Ny BMW 3-serie kører på de klassiske dyder

  • Ny BMW 3-serie kører på de klassiske dyder
  • Ny BMW 3-serie kører på de klassiske dyder
  • Ny BMW 3-serie kører på de klassiske dyder
  • Ny BMW 3-serie kører på de klassiske dyder
  • Ny BMW 3-serie kører på de klassiske dyder
  • Ny BMW 3-serie kører på de klassiske dyder
  • Ny BMW 3-serie kører på de klassiske dyder
  • Ny BMW 3-serie kører på de klassiske dyder
  • Ny BMW 3-serie kører på de klassiske dyder
  • Ny BMW 3-serie kører på de klassiske dyder

Den helt nye 3-serie er genkendelig som både 3-serie og BMW – præcis som kunderne forventer. Men den står skarpere og er længere end før, så vi forventer mere plads. Tyskerne lover mere dynamiske køreegenskaber og en langt højere grad af komfort. I første omgang med op til 265 hk fra fem motorer

3-serie er ikke en model, BMW skal pille for meget ved. Den mellemstore firmabil er en af de mest solide støtter i tyskernes fundament, selv i en tid hvor SUV’erne står for en rigtig stor del af pengestrømmen ind i firmaet. Derfor er den helt nye 3-serie, internt kaldet G20, en designmæssig evolution og en bil, der mere end nogensinde skal kombinere den fine BMW-dynamik med en komfort, som køberne i klassen forventer.

Den nye 3-serie, der først kommer som sedan og forventligt senere på året som stationcar (Touring) er 7,6 cm længere end den gamle, og den øgede længde er der brug for, for pladsen i kabinen trængte til et løft, så ture på bagsædet bliver lidt mere behagelige. Sedanen står på platformen fra bl.a. 5-serie og X3, og det er med til at presse vægten ned, selv om 3-serien altså er større end før. Op til 55 kilo taber den sig.

Sedanen er øjeblikkeligt til at kende som en 3-serie. Det her kunne ikke være en anden bil, selv om det er nemt også at se brudstykker af Lexus seneste IS i den nye bil – baglygterne har en form i stil med japanerens, og sidelinjen også. Forlygterne brydes nu af en lille bølge, som skal understrege de klassiske BMW-forlygter med to runde hovedlygter, og har man pengepungen til det, er det ikke bare muligt at få 3-serien med LED-forlygter (standard), men med LED-forlygter udvidet med langtrækkende laserlys, som det debuterede på i8 og 7-serien. Det såkaldte Hofmeister-knæk i bageste siderude er nu integreret direkte i C-stolpen – og altså ikke længere i dørene.

I kabinen er der ingen store overraskelser. Føreren har midterkonsollen vinklet mere mod sig end før, og som i den nye X5 mødes infotainmentskærmen (touchscreen) med de fulddigitale instrumenter i et delvist fælles hus – men skærme hænger ikke sammen som i en Mercedes-Benz A-Klasse. BMW går stadig meget op i, at det er underholdning for sig og kørsel for sig. Opdager man det ikke ved første blik, så er displayet til klimaanlægget kravlet op mellem luftdyserne for at give et kompakt design med godt overblik.

BMW har udviklet et intelligent infotainment- og styresystem i stil med Mercedes-Benz MBUX, så man nu kan styre flere funktioner ved at sige “Hey BMW”, og så vil bilen lære vaner og ruter, efterhånden som man bliver bedre venner.

Det nye Skoda-design – og RS som hybrid med 245 hk

Udviklet til at køre bedre på alle måder

Den nye 3-serie er skabt til at være et større køredynamisk og komfortmæssigt hit end dens forgænger var ved introduktionen. Den fik høvl for ikke at være præcis nok, men heller ikke være komfortabel nok. Den nyere platform er langt mere komfortabel end før, men BMW er gået videre endnu. En ny slags støddæmpere med kontinuerlig afstemning (passivt uden elektronik), standard på alle modeller, skal ramme præcis den perfekte balance, så selv om man møder et større hul i vejen, når man kører hurtigt gennem et sving, vil 3-serien opføre sig eksemplarisk og holde balancen. M Sport-affjedringen kommer med en sænkning på 10 mm, mens den adaptive M-affjedring har elektronisk adaptiv støddæmpning. De to sidstnævnte affjedringer kommer med progressivt styretøj med endnu mere præcision, mens de to 330-udgaver kan fås med elektronisk styret spærredifferentiale.

Og netop 330-versionerne af den nye 3-serie er topversioner ved introduktionen, mens vi venter på M340i, en eventuel M340d med dieselmotor og endelig en ny M3. 330i kommer med en firecylindret 2-liters benzinmotor med 258 hk, mens 330d er den eneste med seks cylindre i begyndelsen – denne dieselmotor yder 265 hk. I basisudgaverne 318d, 320d og 320i har 3-serien henholdsvis 150, 190 og 184 hk. Automatgearkasse med otte trin vil være at finde over hele linjen, men manuel gearkasse ventes at blive en mulighed på flertallet af lanceringsmotorerne.

BMW satser stærkt også på elektrificering, så mens det er pudsigt, at ingen 3-serie lanceres med det stærke 48 volt-system, som bl.a. giver mulighed for start-stop-system fra højere hastigheder, forventer vi at se mindst en plugin-hybrid.

BMW bevæger sig langsomt mod den selvkørende bil, men 3-serien skal heldigvis stadig køres af den, der sidder bag rattet. Som standard kommer den med sporassistent, kollisionsadvarsel og automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse (kun ved lav fart), mens der kan udvides med adaptiv fartpilot med kø-assistent og Driving Assistant Professional med flere aktive systemer.

Den nye 3-serie lander hos de danske forhandlere i marts næste år – som den nyeste model i den evige kamp mellem Audi A4 (mildt facelift i år) og Mercedes-Benz C-Klasse (større facelift i år).

She’s got the look