Overblik: ugens vigtigste bilnyheder

  • Overblik: ugens vigtigste bilnyheder
  • Overblik: ugens vigtigste bilnyheder
  • Overblik: ugens vigtigste bilnyheder
  • Overblik: ugens vigtigste bilnyheder
  • Overblik: ugens vigtigste bilnyheder
  • Overblik: ugens vigtigste bilnyheder

Jaguar bygger ud, Skoda smider Citigo ud, pris på ny Honda Civic Type R er ude – og flere nyheder fra ugen der gik. Det er det store skrald, før sommerferien begynder at sætte ind

BMW skifter 5 GT et nummer op

Jeg har altid troet på den, den store luksushatchback fra BMW. Den var måske lidt klumpet, og før den fik et bredt motorprogram, var den måske endda lidt for eksklusiv. Men 5-serie GT var mere komfortabel end den 7-serie, der kom i samme generation, og jeg er endt med at blive helt lun på designet. Så heldigvis kommer der en ny. Den dukkede op i starten af ugen, og i stedet for at hænge på den ‘folkelige’ 5-serie, skifter den gear og bliver medlem af 6-serien – sammen med coupé, cabriolet og Gran Coupé.
6 GT er en hatchback med stort H. Den er mere end fem meter lang, har en kæmpe bagklap og et større bagagerum end den nye 5-serie Touring. Helt op til 1.800 liter. Bagsædepladsen ser ud til igen at være i fokus med strålende benplads, og selv om bagenden er 6,4 cm lavere end på 5 GT – noget der tager det klumpede af designet – skulle højden over bagsædet ikke have taget skade.
På platformen fra de seneste 5- og 7-serie-modeller, hvor der er anvendt lettere materialer, taber 6 GT omkring 150 kilo. Det bliver lettere for motorerne at flytte den store bil, og forbruget falder. I første omgang kommer 6 GT som firecylindret 630i med 258 hk, sekscylindret diesel 630d med 265 hk og sekscylindret benziner, 640i, med 340 hk. En ottecylindret 6 GT virker sikker, en firecylindret diesel også som en selvfølge, men der bliver næppe en M6 GT. Sjovt kunne det være…

Jaguar laver – endelig – den anden XF stationcar

Jaguar X-Type Estate var en stationcarudgave af en bil, der aldrig skulle være lavet. Det var den første stationcar fra Jaguar, så helt glemme den kan man jo ikke bare. Det gik straks bedre med briternes andet forsøg, XF Sportbrake. En elegant og dynamisk tegnet stationcar, men ingen prangende succes, for markedet tilhører de tre store tyske premiummærker.
Heldigvis prøver Jaguar igen efter en pause med XF Sportbrake. Baseret på forrige års nyhed, XF sedan, kommer nu en virkelig flot stationcar med mellem 565 og 1.700 liter plads i bagagerummet. Det er præcis på linje med den nye BMW 5-serie Touring, men også en del mindre end klassens pladskonge, Mercedes-Benz E-Klasse T-model, som trods en nedgang ved seneste modelskifte klarer 1.820 liter.
XF Sportbrake er den første nye Jaguar, som præsenteres udelukkende med egenudviklede benzin- og dieselmotorer. Alle motorer fra den tidligere ejer, Ford, er skubbet ud. De firecylindrede benzin- og dieselmotorer yder mellem 163 og 250 hk. En V6 med 380 hk kommer desværre ikke til Europa, men firmabilister med dieseltrang er alligevel målet for den nye stationcar.
Omkring føreren er der samme setup som i sedanen, og med mindre Jaguar i al hemmelighed har oppet sig, er indretning og materialekvalitet et godt stykke under tyskernes. Til gengæld er der nu håndfri betjening af solskærmen til panoramaglastaget – man vifter bare frem eller tilbage, når man vil lukke eller åbne.
Startskuddet hedder 646.900 kr. som beskatningsgrundlag. Mens Jaguar selv kalder det attraktivt, så er faktum bare, at BMW starter ved lidt under 545.000 kr. for en 520d Touring med automatgear. Nemt skal det ikke være, selv om man har en flot bil.

Skoda Citigo får ingen afløser

Hvis du kan lide den lille Citigo, Skodas mikrobil og søstermodel til Seat Mii og Volkswagen Up, så skal du nok holde fast i den, du har – eller gribe til den let faceliftede, som skulle være på vej til Danmark. Efter denne første generation Citigo er det nemlig slut, og der bliver ingen ny mikrobil fra Skoda, når den nu faceliftede bil udgår i løbet af en kort årrække. Det tjekkiske mærkes internationale salgschef, Peter Solc, er kommet med den bastante udmelding, og han har samtidig gjort det klart, som bestemt ikke har noget overraskende over sig, at Skoda fremover satser på SUV-modeller i varierende udgaver. Lige om hjørnet er Karoq, på vej er en coupé-udgave af Kodiaq, en mini-SUV baseret på den kommende Seat Arona (premiere i løbet af halvanden uges tid) og en ren el-drevet SUV.
Hvordan udmeldingen stiller nye udgaver af Seat Mii og Volkswagen Up er straks en mere åben sag. Mikrobiler fylder ikke meget på ret mange andre markeder end det danske, så store udviklingstiltag er ikke hverdag i klassen, men Up sælges samtidig i hele Europa og bl.a. i Sydamerika, så derfor er Up ikke prissat på baggrund af Skodas udmelding.


Civic Type R prissat

Jeg har lige haft en af de bedste oplevelser nogensinde på en racerbane. Rundt på den ret så formidable Lausitzring tre kvarters kørsel fra Dresden i den nye Honda Civic Type R med 320 hk – og du kan læse om det inden længe her på bloggen. Men formidabel gælder ikke kun for banen, kan jeg afsløre.
Afsløre kan jeg allerede nu priserne. Det bliver simpelt at finde rundt i, for som med den gamle er der ingen valg, når det kommer til motor og gearkasse – ingen Golf GTI-metoder med flere muligheder her. Altid 320 hk, altid manuel gearkasse med seks trin. Der bliver to versioner af Type R. En standardudgave, bare Type R, og en dyrere Type R GT Pack med mere udstyr. Prisen for basisversionen er 565.000 kr., og 19” alufælge, Brembo-bremser, Honda Sensing-sikkerhedspakke med adaptiv fartpilot og meget mere, aircondition og infotainmentsystem med touchscreen er standard. GT Pack koster 585.000 kr., og den lille ekstra udskrivning åbner op for aut. klimaanlæg med to zoner, røde pynteelementer, navigationsanlæg, flere højttalere og et par andre bekvemmeligheder. Den nu udgående Type R blev stort set kun solgt som GT Pack, så kunderne vil gerne have komforten.
Den nye Civic Type R kommer til Danmark i slutningen af sommerferien.

Den er meget hurtig, den åbne R8 med Plus på

Vind i håret til lyden af 10 cylindre og 540 hk er for lidt, vil nogen mene. En supersportsvogn med 540 hk er næsten heller ikke en supersportsvogn mere. Mere bare en hurtig sportsvogn. Så Audi smækker et Plus på R8 Spyder V10, og så stiger ydelsen til 610 hk, og mens den ikke har fået en dansk pris endnu, så er den nok tættere på 4 mio. kr. end de godt 3,45 mio. kr., Audi tager for den Plus-løse Spyder.

Plus-modellen findes allerede som Coupé, og det er samme 5,2-liters V10. Den gør R8 Spyder V10 Plus til den hurtigste Audi uden tag til dato. 328 km/t, 0-100 km/t på 3,3 sekunder. Der er skåret 0,3 sekunder af 0-100 i forhold til Spyder Minus (bare for sjov), og topfarten er øget med 10 km/t. Ikke uden prestige, når vi er i de luftlag.
Laserforlygter, justerbart det ene og det andet, letvægtsopbygning med Audi Space Frame – avanceret er der ingen tvivl om, at Audis hurtigste åbne bil er.

Subaru større end Audi på firehjulstræk

Audi har en meget hurtigere cabriolet end Subaru (hint: Subare har ingen åben bil), men til gengæld kan Subaru nu prale af noget, som de vil være meget kede af hos Audi i Ingolstadt: at de sælger langt flere firehjulstrukne biler end tyskerne. I 2016, ifølge en statistik udarbejdet af det engelske medie Autocar, stod Subaru for 965.892 solgte firehjulstrækkere på verdensplan. Audi var langt bagefter med 720.510 styk. Subaru-tallet er ny rekord.
Subaru har arbejdet sig ekstremt hurtigt op i USA og solgte i 2016 hele 600.000 biler på den side af Atlanten. Det er især Outback og Forester, som er blevet virkelig populære. Audi solgte i 2016 cirka 210.000 biler, Volkswagen cirka 323.000 biler.