Ny Peugeot 208: fransk supermini på el, benzin og diesel

  • Ny Peugeot 208: fransk supermini på el, benzin og diesel
  • Ny Peugeot 208: fransk supermini på el, benzin og diesel
  • Ny Peugeot 208: fransk supermini på el, benzin og diesel
  • Ny Peugeot 208: fransk supermini på el, benzin og diesel
  • Ny Peugeot 208: fransk supermini på el, benzin og diesel
  • Ny Peugeot 208: fransk supermini på el, benzin og diesel
  • Ny Peugeot 208: fransk supermini på el, benzin og diesel
  • Ny Peugeot 208: fransk supermini på el, benzin og diesel
  • Ny Peugeot 208: fransk supermini på el, benzin og diesel
  • Ny Peugeot 208: fransk supermini på el, benzin og diesel
  • Ny Peugeot 208: fransk supermini på el, benzin og diesel
  • Ny Peugeot 208: fransk supermini på el, benzin og diesel
  • Ny Peugeot 208: fransk supermini på el, benzin og diesel
  • Ny Peugeot 208: fransk supermini på el, benzin og diesel
  • Ny Peugeot 208: fransk supermini på el, benzin og diesel
  • Ny Peugeot 208: fransk supermini på el, benzin og diesel
  • Ny Peugeot 208: fransk supermini på el, benzin og diesel

Peugeot har skabt en helt ny og formuldendt 208, og minibilen på en ny platform kommer allerede fra starten med valget mellem benzin, diesel og el i motorrummet. Udstyrslisten er komplet med Peugeots i-Cockpit, infotainmentsystemer med skærm på op til 10″ og langt mere omfattende sikkerhed end før

Danmark har en høj stjerne hos Peugeot. Vi danskere elsker franskmændenes lille kreation, 208’eren, og at minibilen selv som udgående model holdt førertrøjen gennem 2018, siger noget om, at Peugeot har gjort noget helt rigtigt med første generation af 208 – efterfølgeren til store succeser som 205, 206 og (i nogen grad) 207.

Populariteten har været stort set ubrudt siden introduktionen i 2012, og ikke færre end 8.800 nye 208’ere kom ud på vejene i Danmark sidste år. Så der sidder ikke bare nogle meget, meget spændte Peugeot-forhandlere og venter på en ny 208, men også rigtig mange spændte kunder og fans. Den nye 208 skal sidde lige i skabet, og den skal både vise store tegn på udvikling og være kædet sammen med forgængeren.

Peugeot skuffer ikke. Ikke at vi regnede med det, efter den franske producent har givet os 3008 og den nye 508, men en minibil på omkring 4 meter er notorisk sværere at ramme plet med end en strømlinet, lang bil i firmaklassen. Den nye 208 sidder lige i skabet med det gode fra alle de bedste inspirationskilder: en kompakt og fræk attitude som den gamle 208, et langtidsholdbart design som den udgående model og træk fra de seneste Peugeot-modeller, fx sabel-LED-tænderne i den maskuline front, den brede bagende med sort tværgående bjælke mellem lygterne og modelbetegnelsen over grillen – at sætte modellens navn over løven er ingen ny idé, men er også brugt på Peugeots biler i 60’erne og 70’erne, fx 104 og 504. Et historisk twist har sjældent skadet.

Nye plugin-hybrider fra Peugeot med op til 300 hk

Ny platform giver plads til det hele

208 står som den anden bilmodel i den store PSA-koncern på en helt ny platform, CMP (Common Modular Platform), som skal bruges på alle minibiler og flere kompakte modeller fremover. Den første model på CMP er den nye DS 3 Crossback, og kommende modeller er bl.a. Opel Corsa, Peugeot 2008 og Citroën C3.

CMP giver en vægtreduktion på 30 kilo i forhold til F1-platformen fra den gamle 208, og den er lavet med avanceret aerodynamik for øje, fx indkapslet undervogn, elektronisk styrede luftindtag og lavere friktion. Og så er den nye platform lavet til at rumme fuld elektrificering, så den nye 208 allerede fra produktionsstart kan leveres med enten el, benzin eller diesel i motorrummet.

Den elektriske 208 går under navnet e-208, og den kommer ikke til at lide under sin batteripakke på 50 kWh, for den er fuldt integreret i bunden af bilen, så der ikke går plads fra på bagsædet eller i bagagerummet. Elmotoren yder 136 hk/260 Nm, og rækkevidden, målt efter den nye WLTP-norm er cirka 340 km på en fuld opladning (450 km målt efter den gamle norm, NEDC). Den maksimale ladekapacitet er 100 kW, og mens det så skulle være nemt at regne ud, at 30 minutter giver en fuld opladning, sørger bilen for at passe på batteriets tilstand over længere tid, og det lades kan derfor kun lynlades til 80 procent.

E-208 bliver en frisk mini med de køreprogrammer: Eco, Normal og Sport. I Sport får acceleration fuld prioritet, og med det program aktiveret kan minien nå 100 km/t efter 8,1 sekunder. Den elektriske 208 skal køre stort set som modellerne med benzin- og dieseldrift, lyder det fra Peugeot, for vægtfordelingen skulle være stort set ens i de tre versioner.

Peugeot sender 208 ud til sommer med yderligere fire motorer. Tre af dem kører på benzin, en af dem på diesel. Benzinmotorerne er alle af samme type, en 1,2-liters Puretech med tre cylindre – med 75 hk i basisudgaven (uden turbo) og enten 110 eller 130 hk, når der er monteret en turbolader. Dieselmotoren har fire cylindre og er 1,5-liters BlueHDi-motoren, kendt fra bl.a. 308 og 3008, som yder 100 hk.

Der er manuelle gearkasser som standard i de to mindste benzinmotorer og dieselmotoren, men benzinmotoren med 130 hk er født med en 8-trins automatgearkasse (EAT8), som også versionen med 110 hk fås med – absolut usædvanligt med automatgearkasse (med momentomformer) med så mange trin i miniklassen.

VIDEO – Den nye Corolla Hybrid med 180 hk

i-Cockpit med 3D-effekt og fuld sikkerhedspakke

Den nye mini fra Frankrig kommer som udgangspunkt i fem forskellige udstyrsvarianter, og for første gang kommer 208’eren i en GT-version, som vi formoder vil kunne fås med 1,2-liters benzinmotoren med 130 hk, men Peugeot har endnu ikke frigivet de præcise oplysninger – kun at den elektriske e-208 også vil komme som GT. Udstyrsniveauerne under GT hedder fra toppen GT Line, Allure, Active og Like.

Hvad der bliver fyldt i de forskellige udgaver af 208 står heller ikke klart på nuværende tidspunkt. At GT Line og GT som standard har LED-forlygter, 17″ alufælge, sportssæder, stemningsbelysning med otte forskellige farver, sort taghimmel og skærmkanter/vindueslister i sort pianolak står dog klart.

Det står også helt klart, at alle versioner kommer med Peugeots i-Cockpit med lille rat og instrumentering/infotainment sat højt i instrumentbordet. De bedre udstyrede versioner kommer med et 3D-display til instrumenteringen, som ses i to niveauer. På den øverste del træder informationer frem som et hologram, og informationer forstørres, hvis noget særligt vigtigt dukker op. 208’eren vil kunne fås med tre størrelser skærme til infotainmentsystemet: 5, 7 eller 10″. Apple CarPlay og Android Auto er selvfølgelig også ombord.

Peugeot skruer op for sikkerheden i 208, og der bliver langt flere systemer og muligheder end før. Adaptiv fartpilot, aktivt blind vinkel-system (retter bilen ind), aut. nødbremsesystem med fodgænger- og cyklistgenkendelse nat og dag (5 til 140 km/t), træthedsregistrering, aktiv sporassistent, skiltegenkendelse og fjernlysassistent er de mest prominente systemer på listen, og den nye 208 kan meget vel opnå 5 stjerner hos Euro NCAP, hvis karrosseriets struktur ellers lever op til kravene.

Franskmændene giver ikke meget ved dørene, når det kommer til køreegenskaberne i den nye 208, men vi forventer at få meget mere at vide, når vi om en uges tid møder afløseren til den store danskerfavorit på biludstillingen i Genève.

Så er den her: VW Polo 1,5 TSI med 150 hk