Overraskende lav startpris på den nye Peugeot 508

  • Overraskende lav startpris på den nye Peugeot 508
  • Overraskende lav startpris på den nye Peugeot 508
  • Overraskende lav startpris på den nye Peugeot 508
  • Overraskende lav startpris på den nye Peugeot 508
  • Overraskende lav startpris på den nye Peugeot 508
  • Overraskende lav startpris på den nye Peugeot 508
  • Overraskende lav startpris på den nye Peugeot 508
  • Overraskende lav startpris på den nye Peugeot 508
  • Overraskende lav startpris på den nye Peugeot 508

Det nye håb i firmaklassen fra Frankrig lander nu i Danmark, og priserne ligger fast – 508 starter billigere end forventet ved 299.990 kr. for en diesel med 130 hk og Active-udstyr

Da Blog om Biler tidligere på året havde mulighed for at testkøre den nye Peugeot 508 i Frankrig, kom vi med et forsigtigt gæt på en startpris: 315.-325.000 kr. Nu kan vi holde op med at gætte, for priserne er nu helt på plads for den store nyhed i firmaklassen, og startprisen kommer ned under den magiske grænse på 300.000 kr. Den præcise startpris er 299.990 kr. for den fastback-lignende 508 med stor bagklap (mens priserne på stationcarudgaven SW kommer tættere på dens introduktion i starten af 2019), og i den anden ende af prislisten er det højeste tal (uden ekstraudstyr) 544.990 kr. Modelprogrammet i Danmark omfatter to benzinmotorer og tre dieselmotorer, og udstyrsniveauerne hedder i bedste Peugeot-stil Active, Allure, GT Line og GT.

Der er blot en enkelt udgave af 508 med basisudstyret Active, og det er den nyeste dieselmotor fra producenten, en 1,5-liters dieselmotor med 130 hk, 1,5 BlueHDi – som gør det ud for basismodellen til 299.990 kr. Den er udstyret med manuel gearkasse og har et omfattende standardudstyr, som bestemt virker omfattende i forhold til prisen: 8” touchscreen, 12,3” digital instrumentering, læderrat, 16” alufælge, automatisk klimaanlæg med to zoner, fartpilot, p-sensorer bagtil, varme i forsæderne, regnsensor, elektrisk håndbremse, nødbremsesystem, træthedsregistrering og aktiv sporassistent.

Dieselmotoren med 130 hk fås også som mere veludstyret Allure, hvor det bliver muligt at vælge mellem manuel gearkasse eller automatgearkassen EAT8 med otte trin. Prisen med manuel gearkasse er 329.990 kr., mens versionen med automatgear koster 364.990 kr. Allure-udstyrsniveauet kommer, udover Active, med 17” alufælge, 10” touchscreen, navigation, Apple CarPlay, automatisk nødopkald, forskellige køreindstillinger, p-sensorer foran, midterarmlæn bag med skilem, fjernlysassistent og blind vinkel-system. Merprisen på 30.000 kr. virker mere end retfærdiggjort.

Allure kommer også koblet sammen med to andre, stærkere motorer: benzinmotoren PureTech på 1,6 liter med 180 hk (automatgear) og dieselmotoren 2,0 BlueHDi med 163 hk (automatgear) – prisen for benzinudgaven er 399.990 kr., dieselmodellen koster 419.990 kr.

GT Line fra 399.990 kr, topmodellen GT til 544.990 kr.

GT Line-udgaven, hvor der er mere fokus på det sportslige i køreegenskaber og design, starter ved 399.990 kr., og det er positivt, at basismotoren, dieselmotoren med 130 hk, fås sammen med GT Line-udstyr – for kunder som værdsætter det mere udtryksfulde design, men uden at motoren behøver være stærkere. Med benzinmotoren med 180 hk er prisen 429.990 kr., med dieselmotoren med 163 hk lyder regningen på 454.990 kr. GT Line er på udstyrssiden lig med det meste udstyr fra Allure-versionen, men også fuld-LED-forlygter, de komfortable og AGR-certificerede forsæder og en masse pyntedetaljer.

Topmodellerne GT er motoriseret enten med en 2-liters BlueHDi-dieselmotor med 177 hk eller 1,6-liters PureTech-benzinmotoren med 225 hk. De har begge automatgear med otte trin, og prisen er for de to modeller identisk: 544.990 kr. 508 GT har bl.a. 18” alufælge, lydanlæg fra Focal, nøglefri adgang og start, bakkamera og sæder med betræk i Alcantara og læder.

1-0 til Frankrig?