Ny Fiesta på privatleasing – og alle konkurrenterne

  • Ny Fiesta på privatleasing - og alle konkurrenterne
  • Ny Fiesta på privatleasing - og alle konkurrenterne
  • Ny Fiesta på privatleasing - og alle konkurrenterne
  • Ny Fiesta på privatleasing - og alle konkurrenterne

Ford har nyeste bil og tilbud på markedet i klassen for minibiler, Fiesta til 2.495 kr. om måneden, men mulighederne er mange for dem, der vil privatlease en fornuftig minibil

Det kan diskuteres, og det kan mest af alt beregnes, om det er en god idé at privatlease en bil frem for at købe den på finansiering gennem banken eller bilmærkernes finansafdelinger. Ved privatleasing skal den samlede udgift, den der betales til leasingfirmaet og altså ikke omkostninger som ejerafgift og benzin, fremgå tydeligt. Prisbillige biler, som dem i den meget populære minibilsklasse med Peugeot 208, har samlede omkostninger over 36 måneder fra omkring 80.000 kr.
Selv om udregningen viser, at det er mere fornuftigt at købe en minibil (og andre biltyper), så er sikkerheden for mange ved privatleasing en sikring, som ikke kan værdisættes – man hænger ikke på omkostninger til service, forsikringspræmien er ofte lavere gennem forhandleren ved leasing, og man kan aflevere bilen efter et år uden at skulle bekymre sig om selv at skulle sælge den.

Privatleasingtilbuddene skifter konstant, for der er hård konkurrence, og leasing er i stigende grad måden, hvorpå mange danskere vil have bil. Vi har taget et kig på udvalget lige nu.

Det nyeste tilbud kommer fra Ford, som netop har introduceret en helt ny Fiesta i Danmark. Den nye min kommer i mange varianter, men på privatleasing er udvalget snævret ind til en udgave. Heldigvis en af de bedste og mest fornuftige, en Fiesta 1,0 EcoBoost Titanium med turbomotor med 100 hk. Udbetalingen er på 4.995 kr., og derefter skal man af med 2.495 kr. om måneden. Det er muligt at vælge en masse udstyr til, fx infotainmentsystem med 8” skærm og B&O Play-lydanlæg til yderligere 195 kr. om måneden. Man behøver ikke købe til, for Fiesta Titanium har alufælge, læderrat, aircondition og meget andet som standard. Der skal dog betales ekstra, hvis man vil køre mere end 10.000 km om året. 5.000 km ekstra koster 200 kr. ekstra om måneden.


Franske tilbud med lav ydelse på ekstra kilometer

Citroën har en af klassens mest usædvanlige biler, og den er samtidig billigere, endnu bedre udstyret og har 15.000 km med i den regulære månedlige ydelse som standard. Den kommer i to udgaver, hvor udbetalingen på begge er 4.995 kr. Med 82 hk og Funky-udstyr er månedsydelsen 2.295 kr., med en langt bedre turbomotor med 110 hk og Funky Sport-udstyr er ydelsen dog også 400 kr. højere. Automatisk klimaanlæg, 7” touchscreen, regnsensor og meget mere er standard i begge modeller. 5.000 ekstra kilometer om året koster kun 74 kr. pr. måned i 36 måneder. Et rigtig, rigtig godt tilbud.

Peugeots svar på Citroën C3, 208, er i bund og grund samme bil, selv om det ikke kan ses. Den er Danmarks bedst sælgende bil, og en hel del af dem kommer ud på privatleasing. Lige nu er der tre muligheder for at privatlease 208. To benzinudgaver med 82 hk og en dieseludgave med 100 hk. Billigste version er 1,2 Active med en udbetaling på 4.995 kr. og en månedlig ydelse på 2.195 kr. Men den har kun 10.000 km inkluderet, mangler meget komfortudstyr – og er blot 100 kr. billigere om måneden end Envy med samme motor (samme udbetaling), hvor sædevarme, touchscreen med Apple CarPlay, aut. klimaanlæg mv. indgår, for ikke at tale om 15.000 km om året i stedet for 10.000. Tredje model er dieselmodellen 1,6 BlueHDi Envy med 20.000 km om året, 4.995 kr. i udbetaling og 2.495 kr. i månedlig ydelse over tre år.

Den populære VW Polo er udsolgt forud for introduktionen af en helt ny model i november, og det gælder således også leasingbiler. Skal det være en minibil fra VW-koncernen på privatleasing, kan man vælge mellem to vidt forskellige modeller: den rummelige Skoda Fabia eller Audi A1 Sportback, den eneste premiummodel i klassen (vi ser bort fra Mini, som med høje priser er i en klasse for sig). Fabia kommer som både hatchback og stationcar, og man kan vælge en trecylindret TSI-benzinmotor med 95 eller 110 hk med månedlig ydelse fra 2.195 kr. efter en udbetaling på 4.995 kr. (36 måneder, 15.000 km om året). At gå fra 95 til 110 hk koster blot 100 kr. om måneden, hvilket vi godt vil anbefale, mens DSG-automatgear koster endnu 300 kr., så i alt 2.595 kr. om måneden – stadig et rigtig godt bud på en veludstyret og stærk bil i klassen. Fabia Combi, stationcar, er altid 200 kr. dyrere om måneden. Alle biler har Ambition-udstyr med læderrat, aircondition, automatisk nødbremsesystem og meget mere.


Højere udbetaling, men ikke ydelse hos Audi

Premium-kusinen til Fabia, Audi A1 Sportback, forlanger klassens højeste udbetaling på 20.000 kr., men til gengæld koster det stort set ikke ekstra på det månedlige budget at køre Audi. A1 Sportback 1,0 TSI med 95 hk koster 2.350 kr. om måneden. Tro mod vanen er udstyret noget skrabet, så mens der er aircondition og lydanlæg, koster fartpilot og sædevarme ekstra. Det er inkluderet i Edition Plus til 145 kr. mere om måneden, hvor også læderrat, opgraderet infotainment, sædevarme, fartpilot og mere til er inkluderet, og med den er bilen stadig under 2.500 kr. om måneden. En større motor, 1,4 med 125 hk, koster hele 600 kr. mere om måneden og kan ikke anbefales, og det samme gælder Sport Edition Plus-pakken, som koster 645 kr. om måneden udover standardprisen. Den tilføjer Edition Plus-udstyr, men ellers er de vigtigste ting kun sportsundervogn og sportssæder.

Vi kravler ned fra premiumstigen og kigger på tre andre bud i klassen. Renault Clio, Kia Rio og Opel Corsa. Corsa er en lidt aldrende, men udmærket minibil, som udmærker sig ved at kunne fås i mange varianter, da Alm. Brand står bag Opels tilbud. Benzin- og dieselmotorer, manuelt eller automatisk gear. 15.000 km om året er normen, og udbetalingen generelt på 4.995 kr. Den månedlige ydelse fås ikke lavere i klassen end hos Opel – fra 1.895 kr., som giver en Enjoy med 75 hk fra en gennemprøvet, men gammeldags motor.

Alm. Brand tager sig også af Renaults privatleasing, og her starter den månedlige ydelse også under 2.000 kr. 1.995 kr. for en hatchback med dieselmotor med 90 hk efter en udbetaling på 9.995 kr. er attraktivt, når prisen også inkluderer aircondition, infotainmentsystem med 7” touchscreen, navigation, DAB-radio, fartpilot og meget mere, som er standard med Zen-udstyret, der bruges på alle leasing-Clio. Der findes også to Clio-varianter med lavere udbetaling, 4.995 kr. om måneden, og så stiger prisen for dieselmodellen til 2.095 kr., og man får adgang til en benzinmotor med 90 hk, som koster 2.195 kr. om måneden. At vælge Clio som stationcar koster, som hos Skoda, 100 kr. om måneden.

Sidst men ikke mindst, så vil Kia meget gerne sende den nye Rio ud på gaden som leasingbil. Den kommer i to varianter, hvor man enten vælger lav udbetaling eller lav månedlig ydelse – dog ikke med samme motor i de to muligheder. Med en udbetaling på 4.995 kr. og en månedlig ydelse på 2.295 kr. (15.000 km/året) får man Rio 1,25 med en udmærket benzinmotor uden turbo med 84 hk, og Base Plus-udstyret er pænt med automatisk nødbremsesystem, fartpilot, aircondition, varme i rat og forsæder og læderrat. Men vi anbefaler, at man tager en lidt højere månedlig ydelse, nemlig 2.495 kr. i 36 måneder, og går efter udbetalingen på kun 995 kr.. Her har Rio i stedet en nyere turbomotor med 100 hk, og den har også lidt ekstra udstyr som fx tågeforlygter og LED-kørelys. Med en så lav udbetaling dækker man svarende til to måneders leasingydelse i forhold til konkurrenternes udbetaling.