig fra navigation, sportsundervogn og så meget andet fra den omfattende ekstraudstyrsliste.


Basis uden at være fedtet

150 hk kan hurtigt komme til at lyde af lange overhalinger i en verden, hvor man kan få selv kompakte SUV-modeller med 400 hk. Basisbenzinmotoren på 1,4 liter i Tiguan er ved at være gammel i gårde, og senest ved faceliftet (skal vi sige om to år?) vil den blive erstattet af den lidt større 1,5 TSI Evo, men her og nu gælder det stadig 1,4’eren. Den kommer komplet med det avancerede cylinderfrakoblingssystem (ACT), så den kører på halvt blus, når den ikke udsættes for fuld speeder eller noget tæt på. Den kører så på to cylindre, men uden at man hører noget til det – mindre end i Passat med samme motor, faktisk. Men måske på grund af højere vindmodstand kører den ikke så ofte på to cylindre som Passat. Man kan følge det ved at se på Eco Mode i kørecomputeren, som selvfølgelig gør, at man begynder at øve sig i at køre, så bilen mest muligt kører med aktivitet i kun to cylindre.

Uden oppakning og kun chaufføren bag rattet er Tiguan 1,4 TSI med 150 hk frisk og hurtigt ude af starthullerne. Gearkassen virker forældet og lidt kluntet i skiftene ved lavere fart i forhold til den nyere DSG med syv trin, som hører den større benzinmotor til, men skiftekomforten er generelt meget fin. Den lille benzinmotor ligger fint dæmpet ude i motorrummet, selv med højere omdrejninger, og det føjer noget til det i forvejen høje komfortniveau i Tiguan. Af samme grund vil jeg anbefale, at testbilens DK-sportspakke med sportsundervogn og 19″ fælge ikke bestilles uden adaptiv undervogn, for den er for stram på grovere belægninger. Ikke hård, men stram og ikke helt tilgivende overfor bump og huller, og Tiguan er ingen sportsvogn med sine sikre køreegenskaber med et fint, men ikke sportsligt styretøj.

På motorvejen med fuld oppakning, tre voksne og et barn ændrer billedet sig, og benzinmotoren bliver en rigtig basismotor. Her kan 250 Nm ikke rykke meget ved lige under 2 tons bil med det hele. Med speederen presset mod gulvet ved 120 km/t skal man ikke regne med at flytte sig hurtigt, og en hurtig overhaling skal aftales med DSG-gearkassen på forhånd (skift manuelt ned), ellers gearer den for langt ned og får motoren til at ligge i et omdrejningsfelt, hvor der ikke er kræfter nok. Man kan sagtens nå en høj fart, det tager bare lidt længere tid.

Trods adstadigheden på motorvej er det en fin basismotor til Tiguan. Hvis man ofte kører med mange i bilen og længere ture, begynder den at virke presset. Det er i høj grad noget, der afhænger af behov. Resten af Tiguan-pakken er typisk Volkswagen: rummelig, solid, praktisk, komfortabel, funktionel og med skudsikre køreegenskaber.

0
80

KARAKTER

8/10

    Plus

    • Pladsforhold, sæder, støjniveau, udstyrsmuligheder, sikkerhedsudstyr, design, styretøj og køreegenskaber, gensalgsværdi

    Minus

    • Forholdsvis højt prisniveau, små ryk i gearkasse, motor kun tilstrækkelig på motorvej, lidt stiv undervogn, ekstraudstyrspriser