Ny Honda CR-V med turbomotor fra 329.000 kr.

  • Ny Honda CR-V med turbomotor fra 329.000 kr.
  • Ny Honda CR-V med turbomotor fra 329.000 kr.
  • Ny Honda CR-V med turbomotor fra 329.000 kr.
  • Ny Honda CR-V med turbomotor fra 329.000 kr.
  • Ny Honda CR-V med turbomotor fra 329.000 kr.
  • Ny Honda CR-V med turbomotor fra 329.000 kr.
  • Ny Honda CR-V med turbomotor fra 329.000 kr.
  • Ny Honda CR-V med turbomotor fra 329.000 kr.
  • Ny Honda CR-V med turbomotor fra 329.000 kr.
  • Ny Honda CR-V med turbomotor fra 329.000 kr.
  • Ny Honda CR-V med turbomotor fra 329.000 kr.
  • Ny Honda CR-V med turbomotor fra 329.000 kr.

Honda prøver lykken med den nye CR-V. Den er ikke længere tiltænkt en dieselmotor, men til gengæld har den en ny turbobenzinmotor og fås med fem eller syv sæder. De danske priser starter ved 329.000 kr.

Det er et trick, som kan lokke familierne til forhandlerne: tilbyd en mellemstor SUV med syv sæder. Den ekstra sæderække kommer sikkert sjældent i brug, men kunderne ser straks muligheden for udflugter med hele villavejens flok af unger og afhentning af det halve af børnenes fodboldhold. Honda har derfor ladet sin nyeste CR-V vokse, så den kan rumme den tredje sæderække og forældres drømme, og den er på vej ud til de danske forhandlere til priser fra 329.000 kr.

Men for 329.000 kr. bliver det til fem sæder, ikke syv. De to sidste sæder tilbyder japanerne kun i den næsthøjeste udstyrsvariant, som med det udflugtsklingende navn Lifestyle starter næsten 100.000 kr. højere, nemlig ved 424.000 kr. CR-V Lifestyle er uden tvivl en meget veludstyret bil, men det ville give mere mening, at syv sæder også var en mulighed i en CR-V til et godt stykke under 400.000 kr. – hos Nissan lader det sig gøre i den nogenlunde lige store X-Trail til priser fra cirka 330.000 kr., og Peugeot byder på syv sæder i alle udgaver af 5008 til priser fra 279.990 kr.

Er man alligevel interesseret i en CR-V med Lifestyle, som er næsthøjeste udstyr, så er den reelle merpris for at gå fra fem til syv sæder meget overskuelig. 23.000 kr., og så er man kørende i en rummelig og variabel bil, hvor man kan lægge både sæderække to og tre ned for at få plads til haveaffaldet eller de store brædder.

Honda afliver diesel i den nye CRV

En solid basismodel

Tilbage til 329.000 kr.-spørgsmålet. For en pris der ligger under niveau for en Volkswagen Tiguan og godt og vel på linje med en tilsvarende Hyundai Tucson, er den nye SUV fra Honda udstyret med en 1,5-liters benzinmotor 173 hk – den første benzinmotor i CR-V med turbo. Det er også den eneste motor ved introduktionen, mens vi venter på CR-V Hybrid, og dieselmotoren må kunderne helt undvære, og det kan holde mange danske ejere af den udgående CR-V fra at kigge på en ny, da den fortrinsvis blev solgt med dieselmotor.

Udstyrsniveauet i den billigste CR-V hedder Comfort, og bortset fra et par enkelte svipsere som et rat uden læder og en lille skærm på 5” til infotainmentsystemet, så er Comfort ret så komplet af en basismodel at være. LED-forlygter, 17” alufælge, adaptiv fartpilot, varme i forsæderne, automatisk nødopkald, delvist digital instrumentering, el-justerbar lændestøtte i førersædet, sporassistent og vejskiltegenkendelse er standard.

Niveau to, Elegance Navi, åbner selvfølgelig op for en mere veludstyret bil, men også muligheden for at skifte den manuelle gearkasse ud med en automatisk, trinløs CVT-gearkasse og få CR-V med firehjulstræk. CR-V Elegance Navi med forhjulstræk og manuel gearkasse koster 363.000 kr., mens CR-V Elegance Navi med CVT og firehjulstræk (AWD) koster 402.000 kr. En medgift i forbindelse med CVT-gearkassen er en højere ydelse fra 1,5-liters motoren på 193 hk. CR-V Elegance Navi har, ikke overraskende, navigationssystem, og så har den 7” touchscreen, DAB-radio, 18” alufælge, regnsensor, bakkamera, p-sensorer for og bag, læder på rat og gearknop, automatisk klimaanlæg med to zoner og flere USB-stik.


Ingen mulighed for fabriksmonteret ekstraudstyr

Udstyrsniveauerne over Comfort og Elegance Navi gør for alvor CR-V til en luksuriøs SUV. CR-V Lifestyle Navi, eneste udstyrsniveau som giver adgang til de syv sæder, koster fra 401.000 kr. med fem sæder, manuel gearkasse og firehjulstræk, mens CVT-gearkassen er en prismæssigt fornuftig tilføjelse til 21.000 kr. Forbrugsmæssigt er CVT’en ikke så fornuftig, for den får gennemsnitsforbruget til at falde fra 15,2 km/l til 14,1 km/l. Med syv sæder og manuel gearkasse koster CR-V Lifestyle Navi 424.000 kr., med CVT-gearkasse 445.000 kr. Læderindtræk, nøglefri adgang og start, tagræling, blind vinkel-system og varmetråde til af-isning af forrudeviskerne er de vigtigste tilføjelser i forhold til Elegance Navi.

Fjerde og mest omfattende udstyrsniveau er Executive Navi. Med manuel gearkasse og firehjulstræk er man ude af døren med CR-V Executive Navi til 433.000 kr., mens der betales 454.000 kr. for modellen med firehjulstræk og CVT. Der er tænkt på det meste på højeste udstyrsniveau, og i forhold til de lavere niveauer er der tilføjet 19” alufælge, panoramatag, varme i rattet, varme i bagsæderne, head up-display, el-styret bagklap og el-justerbart førersæde med hukommelse.

Som altid hos Honda er fabriksmonteret ekstraudstyr begrænset til metal- eller perlelakering, som koster 6.750 kr. Hvis man drømmer om elektrisk styret bagklap i CR-V Elegance Navi, så kan man blive ved at drømme, for det lader sig ikke gøre.

Facelift og kraftig turbomotor til Honda HR-V