Ny VW Polo i Danmark – fra 157.571 kr.

  • Ny VW Polo i Danmark - fra 157.571 kr.
  • Ny VW Polo i Danmark - fra 157.571 kr.
  • Ny VW Polo i Danmark - fra 157.571 kr.
  • Ny VW Polo i Danmark - fra 157.571 kr.
  • Ny VW Polo i Danmark - fra 157.571 kr.
  • Ny VW Polo i Danmark - fra 157.571 kr.
  • Ny VW Polo i Danmark - fra 157.571 kr.
  • Ny VW Polo i Danmark - fra 157.571 kr.
  • Ny VW Polo i Danmark - fra 157.571 kr.
  • Ny VW Polo i Danmark - fra 157.571 kr.
  • Ny VW Polo i Danmark - fra 157.571 kr.
  • Ny VW Polo i Danmark - fra 157.571 kr.
  • Ny VW Polo i Danmark - fra 157.571 kr.

Priserne på den nye Polo er endelig blevet frigivet, og volumenmodellen 1,0 TSI Comfortline med 95 hk koster 184.995 kr., mens den forventet populære DK-pakke med automatisk klimaanlæg og regnsensor koster yderligere 9.995 kr. 

En hel del danskere har bestilt den nye Volkswagen Polo, længe før de har haft lejlighed til at se og prøve bilen – og uden at kende priserne, som nu endelig er på plads for alle versioner af den tyske minibil. De starter ved 157.571 kr., som er cirka 2.500 kr. lavere end den oprindeligt udmeldte frapris.

Modelprogrammet omfatter til at starte med fem motorer, manuel eller automatisk gearkasse, fire udstyrsniveauer og fire forskellige udstyrspakker, som kan tilkøbes afhængigt af de specifikke modeller.
Skal det være så billigt som muligt, 157.571 kr. plus levering på 3.880 kr., kører man fra forhandleren i en Polo 1,0 MPI med fem døre, 75 hk og med Trendline-udstyr, som på sikkerhedssiden omfatter automatisk nødbremsesystem med fodgængergenkendelse, træthedsregistrering og PreCrash-system, som forbereder bilen på et sammenstød ved at stramme selerne.

Trendline har også 8” touchscreen til infotainmentsystemet, LED-kørelys, fartpilot og elruder foran – køber man Trendline 1,0 TSI med turbomotor med 95 hk til 174.990 kr., får man hertil multifunktionsrat og adaptiv fartpilot, som selv holder afstand til den forankørende. Denne motor  er dog et langt mere fornuftigt køb med det højere udstyrsniveau Comfortline, for først her er aircondition standard (9.995 kr. i DK-pakke med bl.a. varme i sæderne til Trendline) – og merprisen på 10.005 kr. til Comfortline, som bliver volumenmodellen til 184.995 kr., giver også større hjul, el-sidespejle med varme, splitbagsæde, læder på rat, gearknop og håndbremsegreb, elruder i bagdørene, variabel bagagerumsbund, sædevarme og midterarmlæn foran. For yderligere 15.000 kr. fås den automatiske DSG-gearkasse til benzinmotoren med 95 hk.

Til priser fra 202.990 kr. sælger Volkswagen den stærkere 1,0 TSI med 115 hk, som er kombineret med det højeste udstyrsniveau, Highline. Også her fås DSG til 15.000 kr. ekstra, mens 15” alufælge, parkeringssensorer for og bag og stemningsbelysning er yderligere standard i forhold til Comfortline.


Dieselmotor med 95 hk fra 201.996 kr.

Den eneste mulighed for en dieselmotor, udstyret med effektivt SCR-katalysator, er en 1,6-liters TDI med 95 hk. Som Comfortline koster den 201.996 kr., som Highline 216.996 kr. – DSG-gearkasse er i begge tilfælde en mulighed til 15.000 kr.

I den absolutte top af Polo-modelprogrammet finder man Polo GTI, som i grove træk er udstyret som Highline, dog har den sportssæder, 17” alufælge og LED-baglygter – for ikke at tale om en 2-liters turbomotor med 200 hk. I første omgang er Polo GTI tvangskoblet til den automatiske DSG-gearkasse med syv trin, men i løbet af kort tid kan en udgave med manuel gearkasse også leveres til 15.000 kr. lavere end den DSG-udstyrede GTI til 274.997 kr. – til 259.997 kr.

Vanen tro pakker Volkswagen-importøren populært udstyr i attraktive pakker, og det gælder også Polo. Udover DK-pakken til Trendline til 9.995 kr. er der en DK-pakke til Comfortline, Highline og GTI til 9.995 kr. med automatisk klimaanlæg, tonede ruder bagtil, regnsensor og automatisk nedblændeligt bakspejl.

Til Comfortline og Highline fås en DK-LED-pakke med LED-forlygter, LED-baglygter og køreprofilindstillinger til 11.498 kr. DK-teknikpakken til Comfortline koster 12.498 kr. og omfatter den fulddigitale instrumentering (Active Info Display), nøglefri adgang og motorstart og parkeringssensorer for og bag. Til Highline og GTI koster pakken 10.498 kr., og her erstattes p-sensorerne af et bakkamera. Endelig er der en DK-navigationspakke til alle udstyrsniveauer til 11.494 kr., som kommer med indbygget Discover Media-navigation og DAB-radio-modtager.

Polo fås også med en lang række enkeltstående stykker udstyr, fx DAB-modtager til 2.797 kr., ledningsfri opladning af mobiltelefonen til 1.498 kr. og Beats-audioanlæg til 5.990 kr. Hvis man går op i farver, så er det meget godt på forhånd at vide, at kun lakeringen Urano-grå er gratis. Selv ikke-metallakeringer som hvid, sort og blå koster – fra 1.698 kr.


En god volumenmodel

Blog om Biler har snuppet nøglerne til en af de første dansk indregistrerede Polo’er af den nye generation, en ret så civilt udstyret udgave af den version, importøren forventer at sælge flest af: Polo 1,0 TSI Comfortline med 95 hk og DK-pakke. Den samlede pris uden ekstraudstyr som metallak og testbilens store 17” alufælge beløber sig til 194.990 kr., og selv om den store nyhed i kabinen, det fulddigitale Active Info Display, der erstatter analoginstrumenterne og den lille infoskærm i midten, ikke er ombord i denne bil, giver interiøret et kvalitetsindtryk, som passer til prisen på omkring 200.000 kr. Der er blød plast øverst og i midten af frontpanelet, kromdetaljer på knapperne til el-ruder og sidespejle, og klimaanlægget med to zoner er en storbils-bonus i den nye Polo. Ventilationsdyserne i midten foran sidder lavere end i de fleste biler – en pris man betaler for et stilrent design og for at den store touchscreen ikke sidder for højt. I den billigere Trendline vil man finde den bløde plast erstattet af en hård slags, og det var også sådan i forgængeren og i flere konkurrenter. Købere af basismodeller i miniklassen skal bare vide, at de kunne have fået noget bedre, hvis de ikke var så nærige.

Måske de store alufælge snyder øjnene, måske det er solen, som får de skarpe kanter i det nye design til at stå meget skarpere. Den ser godt ud, den nye ”voksne” Polo, selv om der burde være gjort mere ud af at give hele fronten den skarpe kant, som især præger minibilens sider. I løbet af de to dage, vi kører rundt i den sølvfarvede Polo i København og omegn, er der ingen, der kigger efter bilen. Polo har aldrig handlet om opmærksomhed og om at vise sig, og den styrke er, at de tidligere generationers design – det er rimeligt at undtage faceliftet i midten af 00’erne med fire runde forlygter – har holdt sig friskt.

Modenhed er det, rigtig mange Polo-købere sætter pris på. Sæt dig ind i en bil med god plads og kompakte dimensioner, find dig til rette, kør af sted og nyd den høje komfort og de neutrale køreegenskaber og det lave støjniveau. Det har kun ændret sig i positiv retning med sæder, der er større og så komfortable, som var de hentet direkte fra Golf. Problemer med en snæver midterkonsol i forgængeren, som kunne gnave i siden af knæet, er løst, og kun ved bagsædet er pladsforholdene markant ringere end i Golf – men der er også kun en forskel på 15 cm i længden på de to Folkevogne.

Den trecylindrede motor er en fortrinlig motor til Polo. Ingen støjgener, solide kræfter og en mekanisk virkelig præcis gearkasse. Men der er det men ved netop gearkassen, at fordi den kun har fem trin, ikke seks som samme motor med 115 hk, så er 1. og 2. gear så korte, at der skal gives gas for rigtig at mærke, at man rykker sig ud af stedet. I alle andre gear, og selvfølgelig i 2. gear efter igangsætning, virker motor og gearing upåklagelig.

17” alufælge indskrænker ikke affjedringskomforten i særlig grad, og det giver grund til at tro, at standardhjulene på 15” gør Polo til en rigtig komfortabel bil – men det er selvfølgelig umuligt at sige, før vi får lejlighed til at prøve det af. Umiddelbart, og uden at have den forrige Polo ved siden af til sammenligning, fjedrer Polo med 17” hjul så kompetent som den gamle på 15”.

Efter et par dage i den nye Polo er det slående, hvor gennemført og tæt på storebror Golf, den er. Komfort, sikkerhedsudstyr, infotainment, pladsforhold, støjniveau, sæder – en mere omfattende test kan afsløre huller, men det er svært at se, hvor de skulle være.